Jump to content

Min man funderar på utlandstjänst...

Guest Camilla

Recommended Posts

Guest Camilla

Min man funderar på (och har ansökt om diverse tjänster) att börja arbeta inom svenska försvaret och då även utlandtjänst.

Så nu börjar mina tankar och funderingar snurra... 8-/

Hur länge är man som svensk soldat borta?

Hur är det med hemresor, permission mm?

Hur är det med kontakten till Sverige? Har man möjlighet att hålla bra kontakt?

Hur är det med betalning, traktamenten osv?

Blir det (jätte-)kämpigt ekonomiskt för den som är kvar hemma? (Förstår att det är en svår fråga då den som är kvar hemma kan ha väldigt varierande inkomst).

Betalar man skatt som "vanligt", alltså enligt "vanliga" skattetabellen? Eller skattar man annorlunda om man gör utlandstjänst?

Detta är bara några frågor som cirkulerar och jag känner att det är svårt att hitta svar.

Har tittat på några gamla trådar om att man är borta mellan 5-9månader i taget och att man åker hem 1gång på denna tiden. Är det fortfarande så?

Skulle verkligen uppskatta om någon ville svara, då jag känner att jag vill ha så mycket info som möjligt, innan det faktiskt blir aktuellt. :rolleyes:

Tack på förhand!

Hej,

som svensk soldat är man borta ca sex månader i insatsområdet, dessförinnan är man på utbildning i Sverige i fyra-fem månader. Platsen för utbildningen kan variera, men delar av utbildningen sker vid Livgardet, Kungsängen utanför Stockholm,

När man tjänstgör i insatsområdet så tjänar man in fem lediga dagar per fullgjord 30-dagarsperiod. Den ledigheten skall man beredas möjlighet att ta ut vid två tillfällen under insatsen (om insatsen varar upp till sex månader, vid mer än sex månader kan man beredas möjlighet att ta ut ledighet i tre perioder). Att vara medveten om är att det inte är en rättighet att ta ut ledigheten utan att det sker om läget så medger i insatsområdet. Det normala är dock att man tar ut ledigheten enligt plan eller med någon förskjutning i tid med hänsyn till aktivitet på förbandet. Om inte annat är förbandschefer mycket medvetna om att utebliven ledighet sänker stridsvärdet på soldaterna enormt, personalen tappar i motivation och det finns det ingen förbandschef som inte utsätter förbandet för om man inte tvingas till det.

Kontakten med Sverige varierar med hänsyn till vilket insatsområde man tjänstgör i och var i området man är grupperad. På de större svenska camperna finns det relativt bra möjligheter att hålla kontakt, både med telefon och via Internet. Det är dock inte alltid helt perfekta förbindelser så man kan få prova igen någon dag senare för att få en bra telefonlinje.

Betalning varierar med insatsområde och befattning. Om man normalt inte arbetar i Försvarsmakten utan rekryteras "från gatan" så får man en befattningslön som man har under utbildning och insats, den kompletteras dock vid insatsen med ett tillägg och traktamente (som reduceras med 85% för kost och logi). Om man är grundanställd i FM så gäller att man under utbildningen erhåller sin vanliga I-lön, vid utbildning på annan ort inom Sverige tillkommer då traktamente eller en så kallad tillfällig avlöningsförstärkning. I runda slängar stannar tillägget på 3000-5000:- extra per månad.

Under insatsen utomlands ersätts man genom att man tar (I-lön x 1,3)+8000 kr. Till detta kommer sedan ett familjetillägg om 3000:-/mån och om man har barn tillkommer 4000:-/mån. Man får dessutom samma tillägg och traktamente som i förra stycket. Som exempel kan nämnas att i Afghanistan är det insatsspecifika tillägget uppe i drygt 11000:-/mån.

Under själva insatsen gör soldaten (generellt!) av med ganska lite pengar i insatsområdet - det finns helt enkelt inte så mycket att spendera pengarna på och mat och uppehälle är ju redan betalt genom traktamentet. Således torde större delen av soldatens lön kunna användas till utgifter för de hemmavarande, men det beror ju som sagt väldigt mycket på familjens ekonomiska situation i övrigt.

Man skattar precis som vanligt, inkomsten räknas som att den är förvärvad i Sverige och man betalar skatt därefter...

Hoppas att det var lite svar på dina frågor, återkom gärna så kan jag (och andra här) lägga ut texten mer utförligt! :)

MVH/ MiniHD

Guest Camilla

Tack så mycket för snabbt och utförligt svar! :)

Då detta är en helt ny diskussion för mig så uppskattar jag verkligen detta forum, då det verkar som att

ni som skriver här kanske antingen är soldater eller är anhöriga till soldater.

Så det är skönt att man kan vända sig någonstans med sina frågor :)

En fråga till: Hur är det när soldaterna kommer hem? Har man någon tid hemma eller är det tillbaka i tjänst (på hemmaplan) direkt?

Tack!

Guest Camilla

Tack för ytterligare snabbt svar :)

Ok, nu är detta kanske en dum fråga ;-) men så man får ta av sina ordinarie semesterdagar? Man "får" inga dagar av försvaret?

Tack!

Ok, nu är detta kanske en dum fråga ;-) men så man får ta av sina ordinarie semesterdagar? Man "får" inga dagar av försvaret?

Tack!

Nej, man får inga extra semesterdagar. Men, om de lediga dagar, s.k. "leavedagar" som genererats under insatsen inte helt har kunnat tas ut, tas de ut i direkt anslutning till hemkomstprogrammets slut.

Sedan är tiden under insats semestergrundande och som mini-HD skrev så tjänstgör man ganska intensivt innan insatsens början i form av utbildning, vilket brukar innebära att man har ett ledighetsberg att avverka efter hemkomst. Då pratar vi en kombination av semesterdagar och tjänstgöringsfria dagar som kompensation för förbandsövningsdygn (ÖD).

Jag kan ju bara tala för egen del, men när jag kom hem från min senaste vända i Afghanistan kunde jag hålla mig från jobbet i nio veckor...kompensation för övningsdygn under utbildningen samt hela 2011 års semester som jag inte hade hunnit ta något av under det året.

Då är jag FM-anställd och har naturligtvis hela min årssemester från FM från början.

Ett tips kan vara att ta din make i hampen och stämma av vad han tittar på och vad som gäller för dessa tjänster.

En gemensam diskussion kring ekonomi och andra förutsättningar och genensamt kolla på Försvarsmaktens hemsida kanske?

Om han åker är ni [minst] 2 om detta,försök gärna knyta kontakter med någon/några av hans kollegors anhöriga. Kan vara guld värt att ha någon i samma situation att diskutera med.

Tack!

Insåg att jag kanske inte var så uttömmande förut. :)

Om din man normalt inte arbetar i FM så kommer han rimligtvis vara tjänstledig från sitt ordinarie arbete, då genererar han ju inga semesterdagar där. Men å andra sidan så får han naturligtvis semester från FM motsvarande den andel av en årssemester som han har genererat under tiden som han varit anställd för internationell tjänst. Så den semester han genererar kommer dels från FM, för de dagar han tjänstgjort där, och från sitt ordinarie arbete, för de dagar han tjänstgjort där. Hans ordinarie semester reduceras naturligtvis för de dagar han inte tjänstgör hos sin ordinarie arbetsgivare.

Formeln man använder är:

Dagar han tjänstgjort på insatsen / 365 x årssemestern = antal semesterdagar genererade.

Årssemestern varierar inom FM och beror på ålder. Upp till 29 års ålder han man 28 semesterdagar, 30-39 år har 31 semesterdagar och över 40 år har 35 semesterdagar (med viss reservation för att någon ålder blev fel...).

MVH/ Martin D