Källberg Posted May 7, 2012 Report Share Posted May 7, 2012 (edited) Jag var ute på ett rekryteringsuppdrag, varpå jag fick frågan; - Jag vill bli pionjär, till vilken utb. plats skall jag söka? Även om man är Yrkesinformatör så är man inte all vetande. Så jag sa som det var, att jag inte hade full koll på den tjänsten. Varpå jag tog hans kontakt uppgifter och lovade att återkomma. Jag har fortfarande inte stenkoll på vilka förband som har de befattningarna nu för tiden, någon på forumet som kan upplysa mig? Så att denne potentielle rekryt, kan bli just rekryterad. Edit: inlägget skrivet på iphone, reserverar mig för eventuella stavfel/misstolkningar. Edited May 7, 2012 by Källberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiowa Posted May 7, 2012 Report Share Posted May 7, 2012 Men om du är ute på rekryteringsuppdrag så måste du väll ha någon form av bakre stöd inom FM där du kan få svar på sådana frågor? Känns ju lite oseriöst att ge personer framtidsråd som officiell FM-person (i hans ögon) baserat på en anonym källa på internet (även om det säkert finns personer här som vet). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ShyGuy Posted May 7, 2012 Report Share Posted May 7, 2012 Ing2 Eksjö Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 7, 2012 Report Share Posted May 7, 2012 Pionjärer utbildas väl vid de flesta regementen? På Ing2 blir du ingenjörssoldat, vilket väl i sak är ungefär samma sak men i lite större skala om jag inte missminner mig. MekB10 hade pionjärer när jag härjade där iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Åke Lagnevall Posted May 7, 2012 Report Share Posted May 7, 2012 Markstridsskolan, MSS, utbildar Pionjärgruppbefäl - därefter kan man söka anställning på Livgardet, I19, P4 eller P7 så det borde ge en hint om vilka övriga förband som har Pinjärsoldater... Ing 2 är ju ett hett tips som ShyGuy skrev - där utbildas "riktiga" Ingenjörsoldater LtLag (15 mån. på saliga Ing 3, Boden...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtLag Posted May 7, 2012 Report Share Posted May 7, 2012 Markstridsskolan, MSS, utbildar Pionjärgruppbefäl - därefter kan man söka anställning på Livgardet, I19, P4 eller P7 så det borde ge en hint om vilka övriga förband som har Pinjärsoldater... Ing 2 är ju ett hett tips som ShyGuy skrev - där utbildas "riktiga" Ingenjörsoldater LtLag (15 mån. på saliga Ing 3, Boden...) Glömde länken... http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-officer/Funktioner/Markstrid/Pionjargruppchef/ (Facebookinloggning i mitt ursprungsinlägg...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Källberg Posted May 7, 2012 Author Report Share Posted May 7, 2012 Men om du är ute på rekryteringsuppdrag så måste du väll ha någon form av bakre stöd inom FM där du kan få svar på sådana frågor? Känns ju lite oseriöst att ge personer framtidsråd som officiell FM-person (i hans ögon) baserat på en anonym källa på internet (även om det säkert finns personer här som vet). Rekryteringen skedde i Hemvärnets regi, min uppgift var/är att rekrytera gentemot ungdomsverksamheten. De känns ännu mer oseriöst att fiska upp mobiltelefonen och googla fram ett resultat. Likväl fanns det människor som hade ett hum, men jag vill inte koka ihop ett svar bara för att bli av med denne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Källberg Posted May 7, 2012 Author Report Share Posted May 7, 2012 Så det borde således vara så enkelt som att söka till någon av dessa förband; LG, P4, P7 eller I19? För tjänstgöring som pionjärsoldat GSS/t/k. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtLag Posted May 7, 2012 Report Share Posted May 7, 2012 Men om du är ute på rekryteringsuppdrag så måste du väll ha någon form av bakre stöd inom FM där du kan få svar på sådana frågor? Känns ju lite oseriöst att ge personer framtidsråd som officiell FM-person (i hans ögon) baserat på en anonym källa på internet (även om det säkert finns personer här som vet). Rekryteringen skedde i Hemvärnets regi, min uppgift var/är att rekrytera gentemot ungdomsverksamheten. De känns ännu mer oseriöst att fiska upp mobiltelefonen och googla fram ett resultat. Likväl fanns det människor som hade ett hum, men jag vill inte koka ihop ett svar bara för att bli av med denne. Även Hemvärnet har numera Pionjärer - planeras för fyra plutoner - en i varje region: http://www.tidningenhemvarnet.se/nyheter/20120127/pionj%C3%A4rpluton-under-uppbyggnad http://hemvarnet.se/norra_smaland/?action=visaomoss&ossid=1198 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts