Jump to content

Hydrofonbojfartygen av Ejdernklassen

Perman

Recommended Posts

i ubåtsjaktstyrkan så ingick ju från tidigt 90-tal även de fyra hydrofonbojfartygen av Ejdernklassen. Enligt svenska wikipedia så var de bl a bestyckade med ELMA antiubåtsgranatkastare:

http://sv.wikipedia....iki/Ejdernklass

Stämmer detta verkligen? Jag kan inte minnas att jag sett ett foto av ett hydrofonbojfartyg med ELMA kastare. Hydrofonbojfartygens uppgift var väl inte att delta i bekämpningen av ev. undervattensmål, utan att i första hand behandla och skicka infon från hydrofonbojarna vidare?

Samtliga fyra fartyg togs ur tjänst 2004 "som ett led i besparingarna inom Försvarsmakten". Svärtan och Viggen överfördes sedan 2009 till Sjöfartsverket, men Ejdern och Krickan ska nu ha återinsatts i tjänst igen i sina gamla roller. Detta torde vara ganska unikt i Marinen i fredstid att fartyg tas ur tjänst, läggs upp och sedan återinsätts i tjänst igen flera år senare. Finns det någon som sett dem i tjänst nyligen eller kan länka till en officiell bekräftelse på att så har skett, samt förhoppningsvis även ge en förklaring till varför man satt dem i tjänst igen?

/Per

Edited by Perman

Nej, någon ELMA-kastare fanns inte på dessa skärgårdens pärlor; 1994 hade vi endast ksp m/58 som beväpning då våra 12,7 mm ksp var i det forna Jugoslavien (sades det).

Tack! Nej, tänkte väl det. Skulle gissa på att den som skrivit om Ejdernklassen på wiki sett ett foto på en bevakningsbåt av Tapperklassen med ELMA kastare och förväxlat dem med Ejdernklassen. Dom är ju rätt så lika, både i utseende och storlek.

Ingen som nån aktuell info om Ejdern och Krickan?

/Per

• 3 weeks later...

B01 - Ejdern har nu tillföts FOI.

Den egentligen enda chansen man har för att se skillnad på dem (Ejdern vs Tapper) är mastarangemanget. Jag skulle inte bli förvånad om Ejderklassen någon gång har haft jaktkappasitet iform av anti-ubåts granatkastare, finns ju egentligen ingen anledningen för den att ha det. Men så var det ju också slutet av 80talet början av 90talet då allting var ruggit över dimisonerat.

B01 - Ejdern har nu tillföts FOI.

Den egentligen enda chansen man har för att se skillnad på dem (Ejdern vs Tapper) är mastarangemanget. Jag skulle inte bli förvånad om Ejderklassen någon gång har haft jaktkappasitet iform av anti-ubåts granatkastare, finns ju egentligen ingen anledningen för den att ha det. Men så var det ju också slutet av 80talet början av 90talet då allting var ruggit över dimisonerat.

Tack för infon! M.a.o. så är det alltså inte tänkt att sätta dem i tjänst igen som hydrofonbojbåtar. Det var det jag ville veta. Om Ejdern har tillförts Totalförsvarets Forskningsinstitut så är det väl för att hon ska utnyttjas som försöksfartyg förmodar jag.

/Per

Tack för infon! M.a.o. så är det alltså inte tänkt att sätta dem i tjänst igen som hydrofonbojbåtar. Det var det jag ville veta. Om Ejdern har tillförts Totalförsvarets Forskningsinstitut så är det väl för att hon ska utnyttjas som försöksfartyg förmodar jag.

/Per

Nej, dem kommer inte att återgå i tjänst som bojbåtar. HMS Krickans öde känner jag inte till, men hon ligger väl och samlar rost någonstans i väntan på att det skall tas ett beslut.

Vad det gäller bjobåtar så har jag hört att det är tänkt att Altairklass ska kunna lösa den uppgiften i värsta fall.

Vad det gäller bjobåtar så har jag hört att det är tänkt att Altairklass ska kunna lösa den uppgiften i värsta fall.

Ja precis, skolfartygen ska ju kunna utnyttjas som bojbåtar, patrullbåtar (med en KSP 88 i ringlavett) eller för SAR vid behov.

/Per