Jump to content

Skärmmössa

Recommended Posts

Min plutonchef har sagt att vi får ut skärmmössor till M/87:an när vi blir furirer. Ett antal personer hävdar bestämt att så är inte fallet. Uniformsreglementet kan tolkas lite olika, men jag är ändå säker på att man som furir får ut skärmmössa med svart band och ett märke utan "blad".

Kom med input... Vem har rätt?

Hälsningar, Foxtrot Lima :dong:

Det beror på hur du tolkar SoldF... Jag har blivit informerad från en högst säker källa att furir och uppåt bär skärmmössa.

Lovar att jag ska ta reda på sanningen till nästa helg. *på korståg för skärmmössa*

Guest MD650

Enligt tidigare versioner av UniR A resp ÚniR FM så fick man ut skärmmössa som furir med svart snodd och bronsfärgat mössmärke.

I sb med det nya reglementet så är det från och med serg(dvs plutonsofficer) och uppåt som får bära skärmmössa.

:dong:

Håller med 106s tolkninga av UniR FM 2003 , men när jag låg på T2 fick både P4 och T2 ut Skärmössa till furirerna... Tolkningsfel???

Knappast ett tolkningsfel! Som jag har förstått det har en person med furirs grad en skärmmössa med svart "snöre" och ett märke med tre kronor och två korsade svärd.

Sergeant och kadett har guld- eller silversnöre samt märke med tre kronor och vit emalj, två korsade svärd samt två blad.

Enligt tidigare versioner av UniR A resp ÚniR FM så fick man ut skärmmössa som furir med svart snodd och bronsfärgat mössmärke.

I sb med det nya reglementet så är det från och med serg(dvs plutonsofficer) och uppåt som får bära skärmmössa.

:)

Men på sidan 262 i senaste upplagan finns det ett särskilt mössmärke för båtmössa för överfurir samt furir. Varför skulle det då inte vara samma sak för skärmmössa?

edit: Dessutom har vår plutch sagt att vi får ut skärmmössor när vi blir furirer, och han är den typen som kan alla reglementen in- och utantill.

Hälsningar, Foxtrot Lima :) *obstinat*

Edited by Foxtrot Lima

Guest MD650

Men på sidan 262 i senaste upplagan finns det ett särskilt mössmärke för båtmössa för överfurir samt furir. Varför skulle det då inte vara samma sak för skärmmössa?

Hälsningar, Foxtrot Lima :) *obstinat*

Skall kolla!

Guest MD650

Enl UniR FM 2003 så är det följande:

Mössmärke m/60 för överfurir - korpral och

meniga (endast musiker):

- guldfärgad metall med knapp m/39-60

stor i guldfärg.

Detta gäller för skärmmössa m/87 och läser man vidare så står det följande:

Överfurir - furir; Kokard m/1865-1960 och

knapp m/39-60, stor i guldfärg samt mellan

dessa, två jämnlöpande 5 mm mössgaloner m/

60 av metall med 2 mm mellanrum.

Jag tolkar enl följande:

Att furir och uppåt får bära skärmmössa

Meniga musiker får bära skärmmössa

Finns mer att läsa här: http://www.fmlog.mil.se/fmpub/

UniR FM 2003

sid 125:

Överfurir, furir, korpral och meniga vid hemvärns- och FBU-musikkårer bär till musikdräkt mössmärke m/60 av guldfärgad metall med knapp m/39-60, stor av guldfärg.

sid 261:

Mössmärke m/60 för överfurir - korpral och

meniga (endast musiker):

- guldfärgad metall med knapp m/39-60

stor i guldfärg.

UniR FM 1999

sid 125:

Till musikdräkt får gruppbefäl och meniga bära svart mössträns av silke. Mösstränsen fästs med två små knappar m/39-60.

sid 258:

Mössmärke m/60 för gruppbefäl och meniga

(endast musiker):

- guldfärgad metall med knapp m/39-60,

stor i guldfärg.

det vill säga att det skiljer inte mellan UniR FM 1999 och 2003

Edited by 106

Guest MD650

Jaa...jag tar ju inte gift på det... för jag hittade ytterligare en mening (sid 55 2003) som säger att gruppbefäl (dvs korpral och furir) och meniga bär basker istället för skärmmössa.

Måste läsa på lite mer för att vara säker (går säkert att forska i det här....... ;) )

• Forumsledning
Jaa...jag tar ju inte gift på det... för jag hittade ytterligare en mening (sid 55 2003) som säger att gruppbefäl (dvs korpral och furir)  och meniga bär basker istället för skärmmössa.

Måste läsa på lite mer för att vara säker  (går säkert att forska i det här.......  ;)     )

Den texten är den jag går på, då jag tycker det andra är luddigt.

saxade Citat ur UniRFM 2003 sid 54

.............Armén

.........Slips (motsv) Svart slips

.........Huvudbonad - Stålgrå skärmmössa

.................................Basker 2)

.........Strumpor - Svarta strumpor Svarta strumpor

...........................Beige nylonstrumpor 5)

..

..

2) Bärs av gruppbefäl och menig personal

5) bla bla bla

slut Citat

Jag tydet så här:

Till arbetsdräkt/paraduniform motsv inom armén bär du Stålgrå skärmmössa till Arbets/parad-uniform, såvida du inte är Gruppbefäl eller menig motsv. alltså överfurir, furir, korpral och menig, för då ska du bära BASKER. (eftersom det nu tilldelas alla inom Armén)

(2:an innefattar bara basker eftersom annars skulle det innebära att det finns ingen gällande huvudbonad för allt över GB-nivå.)

Under min Högvakt 2000 så fick vi furirer inte bära någon skärmmössa, de var endast för serganter och uppåt.

Min tolking.

Precis, tyvärr måste man tyda några tabeller för att förstå detta.

Dessa stämmer inte alltid. Tittar man på paraddräkt så skall endast meniga och gruppbefäl ha personligt vapen (exempelvis högvakt), hur gör då jag som är sergeant?

Dessa jävla reglementen kan man bli tokig på, använd dem som stöd men gör som du blir tillsagd (är det order och tesagt är det tesagt som gäller).

Får ni ut skärmmössa så bär den, inte för att jag förstår varför man skulle vilja det men men. Men å andra sidan har ju armén blivit av med båtmössan så har man inte basker måste man ju ha någonting annat på skallen.

Själv har jag ingen m/87 längre så jag slipper bry mig.

Läser man UniR FM får man heller inte ha utmärkelser på skjorta m/93FN om man bär den till 90-bycorna, men däremot om man har den till kortbyxor eller arbetsbyxor m/93FN.

Överfurir - furir; Kokard m/1865-1960 och

knapp m/39-60, stor i guldfärg samt mellan

dessa, två jämnlöpande 5 mm mössgaloner m/

60 av metall med 2 mm mellanrum.

Detta märke var till båtmössa och bärs numer endast på vintermössa m/87A (pälsmössan i stålgrått).

Guest MD650

Det stämmer nog precis som Ni skriver.

Tanken med det nya reglementet är att båtmössan skall ersättas av baskern och att skärmmössa skall användas från serg och uppåt.

Det som är lite intressant med båtmössan var ju att infanteriet bar regementstecknet (samma som på axelklaffarna) på mössan så man lättare såg varifrån de kom. I1, I3 och I4 hade särskilda båtmössor (mörkblå med passpoal i olika färger) som de alltså blivit av med nu.

Vid högvakt skulle jag hellre ha basker än skärmmössa (som marinen). Men FV lär fortsätta ha potta på huvudet vid högvakt eftersom endast FBJ har basker.

Det som är lite intressant med båtmössan var ju att infanteriet bar regementstecknet (samma som på axelklaffarna) på mössan så man lättare såg varifrån de kom. I1, I3 och I4 hade särskilda båtmössor (mörkblå med passpoal i olika färger) som de alltså blivit av med nu.

Vid högvakt skulle jag hellre ha basker än skärmmössa (som marinen). Men FV lär fortsätta ha potta på huvudet vid högvakt eftersom endast FBJ har basker.

I början på 90-talet fanns det ett par furirer i samma Hv som jag tillhörde (inom I15/Fo34) som hade furirstecken i båtmössan. Vet inte hur sjutton jag ens kom att tänka på det nu, men så var det i alla fall. Har det någonsin varit reglementerat eller var det bara något eget påfund?!

Guest MD650
I början på 90-talet fanns det ett par furirer i samma Hv som jag tillhörde (inom I15/Fo34) som hade furirstecken i båtmössan. Vet inte hur sjutton jag ens kom att tänka på det nu, men så var det i alla fall. Har det någonsin varit reglementerat eller var det bara något eget påfund?!

Alltså du menar tre "pinnar"??

:D

Ja.

Guest MD650

Ja.

Det låter som ett eget påfund... Har aldrig läst nåt sånt i något uniformsreglemente.

Ja.

Det låter som ett eget påfund... Har aldrig läst nåt sånt i något uniformsreglemente.

Ja det låter som om de sett en amerikansk film och fått konstiga idéer.

Amerikansk? Vänta. Läser deras UniR...

Mjo, officerare har det ja. Men inte "Enlisted" alltså Private - Chief Warrant Officer 5.

Det hela låter ju oerhört härkeligt... Finländarna har väl sådant i basker har jag för mig, eller det var kanske några andra. (Det är sent)

I övrigt är det så att av Menig personal samt Gruppbefäl skola begagna basker istället för skärmmössa M/87 till Paraddräkt (Undantaget Personal tillhörande Musikkår, dessa må bära skärmmössa M/87. Dock skall samtlig personal bära Mörkblå skärmmössa (M/86 lämpligtvis) till Stor samt Liten mässdräkt.

Detta är det som står i UniR FM 2003.

Märken och dylikt kan ni få diskutera i en evighet, men detta är det som gäller gällande persedlar så Kimster hade ju rätt gällande Paraddräkt.

(Vid paraddräkt menar jag Paraddräkt i form av Uniform M/87, ej Truppparaddräkt '"90 vit"

eller annat.)

SLUT

:blink:

Ja.

Jo, jag misstänkte det. Men ärligt talat, hur får man ens för sig något dylikt?

Jag tycker det verkar vara ett typexempel på att det är väldigt knepigt att få ett klädselsystem att hänga ihop.

Mitt resultat: Gruppbefäl (utom musik) bär ej skärmmössa. Utan möjligen till den *nya* vardagsdräkten. Där har den blivit kvar som tillåten variabel vid enfaldigt uppträdande. :blink:

Men det är ju enkelt att lösa: hur gjorde man med vice korpralerna och fanjunkarna?

:basker:

...Dock skall samtlig personal bära Mörkblå skärmmössa (M/86 lämpligtvis) till Stor samt Liten mässdräkt...

Och det innebär att det egentligen är samma bestämmelser som för paraddräkt, eftersom mässdräkt endast må bäras av aspiranter alternativt anställd militär personal (och så värst många anställda meniga och gruppbefäl finns det ju inte, även om det är några stycken).