Jump to content

Förhörsträning i USA eller UK

Guest Eric

Recommended Posts

Guest Eric

Hej.

Eric heter jag och arbetar med ett tv-program som heter "99 saker man måste göra innan man dör" och som går på TV6. Programidén är mycket simpel: Programledarna Erik och Mackan reser runt och betar av deras högst personliga lista över livets alla måsten.

En grej vi vill göra i programmet är att Erik och Mackan skall utsättas för ett förhör. Tanken är att de skall försöka bevara varsin hemlighet. Sen får de utsättas för allt från white noises till vattenbad - för att se vem som orkar står ut längst.

Vi har förstått att det här inte är någonting vi kommer kunna göra i Sverige - eller? - men då vi skall resa till både USA och UK i sommar tänkte vi att man kanske skulle kunna göra det där.

Så, kort och gott, är det någon som har ett tips på ställe att besöka, personer att kontakta, etcetera, för att det här skall bli verklighet.

STORT tack på förhand!

//Eric

[email protected]

Enligt den svenska regeringsformen, 2 kap 5§: "Var och en är skyddad mot kroppsstraff. Ingen får heller utsättas för tortyr eller för medicinsk påverkan i syfte att framtvinga eller hindra yttranden. Lag (2010:1408)"

Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19740152.htm

Vidare följer att en lag, än mindre en grundlag, aldrig kan förhandlas bort. Således torde det vara omöjligt för er att genomföra tänkt övning inom svensk domvärjo.

Såvitt jag kan begripa så är lagstiftningen ungefär densamma i såväl USA som i UK, när det handlar om civila personer som inte misstänkts för brott.

Enligt den svenska regeringsformen, 2 kap 5§: "Var och en är skyddad mot kroppsstraff. Ingen får heller utsättas för tortyr eller för medicinsk påverkan i syfte att framtvinga eller hindra yttranden. Lag (2010:1408)"

Källa: http://www.notisum.s...ag/19740152.htm

Vidare följer att en lag, än mindre en grundlag, aldrig kan förhandlas bort. Således torde det vara omöjligt för er att genomföra tänkt övning inom svensk domvärjo.

Såvitt jag kan begripa så är lagstiftningen ungefär densamma i såväl USA som i UK, när det handlar om civila personer som inte misstänkts för brott.

Gäller de även mindre begåvade djupingar som tycker de är en ljus idé att bli utsatt för hårda förhörsmetoder. De är ju trotts allt den som tar intiativet som blir utsatt för det. De är ju trotts allt så att de är lovligt att sätta handbojor på någon som vill testa. Trotts att de inte finns juridiska skäll för att sätta på handbojor.

Jag skulle kontakta Försvarsmaktens Tolkskola i Uppsala, om ni vill genomföra det i Sverige. Som det redan har sagts så får man inte vålda ur någon någonting, och det är hursomhelst inget man vill eftersom det är direkt kontraproduktivt. Tolkarna som har HK4 kan nog få ur hemligheterna ändå.

EDIT: Vill förtydliga att Tolkskolan inte pysslar med waterboarding eller något liknande öht, jag menar bara att är det några i Sverige som kan lösa uppgiften utan våldsutövning så är det TolkS.

Vet inte vad för regler som gäller, men kontakta tex K3 i Karlsborg och överlevnadsskolan och/eller tolkskolan. Även kanske Coldskills.se...

"

Vet inte hur långt de går men går ni utomlands så har jag en känsla av att det kan bli lite mera "avancerat" och kanske det ni är ute efter.

Utöver UK och USA så skulle ju även Sydafrika kunna vara ett alternativ...

Vad skulle K3, Överlevnadsskolan eller Coldskills göra med en ren HUMINT-uppgift?

TolkS is where it's at.

32. Undbat har personal som sysslar med HUMINT. Fångförhörsövningar ligger idag under FÖS liksom övrig SERE-utbildning. Enligt gällande konventioner icke tillåtna förhörsmetoder i utbildningssyfte är inget TolkS ska förknippas med längre.

32. Undbat har personal som sysslar med HUMINT. Fångförhörsövningar ligger idag under FÖS liksom övrig SERE-utbildning. Enligt gällande konventioner icke tillåtna förhörsmetoder i utbildningssyfte är inget TolkS ska förknippas med längre.

Det är mer än vad jag visste. Jag antar att de får sin utbildning vid FM UndSäkC? Vilka kurser är det de har gått? För att lösa uppgiften ovan skulle en person som har gått HK4 (och därigenom HK1, 2, 3 och 5) passa fint, och sånt folk finns vid TolkS.

Det jag ställde mig undrande till vilken nytta överlevnadsinstruktörer skulle vara vad det gäller att leda ett förhör/samtal.

Att TolkS inte använder otillåtna förhörsmetoder har jag redan skrivit, men det tål väl att repeteras antar jag.

Det jag ställde mig undrande till vilken nytta överlevnadsinstruktörer skulle vara vad det gäller att leda ett förhör/samtal.

Självklart är inte överlevnadsinstruktören expert på att bedriva förhör/samtal. Men när det gäller övningar i fångchock och gisslansituationer så sätter SäkI G (kapitel 26 - överlevnad) gränserna. Övningsledare för fångchocksövning skall vara överlevnadsinstruktör och för gisslanövning ha genomgått fastställd utbildning vid FÖS samt tjänstgöra där som YO eller RO. Gisslanövning genomförs enbart av FÖS.

Att TolkS inte använder otillåtna förhörsmetoder har jag redan skrivit, men det tål väl att repeteras antar jag.

Längre får lov att tilläggas, eftersom TolkS tidigare genomförde förhörsövningar som inte följde gällande konventioner. Det ledde ju till den lite (o)lustiga situationen att deras värnpliktiga fick särskild utbildning i etik och hur fångförhör skulle hållas enligt boken, men skulle samtidigt under övning använda otillåtna metoder.

Självklart är inte överlevnadsinstruktören expert på att bedriva förhör/samtal. Men när det gäller övningar i fångchock och gisslansituationer så sätter SäkI G (kapitel 26 - överlevnad) gränserna. Övningsledare för fångchocksövning skall vara överlevnadsinstruktör och för gisslanövning ha genomgått fastställd utbildning vid FÖS samt tjänstgöra där som YO eller RO. Gisslanövning genomförs enbart av FÖS.

Nu är jag med, jag tror att vi har pratat runt varandra. Det jag menade var ett "barnvänligt" förhör utan chockmetoder och liknande bus. Men då är jag med, och har inget att invända.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...