Jump to content

Personlig utrustning fast KA-pjäs.

The Swede

Recommended Posts

Jag var i helgen nere i Karlskrona på lite bunkerturistande och besökte bland annat 1 batteriet på Ellenabben, ett 7,5 cm batteri.

Har lite funderingar om dels vad pjäspersonalen hade för utrustning i form av uniform och teleutrustning och hur man evakuerade skadade från pjäsen.

Det går ju inte som på en stridsvagn att öppna en tornlucka utan man måste ju få ner den skadade 5-6 meter ner i berget och sen upp igen lika högt.

Det är ganska trångt där nere. :)

Lite bilder från helgen, för er som har FB:

http://www.facebook....67544948&type=3

The Swede :baskerPa:

Batteriet, S-platsen och Länsstyrelsens ledningsplats kan du inte besöka.

Gamla Ellenabbsfortet kan man titta på från utsidan men det är inhägnat.

KA-museet borde ha öppet men jag vet inte vilka tider.

Frågan är om man inte räknade som så att om en blev skadad skulle alla varit skadade för då skulle hjässan varit avblåst. Alltså inte lönt att rädda resterna. Men sedan tänkte jag: Detta är ju Sverige för inte så länge sedan.

Så jag kan ju ha gravt fel.

Annars om jag hade varit med och designat ett batteri hade jag iallafall försökt få ner pjäsbetjäningens utrymme så långt som möjligt i berget. Kanske till och med försöka få det att automtiseras

Trots att jag gjorde GU på ett batteri av samma typ så har jag faktist inte en susning om hur det var tänkt att man skulle evakuera de 3 som fanns i tornet.

Kan ju ha lite att göra med att jag låg på mätstationen, men det känns spontant som att vi borde fått utbildning i hur man räddar personal från andra enheter i batteriet, men det är inget jag har något minne av.

På mätstationen fanns det iaf en sjöbår. Idén var att man skulle hissa/bära upp skadade samma väg som man normalt tog sig in/ut i anläggningen. Om pansarluckan av någon anledning slutat funka så fick man ta till nödutgången (Denna var dock aningen trixigare om man inte klarar att gå själv) Alternativt vänta tills någon var vänlig nog att lyfta bort den från utsidan

Det kan ha varit någon sjöbårs-lösning inblandad i pjäserna med, men hur fanken man skall få en skadad pjäsC från dennes plats och "packa in" i en bår är en gåta det var ju inte direkt överdrivet med plats i tornet (om jag inte minns helt fel).

När det gäller personlig utrustning: Fu90(+hjälm?) och ett vanligt headset för kommunikation internt och externt

Sjöbår - är det en sådan japanbår som vi använde i Flottan? Jag fick, som lättviktare, prova på att bli hissad genom Särimner vid dåvarande BÖS RT-skol i en japanbår och då var man rätt bra fixerad.

• Like 1

Min pappa var pjästekniker där nere och han har berättat för mig hur tre män låste in sig i en pjäs en gång...då inte i syfte att skydda sig från Ivan utan för att löka eller markera orättvisa under en längre KFÖ på 80-talet.

Vad det gjorde då efter en tid var att nödöppna pjäsen vilket går om man rekvirerar rätt fordon. Antar att ni kan gissa resten. Även om tiden gått och pjäserna är borta utmed våra kuster vill jag ta det via PM om mer detaljer krävs.