Jump to content

Förbandstecken F3 Östgöta Flygflottilj

Klingström

Recommended Posts

Hej! Jag undrar vad jag kan hitta ett förbands märke från F3 Östgöta Flygflottilj (helst från 1930,1940) , då min gammelmorfar dog av ålder för några månader sedan hittade jag en bunt bilder från han värnplikts tid därifrån under WWII, och tänkte göra ett kollage av dom och skulle vilja ha märket från det förband han tjänstgjorde i som marksoldat.

(visste inte exakt vart jag skulle posta det här men eftersom märken är en form av materiel så, annars får blågul att vara vänliga och flytta det till lämplig forums den)

Jag har kollar på Tradera men inte hittat något

Tack på förhand!

Jag googlade.

Hittade http://www.f3.kamratforening.se/index.php

Hittade en wikipedia-sida som har en bild på märket så du kan låta sy upp ett http://sv.wikipedia.org/wiki/F_3_Malmsl%C3%A4tt

Annars är du nog hänvisad till samlarforum, militärhistoriska forum eller köp- och säljsajter.

Letar du efter ett förbandsmärke i tyg (t.ex. till fältuniform) får du nog leta förgäves eftersom F3 lades ned redan 1974 och sedvänjan att bära förbandsmärke till fältuniform infördes i början av 80-talet.

Möjligen kan det ju finnas framtaget s.k. 'blazer-märken', lite finare, broderade att sys fast på snygge-kavajen när kamratföreningen har årsmöte - kolla med dem!

/G.L.

Olika divisionsmärken fanns dock tidigare, både målade på flygplanen och senare som hjälmdekaler. Detta gällde dock de flygande så något märke för de på marken fanns antagligen inte, förutom förbandets vapensköld (i F 3:s fall Östergötlands landskapsvapen).