Jump to content

Hur anställer marinen?

Recommended Posts

Marinen annonserar inte ut några tjänster för sjömän, varken för folk som söker GMU, gjort värnplikt eller som redan är anställda (röjdyk GMU omg 4. 2012 undantaget). Det är i alla fall vad jag kan läsa mig till på mil.se, hur funkar det?

Tydligen, inte för att det spelar någon roll (utbildningen ska vara den samma), du ska ju vara på land lika mycket som alla andra. Skillnaden är väl vilken vakans du fyller.

Du blir garanterad jobb på det förband du gör GMU på (gäller inte GMU-Hemvärn) därför spelar det roll vars man väljer att göra GMU. Det är inte så smart att välja att göra GMU på P 7 ifall det är F 21 man är ute efter. Visst går det att söka nytt jobb men det är onödigt när man kunde söka direkt dit man ville.

Inte om man inte får söka på grund av syn, men om jag gör GMUn på annat ställe får jag söka tjänsten ändå (enligt folk på forumet). Eller som i det här fallet att de inte söker folk.

Är det någon som har källa på att man har garanterat jobb?

Som jag har förstått det så söker man en plats, och utbildas vid det förband som har den lediga platsen, men sen när GMUn är klar så får man söka tjänsten precis som alla andra. Vilket medför att man kan bli utkonkurrerad av andra, bland annat de som har gjort GMU på annat förband.

När du mönstrar så får du välja utbildningsplats utifrån dina resultat, när du väljer utbildningsplats väljer du även en eventuell tjänst i Firman där de behöver folk (fyller en vakans). Du är inte bunden till den vakansen du fyllt men den är reserverad för dig, förutsatt att du klarar din GMU.

Så har jag tolkat det.

Källor är flertalet timmar i telefon med Rekryteringsmyndigheten och Firmans rekryteringsavdelning.