johansvensson Posted May 9, 2012 Report Share Posted May 9, 2012 Är det någon som vet ungefär hur mycket fritid man har under sin gmu utbildning? Tränar för en vasaloppssatsning så tränar ca 10h/vecka. Är det möjligt att hinna träna så mycket under sin utbildning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wallinc Posted May 9, 2012 Report Share Posted May 9, 2012 I försvarsmaktens kursplan för GMU står det att man är ledig 8 av 12 helger under utbildningen. De andra helgerna är det "helgtjänst" men på vissa av de helgerna verkar det bara vara på lördag, så söndag är du ledig även då. Man får 5 st fria (gratis) hemresor. Sen är ju frågan hur mycket du orkar träna på helgerna när du går GMU, för det är väl rätt mycket träning under utbildningen? Länk till kursbeskrivningen: http://www.forsvarsmakten.se/upload/Rekrytering/HKV%202010-12-01%2019%20100.67883%20Bilaga%201%20Kursbeskrivning%20f%C3%B6r%20GMU.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Halldén Posted May 9, 2012 Report Share Posted May 9, 2012 Rent instinktivt: nej. Men det kan väl även bero på vilket förband du hamnar på, ska vara lite olika upplägg med tjänst kontra ledigt över landet. På AJB i Arvidsjaur (och även I19 i Boden har jag för mig) under 2011 hade man tjänst 10 dagar och var ledig 4 dagar, andra förband verkade ha 5 dagar tjänst 2 dagar ledigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IB5 Posted May 10, 2012 Report Share Posted May 10, 2012 Så som jag har förstått det så jobbar man väl typ 40timmars vecka när det inte är övningar under GMUn. Så om det inte är övning lär du ha all tid i världen att träna. Men detta är bara vad jag har hört av Specoffare som har utbildat GMU, inget självupplevt. Sök till AJB så kan du längdträna nästan hela året runt dessutom ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansk_skalle Posted May 10, 2012 Report Share Posted May 10, 2012 40-timmarsvecka, va? Jag skulle säga att du kan kallt räkna med att inte kunna träna nåt alls annat än på de fria helgerna. Vi hade väldigt få lediga kvällar under GMU:n, vi var igång från 6 på morgonen till ca 10 på kvällen nästan hela veckorna. De få gånger man hade lediga kvällar hade man dessutom uppgifter som att vårda materiel eller dylikt. Det blev lite lugnare framåt slutet. Det skiljer ju sig mycket på olika ställen, men jag vill ge dig en 'heads up' bara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted May 11, 2012 Report Share Posted May 11, 2012 40 timmars vecka? man är inne för att utbilda sig till soldat. Min US Army basic var på runt 66-72 timmar per vecka, vilodag söndagar, min första ledighet var vid vecka 5 och då 5 timmar, andra ledigheten var på 24 h och vid vecka 8. Jag var konstant trött av fysträningen (varje morgon innan frukost) och vi sov så fort man fick en chans. Fungerar bra eftersom det vara bara under 14 veckor. Men det var otroligt skönt när man gick in fortsättnings utbildningen med normala veckor 7.00-16.30 och lediga veckoslut. Hoppas att Svenska GMU tar tillvara på tiden väl och tränar rekryterna hårt. Det har man igen efteråt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted May 11, 2012 Report Share Posted May 11, 2012 När skall du GMU:a? 12 veckor i början av hösten och du är ny-muckad lagomt till snön kommer och då är det bara att köra på. (Som någon påpekade kommer du nog att få en del träning i tjänsten, så helt otränad kommer du inte att vara.) Alla FM-anställda (motsv.) har väl "rätt" till minst 2-3 timmars fys i veckan? Lycka till med Vasan och akta dig för skador - träna klokt! @Charlie Spartan "Train hard - fight easy" är bara kul i teorin och ser fint ut på ett papper.När man är astrött, det värker i hela kroppen och man inte kommer ihåg när man senast var utvildad (fysiskt och psykiskt) är det svårt att se fördelarna. Dock håller jag med dig till fullo om att man med högsta sannolikhet kan utnyttja tiden bättre (och mer!) under GMU... "Dagen har 24 timmar, räcker inte de till får min herre ta till natten också!" som en känd fältmarskalk och greve en gång sade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted May 11, 2012 Report Share Posted May 11, 2012 @Charlie Spartan "Train hard - fight easy" är bara kul i teorin och ser fint ut på ett papper.När man är astrött, det värker i hela kroppen och man inte kommer ihåg när man senast var utvildad (fysiskt och psykiskt) är det svårt att se fördelarna. Dock håller jag med dig till fullo om att man med högsta sannolikhet kan utnyttja tiden bättre (och mer!) under GMU... "Dagen har 24 timmar, räcker inte de till får min herre ta till natten också!" som en känd fältmarskalk och greve en gång sade. Trötthet är bara en övergående fas, och den träning som vi utsattes för innebar ett väldigt väl avvägt träningsprogram där man aldrig tränade samma muskelgrupper två dagar i rad. tidsuttag för fys var uppskattat runt 1,5 timmar per dag. Med i ekvationen finns även att för att få börja sin (GMU/Basic) krävdes att man klarade ett inträdes fysprov, klarade man det inte fick man gå till en fystränings enhet för jobba upp fysen innan man startade (GMU/Basic). I planen för träningen ingår även vila om 8 timmar per dygn som inte fick underskridas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IB5 Posted May 14, 2012 Report Share Posted May 14, 2012 @Charlie Spartan Jo men US Army bootcamp och GMU i Sverige är nog två olika saker @övriga Som sagt, 40-timmarsvecka är bara något jag hört. Anledningen till det skulle vara just att man ville behålla så många av soldaterna som möjligt och ville ge dem en bild av hur anställningen som soldat skulle se ut. Det som jag dock kan tänka mig var att dessa specoffare bara ville peka på skillnaden mellan värnplikt och GMU vad det gäller tidsuttag. Men även om man slutar kl 22 så hinner man ju med en timmas träning och lite vård om man vill Men som andra har sagt, träning kommer du få som en del av utbildningen också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony 35E Posted August 6, 2014 Report Share Posted August 6, 2014 När skall du GMU:a? 12 veckor i början av hösten och du är ny-muckad lagomt till snön kommer och då är det bara att köra på. (Som någon påpekade kommer du nog att få en del träning i tjänsten, så helt otränad kommer du inte att vara.) Alla FM-anställda (motsv.) har väl "rätt" till minst 2-3 timmars fys i veckan? Lycka till med Vasan och akta dig för skador - träna klokt! @Charlie Spartan "Train hard - fight easy" är bara kul i teorin och ser fint ut på ett papper.När man är astrött, det värker i hela kroppen och man inte kommer ihåg när man senast var utvildad (fysiskt och psykiskt) är det svårt att se fördelarna. Dock håller jag med dig till fullo om att man med högsta sannolikhet kan utnyttja tiden bättre (och mer!) under GMU... "Dagen har 24 timmar, räcker inte de till får min herre ta till natten också!" som en känd fältmarskalk och greve en gång sade. Jag vet att det här skeppet har seglat för killen som började den här tråden, men jag har två poänger bara generellt sätt. Inte specifikt till den killen. Den första, även om jag inte känner till hur dagens GMU går till, så skulle jag nog undvika andra stora tids krävande intressen som att träna för Vasaloppet samtidigt. Jag vet att det suger, men en av dom två kommer att lida av det. Så, generellt sett, när du är i en sådan militär skola, låt det bli "ditt hela liv" på dom få månaderna. När du är klar så kan du återstarta ditt vanliga luv. Min andra poäng (och orsaken till att jag har en quote) är till Rune Frunkh. Jag hoppas att alla inser att, även om jag helt klart är mycket sympatisk till Amerikanska militären, så springer jag inte runt och förklarar hur dåliga alla andr är, och hur otroligt jättebra USA är. Men jag mast fråga dig (Dif respons till Charlie Spartan), så du tycker att USA borde ease up på sina soldater under utbildningen? Dom behöver mer sömn? Jag förstår inte det alls. Helt klart sa har USA en militär utbildning som är otroligt effektiv. Dom tar en massa feta och lata ungdomar och gör dom till soldater (eller Marines, Airmen, Sailors, whatever) i några månader. Att vara otroligt trött är en mycket viktig del av den träningen. Du lär dig mycket om dig själv och vad du kan göra när du är så otroligt trött. Jag har sett killar som var så trötta att dom bokstavligen somnade när dom stod och lutade mot träd i skogen. Det såg jag i Panama även, och det var inte träning. Fråga Svenska soldater som har gott igenom Amerikas Ranger School. Och de flesta kommer nog att säga att det var en viktig del av träningen. Jag vet att många här inte håller med mig om detta, men det känner jag starkt om. Bär du går till en mer teknisk skola (att lära dig att defuse bombs eller något) så får du alltid ha tillräckligt med sömn. All träning som görs har en risk assessment, och sömn är något dom tittar på om en träning är safe eller inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted August 7, 2014 Report Share Posted August 7, 2014 När skall du GMU:a? 12 veckor i början av hösten och du är ny-muckad lagomt till snön kommer och då är det bara att köra på. (Som någon påpekade kommer du nog att få en del träning i tjänsten, så helt otränad kommer du inte att vara.) Alla FM-anställda (motsv.) har väl "rätt" till minst 2-3 timmars fys i veckan? Lycka till med Vasan och akta dig för skador - träna klokt! @Charlie Spartan "Train hard - fight easy" är bara kul i teorin och ser fint ut på ett papper.När man är astrött, det värker i hela kroppen och man inte kommer ihåg när man senast var utvildad (fysiskt och psykiskt) är det svårt att se fördelarna. Dock håller jag med dig till fullo om att man med högsta sannolikhet kan utnyttja tiden bättre (och mer!) under GMU... "Dagen har 24 timmar, räcker inte de till får min herre ta till natten också!" som en känd fältmarskalk och greve en gång sade. Jag vet att det här skeppet har seglat för killen som började den här tråden, men jag har två poänger bara generellt sätt. Inte specifikt till den killen. Den första, även om jag inte känner till hur dagens GMU går till, så skulle jag nog undvika andra stora tids krävande intressen som att träna för Vasaloppet samtidigt. Jag vet att det suger, men en av dom två kommer att lida av det. Så, generellt sett, när du är i en sådan militär skola, låt det bli "ditt hela liv" på dom få månaderna. När du är klar så kan du återstarta ditt vanliga luv. Min andra poäng (och orsaken till att jag har en quote) är till Rune Frunkh. Jag hoppas att alla inser att, även om jag helt klart är mycket sympatisk till Amerikanska militären, så springer jag inte runt och förklarar hur dåliga alla andr är, och hur otroligt jättebra USA är. Men jag mast fråga dig (Dif respons till Charlie Spartan), så du tycker att USA borde ease up på sina soldater under utbildningen? Dom behöver mer sömn? Jag förstår inte det alls. Helt klart sa har USA en militär utbildning som är otroligt effektiv. Dom tar en massa feta och lata ungdomar och gör dom till soldater (eller Marines, Airmen, Sailors, whatever) i några månader. Att vara otroligt trött är en mycket viktig del av den träningen. Du lär dig mycket om dig själv och vad du kan göra när du är så otroligt trött. Jag har sett killar som var så trötta att dom bokstavligen somnade när dom stod och lutade mot träd i skogen. Det såg jag i Panama även, och det var inte träning. Fråga Svenska soldater som har gott igenom Amerikas Ranger School. Och de flesta kommer nog att säga att det var en viktig del av träningen. Jag vet att många här inte håller med mig om detta, men det känner jag starkt om. Bär du går till en mer teknisk skola (att lära dig att defuse bombs eller något) så får du alltid ha tillräckligt med sömn. All träning som görs har en risk assessment, och sömn är något dom tittar på om en träning är safe eller inte. [Vad är det här?!! Skall man behöva ställas till svars för inlägg skrivit för länge sedan…??? ] Tåget har nog gått för TS/johansvensson, och kanske rent bokstavligen är loppet kört. Hoppas Vasaloppet gick bra för honom och att han genomförde den med gott resultat. @ Tony35E: Egentligen har jag inga synpunkter på hur mycket/litet amerikanska soldater sover, men jag håller med dig till fullo om vikten att bli trött och utmattad för den egna självkännedomen. Förutom ett fåtal strapatsövningar är det inget jag upplevt i svenska FM. Jag tycker m.a.o. inte (INTE) att det är synd om amerikanska soldater som får för lite sömn, utan tvärtom, att svenska soldater (undertecknad inkluderad…) kanske skulle behöva pressas lite hårdare under övningarna och öva mer tillämpat och konsekvensbaserat. Jag är ledsen om det inte framgick tillräcklig tydlighet. Som jag förstår på dina och Charlie Spartans beskrivningar sker sömnbrist och (hård) mental och fysisk press i US Army under kontrollerade former och med en bakomliggande tanke vilket är ett helt annat mindset än svenska FM. Det jag snappat upp från dina och Charlie Spartans erfarenheter från US Army avseende tillämpade övningar tilltalar mig och något jag under mina dryga 25 år i FM aldrig upplevt över grupp- eller plutonsnivå: det mesta i övningarna är förutbestämt, rekognoserat i förväg, osv. vilket alltid stört mig. Vad jag kanske inte fick fram i mitt inlägg (#7) var att det är lätt att prata om ”train hard – fight easy”, men desto kämpigare att göra praktiskt. Det är inte så roligt när man är mitt uppe i t.ex. sömnlösheten, och det kan vara svårt att förstå ett högre syfte med den. Men, för att vara tydlig: klart som f-n att vi skall tillämpa ”Train hard – fight easy” och inte blunda för krigets krav och verklighet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony 35E Posted August 7, 2014 Report Share Posted August 7, 2014 Ja, jag är en expert i att hitta posts dom ingen kommer ihåg eller även inte bryr sig om längre, och börja gnälla om dom. Med din respons här så är det helt klart att jag missförstod din första poäng. Det gör jag ofta. Som jag har sagt förut så är jag analfabet på två språk nu. Men med vad du sade nu så låter det som om vi är helt överens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts