Jump to content

Sjukvårdsarbete under internationell insats

Recommended Posts

Hej!

Jag läser för närvarande till sjuksköterska och har 1½ termin kvar.

Jag har som mål och önskan att komma iväg på åtminstonde en mission

som sjukvårdspersonal och undrar därmed hur jag bäst kan gå tillväga för

att kunna göra detta?

Jag har sökt GMU men misslyckades på något lustigt vänster på styrkan

(när man bär runt på 50kg ölfat och hanterar tunga/obestitas patienter i

övriga jobb). Hur som fortsätter jag med mina ansökningar till GMU och

väntar på svar.

Fick nyligen också reda på GSU Sjv-Int men ansökningsdatum för detta

är redan passerat. Någon som vet hur ofta denna utb hålls? Finns det

möjlighet för en nyutbildat ssk att komma med på denna utbildning med

2 års erfarenhet som undersköterska inom intensivsjukvård sedan tidigare?

Haft kontakt med HR tidigare med har aldrig fått konkreta eller klara besked

om hur jag bör göra - någon insatt här som kan hjälpa mig istället?

Det kommer att finnas fina möjligheter i framtiden för ssk som vill tjänstgöra i försvaret, då sjuksköterskor ingår i många insatsförband.

Mitt tips blir därför att fundera på om du vill växla din vanliga tjänstgöring på sjukhus med arbete hos FM. Om så är fallet, ta kontakt med det militära förband som ligger närmast där du tänker dig arbeta i framtiden och prata med deras rekryteringsansvariga. De kan råda dig väl och mycket i vilka alternativ du har.

Inom något år kommer nog möjligheterna att göra en fristående insats utan att tillhöra ett insatsförband vara färre, särskilt utan någon VUB. Så mitt tips står sig tror jag.

• 2 weeks later...

Träning är naturligtvis en del av min vardag, speciellt efter första mönstringen. Så väl styrka (statisk, explosiv och uthållighet) som kondition tränar jag flera gånger i veckan.

Jag har varit i kontakt med rekryteringskontoret, rekryterare på närmsta förband samt rekryterare på FöMedC. De pratar mestadels om vilka slags tjänster som finns tillgängliga och vilka tjänster som kommer att vara aktuella i framtiden. Summa summarum blev att jag går igenom rekryteringen 8/6 i Göteborg och ser vad de kan erbjuda mig där.Skulle jag misslyckas även denna gång skulle jag ta vidare kontakt med FöMedC för att höra mig för angående råd och konkreta tips på hur jag bäst går tillväga.

http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/Forband-som-anstaller-efter-omgang-45---2012/

Via länken ovan kan man se vilka förband som anstället efter GMU 4 och 5. Jag som mestadels är intresserad utav en form av sjukvårdstjänst, vart bör jag söka?

Som ni förstår är jag rätt nollställd vad gäller alla tusen och en olika tjänster som finns till höger och vänster inom FM!