Jump to content

Försvarsmakten vid Elmia 2012

Aame

Recommended Posts

Tyckte montern de hade var riktigt trevlig en galt och en 9040. Drog nästan sönder deras bord där man skulle tävla i att härma ett moment jag trodde att har du det som krävs att man ska kunna ta i.... Men däremot uppvisningen kändes lite som en lek med skattemedel.... Edited by hvungdom

Nätet var till stor del överbelastat under Elmia så kunde knappt skicka sms stundtals, men nu har hvungdom lagt upp en video så vore överflödigt med samma sak från läktarens vinkel.

Däremot kanske någon kan lägga upp en bild på montern glömde fota den.

Edited by Blå Gul Katt

De borde vrida kroppen oxå så hinner de med bilen, sa det till Wolff (föraren) som visade runt mig, så Weiström får bekräfta eller dementera om det gjorde det idag. Såg lite löjligt ut när bilen åkte ifrån kanonen, men å andra sidan om de stannar tornet och går åt andra hållet så är han "körd" då jag tvekar på att han kan drifta baklänges.

Edited by Blå Gul Katt

När norrbaggen kom ut för att "ringa in" 122:an så körde han medurs(som i klippet ovanför), medans skytten valde att vrida tornet moturs. Alltså inte försöka att få korn på gutten. Så såg det ut idag(söndag).

Väldigt roligt att få klämma och känna på några utav våra lite tyngre vapensystem då jag inte haft chansen att göra det innan.

Befälen/soldaterna var väldigt pålästa och väldigt proffsiga i sitt bemötande och i sin i formation. Har sätt och mött sämre.

Tycker dock att dom missade en grej som jag tycker kan vara ganska kul när dom nu tar med sig mer än några broschyrer.

Har man med sig så pass många fordon/utrustning som dom ändå hade så tycker jag att dom kunde tagit med sig lite av den personliga utrustningen som soldater bär idag.

Kan ju vara kul för dom lite yngre, att få testa att bära. Och sen i andra änden, att de lite äldre får se hur det har utvecklats gämfört med när dom gjorde sin värnplikt.

Men det är bara en egen liten åsikt.

Råger över, råger ut

Edited by 5020 Weiström

De besökte mitt gymnasie och då fick vi se mer av utrustningen och gjorde lite övningar. Håller med dig att det vore en bra id'e kan ju vara för att det var en bilmässa?

Edited by Blå Gul Katt

Tyckte montern de hade var riktigt trevlig en galt och en 9040. Drog nästan sönder deras bord där man skulle tävla i att härma ett moment jag trodde att har du det som krävs att man ska kunna ta i.... Men däremot uppvisningen kändes lite som en lek med skattemedel....

Definiera lek med skattemedel.

Tyckte montern de hade var riktigt trevlig en galt och en 9040. Drog nästan sönder deras bord där man skulle tävla i att härma ett moment jag trodde att har du det som krävs att man ska kunna ta i.... Men däremot uppvisningen kändes lite som en lek med skattemedel....

Ja i mina ögon så tycker jag att försvarsmakten ska skydda vårat land ifrån yttre angrepp och hjälpa till vid naturkatastrofer, inte att göra någon fars med en norsk driftare....

Ja i mina ögon så tycker jag att försvarsmakten ska skydda vårat land ifrån yttre angrepp och hjälpa till vid naturkatastrofer, inte att göra någon fars med en norsk driftare....

Fast idag så är vi ju insatsförsvar. Men iaf, det handlar om reklam. Få folk att söka till P4/I19 osv. Lek med skattemedel är snarare kampanjen "vem bryr sig" för 17 miljoner.

Fast idag så är vi ju insatsförsvar. Men iaf, det handlar om reklam. Få folk att söka till P4/I19 osv. Lek med skattemedel är snarare kampanjen "vem bryr sig" för 17 miljoner.

Jag har sökt dit, men det var klart redan för 4 år sen så. :P

Edited by Blå Gul Katt

• 1 month later...

FM ska ju fyllas av frivilliga numera, utan att kunna hota med finkan för de som inte vill ställa upp på ungefär ett år i grönkläder.

För att få de nära 30 000 personer som ska utgöra FM efter 2014 så behövs reklam.

Att FM gör reklam för sina vagnar, och visar upp sig på olika evenemang, betyder väl inte att de är på väg att bli en cirkus?

Som du tidigare nämner skall Försvarsmakten skydda landet under DSFK och kunna hjälpa till vid naturkatastrofer. Den här formen av rekrytering samt "Vem bryr sig?", "Välkommen till vår verklighet" och "Har du vad som krävs?" är alla led i att vi skall ha tillräckligt med personal för att kunna lösa de uppgifterna.