pappakenneth Posted May 2, 2012 Report Share Posted May 2, 2012 (edited) Hej. Hoppas jag lagt denna fråga rätt. Någon som varit aktiv i en radarbunker här? Kan återkomma om varför det gäller men frågan är hur nödutgångarna är utformade. Finns det en såkallad utbrytnings tunnel som nödutgång? Om det är då en vägg som man ska bryta sig utifrån först. Hur tjock brukar den isåfall vara? Tanken är väl att man ska kunna utrymma en bunker fort, så den kan väl inte vara så tjock? /Kenneth Edited May 2, 2012 by pappakenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted May 2, 2012 Report Share Posted May 2, 2012 De jag känner till var nedsprängda i berg. Utgångar var med stålportar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiowa Posted May 2, 2012 Report Share Posted May 2, 2012 Varför undrar du över sådana detaljer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pappakenneth Posted May 2, 2012 Author Report Share Posted May 2, 2012 OK. typ en sådan jag oxå tänker på. Men de nödutgångarna jag sett & förstår är de med vertikalsschack & sandfyllda. Bara & öppna luckan nere i bunkern så rinner sanden mer eller mindre ut. Vilket är smart. Men de nödutgångarna som är "murade" måste oxå kunna forceras snabbt. Undrar detta av två anledningar. Dels har jag en egen liten bunker på tomten själv (ca 30 m2) men den har ingen nödutgång. Kanske borde skaffa en nödutgång. Så blir man intresserad av hur det ser ut i verkligheten. Har inte fått svar på detta eller hittat svaret via "google" .-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiowa Posted May 2, 2012 Report Share Posted May 2, 2012 Tror du ska försöka kontakta div. paranoida människor i USA som bygger egna bunkrar hemma istället för att försöka få fram hemlig information om försvarets berganläggningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pappakenneth Posted May 2, 2012 Author Report Share Posted May 2, 2012 Haha. Jo, det kan ju helt enkelt tänkas att det kan framställas som. Finns väl ändå tyvärr inga kvar efter all nedläggning. Då får jag fråga en annan fråga som ni säkert har bättre koll på utan att röja något hemligt Bunkern jag har är från 20 taler & civilförsvaret nyttjade den under 2 V.kriget. Det lustiga är att (ialla fall nu) saknar sådan där luftfilter system. Brukar sitta ialla skyddrum i flerfamiljshus. Var sjutton får man tag på sådant? Säljer försvaret ut sådant oxå? Eller har Ö&B sådant? Borde finnas massor över som slängs iomed nedmonteringar m.m. Är det ok att fråga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pluton24 Posted May 2, 2012 Report Share Posted May 2, 2012 Kolla vad som står på pumpen. Där finns infon. Sanden har jag iallafall förstått att den är när man fyller igen ingångarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pappakenneth Posted May 2, 2012 Author Report Share Posted May 2, 2012 (edited) Ok. tack. Ska kolla på pumpen nästa gång jag stöter på en. Jag är nog rätt säker på att de sandfyllda vertikala nödutgångarna är sandfyllda även när bunkern är aktiva. Så att man inte bara kan klättra ner i bunkern. Tror att det är den lösningen jag ska satsa på. Att gjuta en vägg låter lika lätt att forcera utifrån som innifrån än ett sandfyllt schackt. Men det finns väl anledningar till att båda används. Edited May 2, 2012 by pappakenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pluton24 Posted May 2, 2012 Report Share Posted May 2, 2012 Kolla på skyddsrum.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pappakenneth Posted May 4, 2012 Author Report Share Posted May 4, 2012 Tack för länken. Får maila dom om detta. Bunkrar har alltid varit i mitt intresse & därför vill jag oirdningställa min egen lilla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts