Jump to content

Att döda på slagfältet - en etisk problematik


Recommended Posts

Satt och tittade på högskolekurser som var öppna för sen anmälan och denna dök upp från Högskolan Kristianstad.

 

 

http://www.hkr.se/templates/EducationPage.aspx?id=3154&kod=HM2250&language=sv

 

Hade jag inte bott i civiliserade delar av landet utan i det mer okulturella södern ;) så hade jag försökt gå den.

 

Någon som vet om kursen/kursledningen har någon koppling till FM eller Svenska Fred motsv.?

Kan tänka mig att kursen blir lite olika beroende på kursledning......

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det är DEN Thomas:)

Min arbetskollega och han var kompisar.

När det var dags att publicera avhandlingen -Det blänkande eländet - så gjorde min kollega layoutjobbet och fick jag göra mycket av repron med bilderna.

Onekligen en intressant frågeställning man tar upp i frågan om det går att träna upp förmågan att styra känslorna vid dödande.

Vad leder detta till i så fall till - att spärren för att döda sänks och man riskerar att få "skogstoka" veteraner som är potentiellt livsfarliga i ett normalt samhälle.

Att man får mindre problem med PTS bland soldater?

 

/martin

Link to comment
Share on other sites

Att det är etisk fel är nog de flest överens om. Förmågan att "ta bort" den spärren på en vanlig människa har prövats på mänder av olika sätt och via olika "skolor".

 

Det vanligaste sättet idag är vikten av en realistisk och stressande utbildning som kan skapa en autonom reflex som svarar på ett dödligt hot. Förmåga att hantera sin puls så att den inte rusar över 145 bpm gör att reaktionstider inte slås ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...
On 5/16/2012 at 10:14 AM, Bamse said:

Satt och tittade på högskolekurser som var öppna för sen anmälan och denna dök upp från Högskolan Kristianstad.

 

 

http://www.hkr.se/templates/EducationPage.aspx?id=3154&kod=HM2250&language=sv

 

Hade jag inte bott i civiliserade delar av landet utan i det mer okulturella södern ;) så hade jag försökt gå den.

 

Någon som vet om kursen/kursledningen har någon koppling till FM eller Svenska Fred motsv.?

Kan tänka mig att kursen blir lite olika beroende på kursledning......

 

Necrar tråden, jag gick kursen och det var ett bra urval kurslitteratur, ingen idédriven agenda och bra diskussioner.

 

Alla som vill uttala sig - meningsfullt - om folkmord bör ha läst något liknande. Kursen var uppdelad: militärer som dödar militärer respektive militärer som dödar civila; folkmord. Det hela bidrog till att jag läste vidare till psykolog som jag är färdig som nu.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 12/30/2020 at 6:44 PM, Chassi said:

Föreslår också att man läser Grossmans-On killing

Och SLA Marshalls- Men against fire

 

Soldater har nog aldrig varit så effektiva dödsmaskiner som de är idag.

Åtminstone On Killing är såvitt jag förstått det ganska tvivelaktig sett till annan forskning som gjorts, men jag har inte källorna till det tillgängliga. Vad jag minns så var det framför allt idén om att folk medvetet missade som saknade bäring.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, AR123456789 said:

Åtminstone On Killing är såvitt jag förstått det ganska tvivelaktig sett till annan forskning som gjorts, men jag har inte källorna till det tillgängliga. Vad jag minns så var det framför allt idén om att folk medvetet missade som saknade bäring.

Ja det finns ju såklart en del som har helt andra tankar, ingen vill väll erkänna att ens soldater inte gör sin "plikt".

Jag tror sanningen ligger mitt emellan.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Chassi said:

Ja det finns ju såklart en del som har helt andra tankar, ingen vill väll erkänna att ens soldater inte gör sin "plikt".

Jag tror sanningen ligger mitt emellan.

Som jag minns det så handlade det om att SLA Marshalls datainsamling, som låg till grund för Grossmans bok, visade sig vara tämligen bristfälligt utförd - om den ens faktiskt utfördes alls - men detta är något jag läste på något forum (visserligen från en militärhistoriker) för säkert fem år sedan och jag hittar det inte nu.

Hittade det här: https://web.archive.org/web/20051210174158/http://www.warchronicle.com/us/combat_historians_wwii/marshallfire.htm

Edited by AR123456789
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...