Jump to content

Recommended Posts

Hejsan!

Såg att det fanns en liknande tråd men den besvarade inte riktigt mina frågor.

Jo, det är så att jag har tittat lite på militärpolis-utbildningen i Livgardet och har några funderingar som jag skulle bli otroligt tacksam om någon kunde besvara. Har tittat lite på försvarsmaktens hemsida etc. men tycker inte man blir så värst mycket klokare av det. Värt att nämna är att jag inte är så värst insatt i försvarsmakten som organisation men jag håller på att kolla runt på internet för fullt just nu..

Vilka olika "typer" av militärpoliser finns det? (Regementen, förband etc.) Och vad är skillnaderna mellan dessa?

Hur ser vägen ut från GMU till färdigutbildad och anställd militärpolis?

Så som jag har förstått det så har militärpolisen samma befogenheter som vanliga polisen fast enbart inom försvarsmakten och dess uppgifter är väldigt liknande. Det jag undrade lite dock är hur mycket vakttjänst militärpolisen har? Består 90% av tjänsten i att stå vid en grind och kolla ID på folk som kommer in eller hur brukar arbetsuppgifter vara fördelade?

Måste man som militärpolis göra högvakt och isåfall när / hur mycket? (T.ex. under själva gmu, under provperioden efter, när man sedan är anställd etc?)

Måste man rida?

Krävs det körkort (B) för att bli anställd som militärpolis?

Vilka möjligheter finns det till att utvecklas inom yrket?

Nu kanske det blev väldigt mycket rookiefrågor på en gång men som sagt, jag skulle vara oerhört tacksam om någon kunde besvara dessa frågor! Jag försöker själv få reda på svaren också men utifall jag inte hittar ett visst svar vore det ju grymt om man kunde få det besvarat här.

Tack på förhand!!

Mvh Jackson

MP finns (som kompani) bara på Livgardet, de flesta (alla?) andra förband har IBSS eller roterande vaktschema som sköter bevakningen. MP sysslar mycket mycket med eskort, bevakning, sök och brottsplatsundersökning vakten delar alla kompanier på. Högvakt lär du få gå, men inte under gmu'n. Skulle tippa på att det är ungefär 10 dygn, kanske mer eftersom det är Livgardet men tror dock inte MP rider längre. Körkort kommer vara bra att ha, både B och C, MP har massa bilar. Vill man utvecklas ska man ligga på och ta så mycket utbildningar man bara kan, sen finns det möjlighet att begära transport till andra förband och lära sig nya saker där.