Thomas Magnusson Posted April 11, 2012 Report Share Posted April 11, 2012 Hej! En del av er känner säkert till spelet/simulatorn Steelbeasts Pro (www.steelbeasts.com) som används av ett otal försvarsmakter plus vår egen MSS. Den finns som privatköpt version "PE" där en av dom nya funktionerna i SB är att man kan ha egna anropsignaler (förut var allt 1/A, 2/A , XoA osv) och jag sitter nu och försöker skapa en template med svenska anropsignaler för en pansarskyttebataljon av 2004 års org (ungefär). jag låg inne på P7 2003-2004 och det var det året vi började med PBV302DSG och PBV302SJV så det är därför jag vill använda just den organisationen då det går att reflektera bäst i SB. Problemet är att jag låg på Pansarskyttet, PBV302 skytt på RL91 för att vara exakt, så jag har bra koll på organisationen på Psk och strv komp med anropsignaler men jag falerar stort på Stab/Grk och Trosskompaniet, så jag hoppas det finns några här som vill hjälpa bygga ihop rätt organisation med anropsignaler Vad jag har nu är: (Bataljon VL) Stab/GRK (Petter Ludvig): Ledningspluton - Adam Petter? Eller kör hela plutonen PL1, PL2, PL3 logiken? Trosspluton - PL91 ? (kompaniets egen trosspluton,borde heta samma som skyttets trosspluton?) Spanpluton - Ludvig Ludvig? (Brigadspan enligt FAL-A är Ludvig så gäller samma för bataljonens span?) GRK - David Ludvig om hela GRK kompaniet, enskilda GRK plutonerna heter Adam Ludvig och Bertil Ludvig. LvKv pluton - Oscar Ludvig Trosspluton (Xerxes Ludvig): (Ännu mer vilsen här...) Ledningspluton: Som PL? Trosspluton: ? -TOLO: Bertil Xerxes. Men om jag inte fattar fel så kan TOLO dela upp sig i 2 omgångar? hur blir det då med BX anropsignalen? SJV: - PBV302SJV (Vi hade inga SJV pbv på bataljonsnivå då, utan det var terrängbils sjv. men jag vill minnas dom hade anropsignal GEX1-3, kan det stämma? våra SJV vagnar på kompaniet hette först RL8x något men bytades sen till GER1-3 för dom ansågs skulle vara bataljonsresurs, inte kompaniresurs, strv kompaniets hette GET1-3 så GEX1-3 för bataljonens sjukvårdsvagn verkar stämma rent logiskt) -Batförbandplats: ? Pionjärpluton: ? Kan inte minnas vi hade en PI Plut, men den kunde ju ha utbilas på ING2 istället för hos oss? REPpluton: ? -Lätt rep: ? -Tung rep: ? Som ni ser är där en hel del frågetecken, så kan nog hjälpa mig klara upp någon av dom blir jag en glad pojk /Magnusson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted April 11, 2012 Report Share Posted April 11, 2012 06/07 gällde följande namn på 192'a bat (VN): Stab/GRK - PN Lednplut - AP SoT Stab/GRK-komp - BP Span - KN GRK - AN, BN LvKv - Oklart, mitt huvud är fyllt av annan data. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted April 11, 2012 Report Share Posted April 11, 2012 FAL-A torde ge er svaret men jag hittar bara någon intirimistisk utgåva på nätet nu: www.luftvarn.se/ulv/fal_a_anropssignaler.pdf J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 11, 2012 Report Share Posted April 11, 2012 06/07 gällde följande namn på 192'a bat (VN): Stab/GRK - PN Lednplut - AP SoT Stab/GRK-komp - BP Span - KN GRK - AN, BN LvKv - Oklart, mitt huvud är fyllt av annan data. Samma uppställning gällde på andra bataljoner också. ON borde LvKv ha kunnat heta men här sviker minnet mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted April 11, 2012 Report Share Posted April 11, 2012 ON gör att det ringer en klocka i skallen men det kan vara tanken på min Shephards Pie också. Det är inget jag skulle ta gift på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Magnusson Posted April 12, 2012 Author Report Share Posted April 12, 2012 Tack 903Lew och Krook! J.K Nilsson: yes jag har FAL-A 2009 som jag använt till allt som det har gått, men FAL-A är magert när det gäller kompanistruktur och anropsignaler på TOLO osv. anropsignaler på bärgare, brobandvagnar osv finns däremot i FAL-A så det är fixat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts