Maverick Posted April 10, 2012 Report Share Posted April 10, 2012 (edited) Hittade denna annonsen på pilotmagazinet och blevlite full i skratt. Råkade sedan googla telenumret och fann denna och denna.. Med all säkerhet maskiner som står i Mojaveöknen men ändå..: Faller inte dessa under regelverk som skulle göra dem omöjliga att köpa in till Sverige?? EDIT: verkar som man blockar blocket annonser men sök på F14 och F16 på den så hittar du vad jag menade .-) Edited April 10, 2012 by Maverick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 10, 2012 Report Share Posted April 10, 2012 Skulle det vara sant skulle det nog stå "såld" på F-14-annonsen. Finns en operatör av typen som har lite svårt att få tag på originalreservdelar, som nog gärna skulle köpa ett gäng kärror. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted April 10, 2012 Author Report Share Posted April 10, 2012 Finns en operatör av typen som har lite svårt att få tag på originalreservdelar, som nog gärna skulle köpa ett gäng kärror. /E Humm ja problemet är väl att få delarna till dem... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 10, 2012 Report Share Posted April 10, 2012 Ja, men kan du köpa en hel F-14 så följer ju delarna med så att säga. Men är det bara rena, tomma skrov utan vare sig radar eller motor kanske de är av begränsad användning. Misstänker att det är radarsystemet och motorn som är de känsligaste delarna. Allt det andra är ju bara aluminiumplåt, typ.. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MadLuna Posted April 10, 2012 Report Share Posted April 10, 2012 (edited) heh, ser ju seriöst ut med en hotmail adress för kontakt... Fanns ju en fd Blue Angels F-18A till salu i delar eller om man hostade upp pengarna renoverad till flygbart skick redan 2004 på E-bay, man hade tydligen missat att skrota den helt så en man köpte upp den för skrotpris för stålet... http://www.defenceta...ction-ebay-963/ . Dock så är det hårda restriktioner på export av vapen och även delar. Edited April 10, 2012 by MadLuna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted April 10, 2012 Author Report Share Posted April 10, 2012 (edited) Ja, men kan du köpa en hel F-14 så följer ju delarna med så att säga. Men är det bara rena, tomma skrov utan vare sig radar eller motor kanske de är av begränsad användning. Misstänker att det är radarsystemet och motorn som är de känsligaste delarna. Allt det andra är ju bara aluminiumplåt, typ.. /E Sorry... Jag var otydlig menade att det skulle vara probematiskt att få en båt med 12 st F14A på lastmanifestet genom Hormuz sundet tror att den båten skulle få en lika intressant historia kring sig som den som Afzelius besjunger här http://www.youtube.com/watch?v=7Kx_SJNO5Pk Edited April 10, 2012 by Maverick 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 11, 2012 Report Share Posted April 11, 2012 (edited) Ship To Gaza, fast 22 år för tidigt.. Men ja, det hade varit en intressant logistisk övning att transportera flygplanen från USA till Iran utan att USA, Israel eller annan part stoppar leveransen, på ett mer eller mindre dramatiskt sätt. Fartyg är nog för långsamt. Man får nog hyra ett antal An-124or och ta hela lasten i en skeppning, flyga till Sverige, den officiella slutdestinationen, tanka och sedan sticka i skydd av mörkret över östersjön, där man under ryskt luftvärnsparaply har mutat rätt personer så att man har säker passage. Men sen är väl problemet att de f.d sovjetstater som gränsar till Iran på norrsidan, är allierade med USA/Israel. Man skulle kunna skriva en thriller om detta tror jag, eller ett filmmanus.. Kanske mer lukrativt än att försöka genomföra operationen i verkligheten - och bra mycket säkrare. Man riskerar inte att bilen helt plötsligt exploderar när man ska till jobbet på morgonen. /E Edited April 11, 2012 by Erik_G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted April 11, 2012 Author Report Share Posted April 11, 2012 Ship To Gaza, fast 22 år för tidigt.. /E Jepp ioch ännu "värre" är att låten är sanning... I alla fall enligt Per Gahrton som säger sig ha varit med... MYCKET OT men ändå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted April 11, 2012 Report Share Posted April 11, 2012 Ja, men kan du köpa en hel F-14 så följer ju delarna med så att säga. Men är det bara rena, tomma skrov utan vare sig radar eller motor kanske de är av begränsad användning. Misstänker att det är radarsystemet och motorn som är de känsligaste delarna. Allt det andra är ju bara aluminiumplåt, typ.. /E Det kan man lätt förledas att tro, vad jag fått fram så är det vingboxen som är den mest eftertraktade reservdelen för den nationen som fortfarande opererar F-14. //I Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 11, 2012 Report Share Posted April 11, 2012 Ok, den ska ju vara praktiskt taget oförstörbar om man får tro en av böckerna jag har om F-14. Den är ju förstås inte aluminium, utan titan, vilket inte är ett helt trivialt material att jobba med. Där räcker det inte att köra vilken CNC-fräs som helst.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted April 12, 2012 Report Share Posted April 12, 2012 Ok, den ska ju vara praktiskt taget oförstörbar om man får tro en av böckerna jag har om F-14. Den är ju förstås inte aluminium, utan titan, vilket inte är ett helt trivialt material att jobba med. Där räcker det inte att köra vilken CNC-fräs som helst.. Exaktemente, det är tydligen själva tillverkningsprocessen som är problemet, inte att få tag i tillräckligt med titan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanGrön Posted April 12, 2012 Report Share Posted April 12, 2012 (edited) Ok, den ska ju vara praktiskt taget oförstörbar om man får tro en av böckerna jag har om F-14. Den är ju förstås inte aluminium, utan titan, vilket inte är ett helt trivialt material att jobba med. Där räcker det inte att köra vilken CNC-fräs som helst.. Exaktemente, det är tydligen själva tillverkningsprocessen som är problemet, inte att få tag i tillräckligt med titan. Det står lite mer om vilka problem Lockheed hade med SR-71:orna som hade en massa titan i sig (~85%) i boken Skunk Works. De använde en mjukare titanlegering men den veckade sig när den var "ny" och först efter x-antal mach 3 rundor hade den "satt sig". Flygplanen blev alltså bättre med tiden, så man kan ju förstå vilket logiskt helvete USAF-höjdarna hade att motivera SR-71-ornas pensionering Edited April 12, 2012 by JohanGrön Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted April 12, 2012 Report Share Posted April 12, 2012 Exaktemente, det är tydligen själva tillverkningsprocessen som är problemet, inte att få tag i tillräckligt med titan. Bara lite trivia: Efter att den var tillverkad värmdes den upp, vingarna sattes dit och den fick svalna och krympa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
odenmedic Posted April 12, 2012 Report Share Posted April 12, 2012 Tvarr sa finns det inte manga F-14 kvar.... Defence Tech 2007 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.