Grenadier Posted April 18, 2012 Report Share Posted April 18, 2012 (edited) Karin Enström tar över som försvarsminister. 45 år, kapten i amfibiekåren och sedan valet 2010 ordförande för riksdagens utrikesutskott, efter åtta år i försvarsutskottet. Hennes man är officer på HKV och hennes bror, Henrik Landerholm, är generaldirektör i Utrikesdepartementet och ambassadör med placering som Senior Civilian Representative vid det svenskledda Provincial Reconstruction Team Mazar-e Sharif i Afghanistan. Hur tror ni att det här blir då? edit: lite mer fakta och stavning Edited June 8, 2012 by henke Lagt in namnet i rubriken/Henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted April 18, 2012 Report Share Posted April 18, 2012 Tja, hon får väl samma tyglar att hålla sig till som alla andra på den här posten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted April 18, 2012 Report Share Posted April 18, 2012 Hon kommer förhoppningsvis ha lite bättre koll på verksamheten - både praktiskt och teoretiskt. Hon kommer ha betydligt mer respekt från organisationen jämfört med sin föregångare. Jag tror att det var det bästa val man kunde göra just nu. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
5020 Weiström Posted April 18, 2012 Report Share Posted April 18, 2012 Man kan ju inte annat än att hoppas Men med tanke på hennes bakgrund så hoppas jag nog lite mer kanske :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1.skalman Posted April 18, 2012 Report Share Posted April 18, 2012 Det kan inte annat än bli bra det här....:-D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted April 18, 2012 Report Share Posted April 18, 2012 Ny försvarsminister? Har Anders Borg avgått? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted April 18, 2012 Report Share Posted April 18, 2012 Ny försvarsminister? Har Anders Borg avgått? tja nu är ju han finansminister, Den som säger att tilldelade resurser räcker och den man behöver övertyga att så inte är fallet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aame Posted April 18, 2012 Report Share Posted April 18, 2012 (edited) Hehe fint skämt, trodde jag skulle få hjärnblödning först. Edited April 18, 2012 by Blå Gul Katt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted April 18, 2012 Report Share Posted April 18, 2012 Var nog ett bra val. Man satt ju nästan och förväntade sig någon pajas. Får hoppas hon kan tänka sig att höja försvarsanslaget vid 2014 års försvarsbeslut för det här håller inte längre. Hon har många frågor att ta tag i och det är bara önska henne lycka till och hoppas hon inte styrs av FR och AB för mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 18, 2012 Report Share Posted April 18, 2012 Hon har en mycket bra bakgrund för att kunna vidta bra politiska åtgärder. Däremot kommer säkerligen hennes officersbakgrund att ligga henne i fatet i det politiska spelet och användas emot henne av oppositionen. Vi ska inte förvänta oss för mycket men jag är positiv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted April 18, 2012 Report Share Posted April 18, 2012 Jag tror nog mer på 903Lew i detta fallet och ett fortsatt status que, nu när vi egentligen skulle behöva en deus ex machina Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted April 18, 2012 Report Share Posted April 18, 2012 (edited) Min deprimerande uppfattning om framtiden är att det är stor risk att den globala resurskrisen blir så svår att vi får avveckla biståndet, sänka pensioner, sänka a-kassan, höja momsen och göra allmänna dramatiska besparingar för att få råd med statliga subventioner av kommunernas försörjningsstöd, investeringar i oljeoberoende infrastruktur, energieffektiviseringar och förstatligande av konkursad överskuldsatta kritiska verksamheter som banker och telebolag så vi efter något decennium kommer ur krisen. Blir det så illa kommer vi att samtidigt behöva förstärka försvaret för då är världen instabilare än Sverige, det kommer i så falla att vara ganska lätt att få råd med fler soldater genom att sänka lönerna... Nåja, det är värstascenariet, det kan gå mycket bättre men jag skulle väldigt gärna vilja ha en deus ex machina. Även om det bara går en tiondel så dåligt gäller det att försvaret fungerar effektivt, ger mycket funktion per peng, att alla i verksamheten och dess stödfunktioner gör ett bra jobb och att det verkligen fungerar för att hantera oväntade situationer. Går det riktigt illa är det även troligt att det nedlagda civilförsvaret kommer att saknas. Edited April 18, 2012 by Magnus Redin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted April 18, 2012 Report Share Posted April 18, 2012 Allt hänger på ekonomin, fördelningen av ekonomin hänger på människors förväntningar och vad ekonomin kan leverera beror på energi, råvaror och att människor har ro och ordning så de kan producera. Att allt hänger på ekonomin gör finansministern till kung men kungen kan inte åstadkomma mer än vad folk och förvaltning gör. Institutioner som riksrevisionen kan hjälpa till med att hitta ineffektiviteter i statens funktion men skall det göras stora omprioriteringar måste det finnas en krismedvetenhet hos allmänheten så uppoffringar för att gör mer av det som är riktigt viktigt accepteras. Och åt andra hållet, se för 17 till att hjälpa den nya ministern genom att göra ett bra arbete och berätta för henne hur er verklighet ser ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
32LvTropp Posted April 18, 2012 Report Share Posted April 18, 2012 Min deprimerande uppfattning om framtiden är att det är stor risk att den globala resurskrisen blir så svår att vi får avveckla biståndet, sänka pensioner, sänka a-kassan, höja momsen och göra allmänna dramatiska besparingar för att få råd med statliga subventioner av kommunernas försörjningsstöd, investeringar i oljeoberoende infrastruktur, energieffektiviseringar och förstatligande av konkursad överskuldsatta kritiska verksamheter som banker och telebolag så vi efter något decennium kommer ur krisen. Blir det så illa kommer vi att samtidigt behöva förstärka försvaret för då är världen instabilare än Sverige, det kommer i så falla att vara ganska lätt att få råd med fler soldater genom att sänka lönerna... Nåja, det är värstascenariet, det kan gå mycket bättre men jag skulle väldigt gärna vilja ha en deus ex machina. Även om det bara går en tiondel så dåligt gäller det att försvaret fungerar effektivt, ger mycket funktion per peng, att alla i verksamheten och dess stödfunktioner gör ett bra jobb och att det verkligen fungerar för att hantera oväntade situationer. Går det riktigt illa är det även troligt att det nedlagda civilförsvaret kommer att saknas. Men annars då, vad tror du om framtiden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted April 19, 2012 Report Share Posted April 19, 2012 Men annars då, vad tror du om framtiden? Det är nog bäst att fortsätta i någon annan debattråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted April 19, 2012 Report Share Posted April 19, 2012 Att Karin Enström är yrkesofficer i botten är en relativt liten faktor i sammanhanget för mig. Som jag ser det är hon i första hand yrkespolitiker i det här läget. "Skeptiskt positiv" kan väl bäst beskriva min ståndpunkt i det här läget. Det hade kunnat gjorts sämre val. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lander Posted April 19, 2012 Report Share Posted April 19, 2012 (edited) Karin verkar helt klart som en kvinna med huvudet på skaft. Utöver henne hade jag endast kunna se Johan Forsell eller Allan Widman som försvarsminister. Man får väl åtminstone vara tacksam att det blev någon som inte bara haft lite erfarenhet av militären innan, utan någon som också gjort officersutbildning. Edited April 19, 2012 by Lander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengtsson Posted April 19, 2012 Report Share Posted April 19, 2012 Enligt Reinfeldt är hennes uppgift att hålla försvarets ekonomi "i ordning". Vilket är det samma som "du ska vara glad över att Tolgfors klantade sig med vapenfabriken så du fick hans jobb flicka lilla, nu gör du som Borg och jag säger så du kan jobba som försvarsminister ett tag". Om kvinnan har varit Kapten och hennes släkt är det ena med det andra inom försvaret spelar ingen som helst roll, det är Reinfeldt och co som drar i trådarna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinGustav Posted April 19, 2012 Report Share Posted April 19, 2012 Chansen finns ju även att hon kan pålysa de problem som finns i FM, och att de problemen kan tas på allvar och ågärdas. Men i den politiska världen så kan det ju gå lite hursomhelst. Det är i alla fall min uppfattning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted April 19, 2012 Report Share Posted April 19, 2012 Jag är i alla fall glad att det inte blev Allan Widman. Maken till opportunistisk sopa får man leta efter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adam7 Posted April 19, 2012 Report Share Posted April 19, 2012 en yrkesofficer som försvarsminister ser inte sannolik ut att åtgärda det massiva officersöverskottet i fredsorg, som tär på krigsorgs resurser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 19, 2012 Report Share Posted April 19, 2012 Jag är i alla fall glad att det inte blev Allan Widman. Maken till opportunistisk sopa får man leta efter. +1 på den. en yrkesofficer som försvarsminister ser inte sannolik ut att åtgärda det massiva officersöverskottet i fredsorg, som tär på krigsorgs resurser. Min bild av Försvarsmaktens organisation ser inte ut som din bedömer jag. Det som tär på krigsförbanden är alla brusuppgifter som inte leder till ett fungerande försvar, såsom fanvakt vid statsbesök, Högvakt och sånt.Stödorganisationen är så anorektisk att krigsförbanden måste stödja den. Kort sagt saknas det kompetens i FM, på alla platser men inte minst i stöd/fredsorg. Alla dessa kompetenser behöver inte vara officerare men många av dem. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tikvah Posted April 19, 2012 Report Share Posted April 19, 2012 Hur som är det skönt med en försvarsminister som har en gedigen bakgrund (nej inte kapten) utan erfarenhet från såväl försvars- som utrikesutskottet och försvarsberedningen. Som dessutom förstår vikten av att tillsätta en ny försvarsberedning (ja, eller återuppväcka den) för att få lite strategisk styrfart.... Därutöver var det stort av henne att erkänna det finns större och svårare (mer komplexa) saker än försvaret under sitt departement. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted April 19, 2012 Report Share Posted April 19, 2012 Alla är inte lika optimistika. Från Twitter 10:45 igår Leif Pagrotsky @leifpagrotsky @Pihlblad Militär som försvarsminister, när hände det senast? Var hände det senast i en demokrati? #svpol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted April 19, 2012 Report Share Posted April 19, 2012 Alla är inte lika optimistika. Från Twitter 10:45 igår Leif Pagrotsky @leifpagrotsky @Pihlblad Militär som försvarsminister, när hände det senast? Var hände det senast i en demokrati? #svpol Något fel med att den som skall ha en ministerpost faktiskt har lite erfarenhet i området, eller är de bara yrkesofficerare som inte får bli ministrar i en demokratisk regering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted April 19, 2012 Report Share Posted April 19, 2012 Nu skulle väl iofs in de erkänna USA som en demokrati, men ett par av USA:s tidigare försvarsministrar har haft mer eller mindre korta karriärer inom försvaret som officerare (från fänrik till general enligt min lilla undersökning). Tittar vi aningen närmare så råkar Finlands nuvarande Försvarsminister vara kapten i reserven... Wops. Inte heller demokrati? Pagrotsky gillar nog mer Ryssland. Så där kan man ju se att fram till 2001 var det mer eller mindre ett krav att vara officer för att bli Försvarsminister, vilket man verkar ha lättat på nu. Den nuvarande försvarsministern har inte tjänstgjort mer än två år i försvaret... Nåja... Det är ju lätt att ha åsikter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adam7 Posted April 20, 2012 Report Share Posted April 20, 2012 (edited) Nu skulle väl iofs in de erkänna USA som en demokrati, men ett par av USA:s tidigare försvarsministrar har haft mer eller mindre korta karriärer inom försvaret som officerare (från fänrik till general enligt min lilla undersökning). Tittar vi aningen närmare så råkar Finlands nuvarande Försvarsminister vara kapten i reserven... Wops. Inte heller demokrati? Pagrotsky gillar nog mer Ryssland. Så där kan man ju se att fram till 2001 var det mer eller mindre ett krav att vara officer för att bli Försvarsminister, vilket man verkar ha lättat på nu. Den nuvarande försvarsministern har inte tjänstgjort mer än två år i försvaret... Nåja... Det är ju lätt att ha åsikter. Wallin har vad jag har läst närmast fått sin kaptensgrad på nationella och lokala försvarskurser och genom att som politiker vara med i Nylands Brigads gille. Som grund har han nog reservofficersskolan under värnplikten, vilket betyder att han befodrades till fänrik samma dag han muckade. Vad jag har läst (på nätet, så det är ju absolut sanning) har han inte övat "på riktigt". Tyvärr får en del politiker här i Finland ceremoniella befordringar i reserven. Annat är det med oss som har blivit tvungna att förtjäna befodringarna genom ett otaligt antal övningar Läste för någon tid sedan en upprör rysk artikel där skribenten totalt fördömde att civilister skulle kunna verka på posten försvarsminister, eftersom de ju inte har den expertis som behövs. Den ryska synen på politisk styrning är nog inte riktigt lika som i väst. Edited April 20, 2012 by adam7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adam7 Posted April 20, 2012 Report Share Posted April 20, 2012 Min bild av Försvarsmaktens organisation ser inte ut som din bedömer jag. Det som tär på krigsförbanden är alla brusuppgifter som inte leder till ett fungerande försvar, såsom fanvakt vid statsbesök, Högvakt och sånt. Stödorganisationen är så anorektisk att krigsförbanden måste stödja den. Kort sagt saknas det kompetens i FM, på alla platser men inte minst i stöd/fredsorg. Alla dessa kompetenser behöver inte vara officerare men många av dem. /K efter att kollat lite noggrannare noterar jag att FM tycker att de har bara ett par tusen extra officerare. andra bedömare har ju kommit med större siffror, men deras expertis kan ju vara varierande sedan har vi ju de militära verken, som nog ser rätt tunga ut ur en östlig synpunkt. inte är det gratis att driva dem heller. --- oavsett hur stort överskottet är, när alla bedömare, FM inbegripet, anser det finnas för mycket personal på fel platser, är det klart, att en person som har dubbelroll som politiker och anställd inne i "systemet" med alla kollegiala lojaliteter det innebär, inte är den som först tar i i överbemanningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted April 20, 2012 Report Share Posted April 20, 2012 (edited) Konstigt att igen blir lika upprörd av att en jurist blir justitieminister... Edited April 20, 2012 by Rune Frunkh 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted April 20, 2012 Report Share Posted April 20, 2012 "Skeptiskt positiv" kan väl bäst beskriva min ståndpunkt i det här läget. Det hade kunnat gjorts sämre val. Det skulle nog inte kunnat gå att göra några bättre val. J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts