Jump to content

Varför köper Vi aldrig Ryska vapen?


Darkwand

Recommended Posts

Vän av ordning (och publika finanser) kan enkelt konstatera att det av NATOs alla länder enbart är USA, UK, Turkiet och Grekland (!) som lägger 2% eller mer av BNP på försvaret. Ännu har inget land kastats ut ur alliansen pga det här.

Kan enklast jämföras med EUs stabilitetspakt som reglerade budgetunderskott och som följdes av slappt räknat inte en kotte. Resultat? Int' ett smack.

 

Men åter till ämnet undrade jag för några år sedan varför våra Polska unionsbröders UKM inte var med i diskussionen för en KSP/ny. Jag kan någonstans fortfarande undra detsamma, även om jag inte har en susning om FN eller Radom är billigare.

de kanske råder viss tveksamhet om Polska ingenjörer faktiskt lyckats mickla fram en kopia som är bättre än orginalet och hur något som ser ut som en PKM skulle tas emot av sv militär och allmänhet.

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Finland är ett av de länder jag inte jobbat med, och ärligt talat har svårt att få grepp om. Av vad som jag läser på detta forum så är de lite Europas preppers. Och preppers skrämmer mig.

 

Varför skrämmer dig preppers?

Nu skall man börja med att påpeka att mycket av min insyn i prepping kommer från Usa, och de "dokumentärer" som kommer därifrån. Det har dock gått några svenska dokumentärer också.

Men, när man ägnat så otroligt mycket tid, och resurser, att förberde för ett ytterst teoretiskt scenario och det inte inträffar inom rimlig tid, vad hindrar dem från att "hjälpa till lite" för att få igång scenariot?

Det har hänt liknande förr.

Det går liksom inte bara ha en ketchupflaska i köket och tro att pizzerian/hamburgerbaren kommer att stå för maten i en nödsituation, tex strömavbrott. Har sett många kylskåp/kök som knappt innehåller någon mat.

Ska man bara visa exterma preppers på TV så blir väl det väl tyvärr en negativ stämpel på detta. Tom sidorna Om kriget kommer i Telefonkatalogen förr hade väl lite om att förbereda sig för nödsituationer.

Det är väl bara bra om folk lär sig ta hand om sig själva så slipper dom ligga civilförsvaret till last?

Link to comment
Share on other sites

Finland köpte enligt ett pressmeddelande nya PKM kulsprutor och reservdelar för 3,1 miljoner € från Ryssland. Enligt samma meddelande tryggar reservdelarna de nuvarande och nya PKM:s livscykel till 2020.

Link to comment
Share on other sites

 

Vän av ordning (och publika finanser) kan enkelt konstatera att det av NATOs alla länder enbart är USA, UK, Turkiet och Grekland (!) som lägger 2% eller mer av BNP på försvaret. Ännu har inget land kastats ut ur alliansen pga det här.

Kan enklast jämföras med EUs stabilitetspakt som reglerade budgetunderskott och som följdes av slappt räknat inte en kotte. Resultat? Int' ett smack.

 

Men åter till ämnet undrade jag för några år sedan varför våra Polska unionsbröders UKM inte var med i diskussionen för en KSP/ny. Jag kan någonstans fortfarande undra detsamma, även om jag inte har en susning om FN eller Radom är billigare.

de kanske råder viss tveksamhet om Polska ingenjörer faktiskt lyckats mickla fram en kopia som är bättre än orginalet och hur något som ser ut som en PKM skulle tas emot av sv militär och allmänhet.

 

Nu har Svensk militär redan haft PKM i system, kallades ksp95R om jag inte minns helt fel.

Edited by 903Lew
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

 

Vän av ordning (och publika finanser) kan enkelt konstatera att det av NATOs alla länder enbart är USA, UK, Turkiet och Grekland (!) som lägger 2% eller mer av BNP på försvaret. Ännu har inget land kastats ut ur alliansen pga det här.

Kan enklast jämföras med EUs stabilitetspakt som reglerade budgetunderskott och som följdes av slappt räknat inte en kotte. Resultat? Int' ett smack.

 

Men åter till ämnet undrade jag för några år sedan varför våra Polska unionsbröders UKM inte var med i diskussionen för en KSP/ny. Jag kan någonstans fortfarande undra detsamma, även om jag inte har en susning om FN eller Radom är billigare.

de kanske råder viss tveksamhet om Polska ingenjörer faktiskt lyckats mickla fram en kopia som är bättre än orginalet och hur något som ser ut som en PKM skulle tas emot av sv militär och allmänhet.

 

Nu har Svensk militär redan haft PKM i system, kallades ksp95R om jag inte minns helt fel.

Nja nästan rätt... KSP95 gick under namnet PKT i österlandet. Skillnaden är ungefär som KSP 58B och KSP 58 STRV, dvs den ena är gjord för bäras medan den andra är gjord för att monteras i fordon. I grunden är det dock samma vapen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...