bushman Posted August 3, 2012 Report Share Posted August 3, 2012 Har hört ryktesvägen att vissa utb-grupper i HV, låter soldater köpa egna insatser till peltor-brillorna, och ger tillbaks summan mot kvitto. Någon som kan bekräfta fallet, eller är det bara fall av Orwells dogmatik ur "djurfarmen" som vanligt? "alla djur är jämlika, men somliga djur är jämlikare än andra" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
5020 Weiström Posted April 14, 2013 Report Share Posted April 14, 2013 Men då kan vi la bumpa lite här med då :P Hur ser tilldelningen ut på de olika grupperna vad jällande skyddsglasögon? Vi blev tilldelade modell 06(de som ser ut som stora skidgoggles) nu under våran SÖF för några veckor sedan. Blev glad att man äntligen fick ut nåt bättre än "not for wargames"-brillorna, men samtidigt lite besviken. Dom var riktigt sköna och tyckte att funktionen med extralinserna var helt ok. Men jag tyckte att andningsförmågan va lite sisådär. Tog inte så lång tid för dom att imma igen, och under den SIB/MOUT vi hade så snackar vi bara någon ynka minut, vilket var väldigt irriterande. Någon som provat modell 08 och kan ge ett litet betyg vad gällande komfort och andningsförmåga m.m. De är dom ända jag inte provat än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted April 14, 2013 Report Share Posted April 14, 2013 Problemet med igenimmande skyddsglajjor går att lösa med anti-im spray. Finns bland annat att köpa på Synsam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EU2 Posted April 14, 2013 Report Share Posted April 14, 2013 (edited) Hej! Vi fick under en SÖF omväxlade använda 06 och 07. 06'orna satt för det mesta på hjälmen för samtliga eftersom minsta ansträngning gjorde att de immade igen. 07'orna togs på och glömdes bort, i princip utan problem. Alla var överens om att 07 är det som gäller. Tyvärr innebär det förmodligen att vi kommer att tilldelas 06'or ;^) /EU2 Edited April 14, 2013 by EU2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted April 15, 2013 Report Share Posted April 15, 2013 I min verklighet fungerar det såhär: Skyddsglas av korg-typ fungerar när bäraren står som flygvarnare/uppluckad eller det är snöstorm. Då fungerar inget annat lika bra. Vid strid till fots är de smått värdelösa och kommer vara kvar på hjälmen. Skyddsglas av solglasögon-typ är bra vid all verksamhet till fots (om det inte är snöstorm). Det är den typen av skyddsglasögon jag nyttjar över tiden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurtan Posted April 15, 2013 Report Share Posted April 15, 2013 Ja, om det är något som ska tilldelas är det skytteglasögon för nyttjande över tiden. Till resten funkar Uvex-brillorna utmärkt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted April 15, 2013 Forumsledning Report Share Posted April 15, 2013 Inför skytteutbildning köpte jag mig ett par egna Skyddsglasögon 07 på den lokala industributiken Swedol. Ca 140 kr ink moms. Omnämns ibland som 3M BALLISTIC http://www.prisjakt.nu/search.php?query=3M+ballistic Peltor har ju även sina Peltor Marcus Grönholm som är lite fräsigare men uppfyller skyddsstandard EN 166 och CE. http://www.prisjakt.nu/search.php?query=peltor+skyddsglas%F6gon för strax runt 150-lappen. Se även denna tråd för diskus ang skyddsklasser och alternativa glasögon http://forum.soldf.com/topic/41507-skyddsglasoegon/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted March 17, 2014 Report Share Posted March 17, 2014 (edited) Någon som kan förklara vad 06B och 07L innebär? Vad är skillnaden mot tidigare? Edited March 17, 2014 by Knekt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted March 17, 2014 Report Share Posted March 17, 2014 Idag hämtade jag 07 L och tackade nej till 06 B då jag redan fått ut en sats för 4 år sedan. Jag noterade ingen skillnad på den nya. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reservingenjör Posted March 4, 2016 Report Share Posted March 4, 2016 Hur förvarar ni era bräckliga skyddsglasögon? Jag tänkte ha dem i flerbruksficka stor, men det känns som om dom kommer att mosas ganska snart. Kanske ett hårt vanligt glasögonfodral? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dirty_Diver Posted March 4, 2016 Report Share Posted March 4, 2016 Såhär har jag burit mina sedan typ 2006, och har aldrig förstört ett par när dom ligger i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts