Jump to content

Acceleration och G-krafter


Recommended Posts

Är det någon mer än jag som funderat på hur stor acceleration med påföljande G-krafter vi kan utsätta en människa för?

Har du några kandidater på farkoster med god acceleration?

Någon kanske t.o.m. sitter på siffror och någon annan på kunskapen att räkna på detta så att vi kommer fram till något.

Förutsättningen för farkosten är att den är tillverkad, körd/brukad med lyckat resultat och kan ta minst en människa.

 

Mina kandidater:

  • Ett modernt stridsflygplan som med draghjälp startar från ett hangarfartyg.
  • Rymdraket/-färja under acceleration ut ur jordatmosfären.
  • En idag konkurrenskraftig Top fuel dragster (lär prestera ca 8G i starten, mer info: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=74108)

Link to comment
Share on other sites

Rymdfärjorna ligger på på ca 3g om inte minnet sviker. Annars är Katapultstolen en självklar kandidat och förmodligen en vinnare, Äldre varianter med krutladdning kan nå 22G.

 

Bland farkoster så torde aerobaticplan komma ganska högt upp, i ex Red bull air race blir de diskade om de överskrider 12G, vilket har hänt.

Link to comment
Share on other sites

De är ju också intressant hur länge G-belastningen varar och riktning. Åtminstånde för hur de påverkar mäniskor.

 

man får inte glömma deaccelerationen vid hangarfartygslandningar. Frågan är om inte de ger högre belastning än att starta.

Link to comment
Share on other sites

Rymdfärjorna ligger på på ca 3g om inte minnet sviker. Annars är Katapultstolen en självklar kandidat och förmodligen en vinnare, Äldre varianter med krutladdning kan nå 22G.

 

Bland farkoster så torde aerobaticplan komma ganska högt upp, i ex Red bull air race blir de diskade om de överskrider 12G, vilket har hänt.

Hur kunde jag glömma katapultstolen :huh: , en självklar kandidat och troligen en vinnare. :clap:

Tack Zimme! :worthy:

Link to comment
Share on other sites

G-krafter av ren acceleration är det som räknas i frågan, inte av sväng och broms.

 

Uhm, alla G-krafter är resultat av acceleration, det är ungefär definitionen på G-kraft ;-)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/G-force

 

Där har du även resultat från raketsläde i forskningssyfte, 46 G.

Link to comment
Share on other sites

G-krafter av ren acceleration är det som räknas i frågan, inte av sväng och broms.

 

Uhm, alla G-krafter är resultat av acceleration, det är ungefär definitionen på G-kraft ;-)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/G-force

 

Där har du även resultat från raketsläde i forskningssyfte, 46 G.

Hm...okej, jag uttryckte mig väl inte tydligt nog.

 

Farkost som presterar en hastighetsökning i EN riktning och därmed utsätter medåkande för G-krafter i rakt motsatt riktning.

Link to comment
Share on other sites

G-krafter av ren acceleration är det som räknas i frågan, inte av sväng och broms.

 

Uhm, alla G-krafter är resultat av acceleration, det är ungefär definitionen på G-kraft ;-)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/G-force

 

Där har du även resultat från raketsläde i forskningssyfte, 46 G.

Hm...okej, jag uttryckte mig väl inte tydligt nog.

 

Farkost som presterar en hastighetsökning i EN riktning och därmed utsätter medåkande för G-krafter i rakt motsatt riktning.

 

Blev det tydligare nu? Om jag förstår rätt så är det sålunda endast uppåtriktad rörelse, rakt motsatt tyngdkraften, som räknas...? Då borde katapultstol ligga bäst till.

 

Får man använda någon form av skyddsutrustning i ditt exempel, t.ex. g-dräkt?

Link to comment
Share on other sites

Blev det tydligare nu? Om jag förstår rätt så är det sålunda endast uppåtriktad rörelse, rakt motsatt tyngdkraften, som räknas...? Då borde katapultstol ligga bäst till.

 

Får man använda någon form av skyddsutrustning i ditt exempel, t.ex. g-dräkt?

Riktning, så länge det är en riktning och inte flera spelar ingen roll. En bil exempelvis (som representeras av en Top fuel dragster i mitt exempel), rör sig horisontellt.

Frågan rörde ej heller vad människan klarar av, med hjälpmedel eller ej så det är ointressant för min fråga men fritt för er andra att diskutera.

Det är farkostens prestation som är det intressanta i frågan och ett av kraven var att minst en person ska kunna köra den eller färdas i den så som den är byggd.

 

Det är självklart välkommet att även utanför min fråga diskutera G-krafter och acceleration i denna tråd.

Link to comment
Share on other sites

Den totala hastighetsökningen kommer ju alltid att vara en riktning. Om något pressar mig uppåt med en viss kraft, och något annat pressar mig åt höger med en annan kraft, så är ju min totala hastighetsökning riktad snett uppåt höger, om man beskriver det lite enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...