Jump to content

Visbys luftvärn?

Aame

Recommended Posts

Inköp och installation av luftvärnsrobotar avbröts på grund utav "ekonomiska" skäl, beslut taget av finansdepartementet om jag förstått rätt. Hur ekonomer fick sån makt är en annan diskussion! Till frågan, sist jag hörde något var att det var Umkhonto och det las på is, senaste nytt?

Edited by Blå Gul Katt

Inköp och installation av luftvärnsrobotar avbröts på grund utav "ekonomiska" skäl, beslut taget av finansdepartementet om jag förstått rätt. Hur ekonomer fick sån makt är en annan diskussion! Till frågan, sist jag hörde något var att det var Umkhonto och det las på is, senaste nytt?

Ekonomer fick inte makt. Finansdepartementet styrs av finansministern som är tillsatt av regeringschefen som tillsätts genom röstning i riksdagen och vars ledamöter är tillsatta genom allmänna och fria val där alla svenska medborgare över 18 får rösta. Så Anders Borg och finansdepartementet har sitt mandat från svenska folket, vilket mandat har du att ifrågasätta detta??? (märkligt att göra det när svenska försvarets de fakto viktigaste uppgift är just försvar av demokratin i detta land men men) Ordning i statsfinanserna har varit en av Borgs viktigaste jobb vilket han lyckats med väl. Försvaret å andra sidan har knappast rosat marknaden när det gäller att hålla givna ramar...

Man kan ifrågasätta vilka ramar försvaret ska ha men knappast att finansdepartementet sätter ner foten gällande att gå över ramarna vilket är vad försvaret pysslat med de senaste 40 åren eller så.

Edited by Peo

Läs vad jag skrev igen innan du svarar.

PS. Säger inte att du har fel DS.

"ekonomiska" skäl antyder andra skäl än ekonomiska.

Därefter beskyller du ekonomer för att ha makt de inte ska ha. Jag påpekade att finansdepartementet har makt av fullständigt logiska skäl. Om du inte ville diskutera detta borde du inte tagit upp det.