Jump to content

Recommended Posts

Har hört ryktesvägen att vissa utb-grupper i HV, låter soldater köpa egna insatser till peltor-brillorna, och ger tillbaks summan mot kvitto.

Någon som kan bekräfta fallet, eller är det bara fall av Orwells dogmatik ur "djurfarmen" som vanligt?

"alla djur är jämlika, men somliga djur är jämlikare än andra"

• 8 months later...

Men då kan vi la bumpa lite här med då :P

Hur ser tilldelningen ut på de olika grupperna vad jällande skyddsglasögon?

Vi blev tilldelade modell 06(de som ser ut som stora skidgoggles) nu under våran SÖF för några veckor sedan.

Blev glad att man äntligen fick ut nåt bättre än "not for wargames"-brillorna, men samtidigt lite besviken.

Dom var riktigt sköna och tyckte att funktionen med extralinserna var helt ok. Men jag tyckte att andningsförmågan va lite sisådär. Tog inte så lång tid för dom att imma igen, och under den SIB/MOUT vi hade så snackar vi bara någon ynka minut, vilket var väldigt irriterande.

Någon som provat modell 08 och kan ge ett litet betyg vad gällande komfort och andningsförmåga m.m. De är dom ända jag inte provat än.

Hej!

Vi fick under en SÖF omväxlade använda 06 och 07. 06'orna satt för det mesta på hjälmen för samtliga eftersom minsta ansträngning gjorde att de immade igen. 07'orna togs på och glömdes bort, i princip utan problem.

Alla var överens om att 07 är det som gäller. Tyvärr innebär det förmodligen att vi kommer att tilldelas 06'or ;^)

/EU2

Edited by EU2

I min verklighet fungerar det såhär:

Skyddsglas av korg-typ fungerar när bäraren står som flygvarnare/uppluckad eller det är snöstorm. Då fungerar inget annat lika bra. Vid strid till fots är de smått värdelösa och kommer vara kvar på hjälmen.

Skyddsglas av solglasögon-typ är bra vid all verksamhet till fots (om det inte är snöstorm). Det är den typen av skyddsglasögon jag nyttjar över tiden.

• Like 1

• Forumsledning

Inför skytteutbildning köpte jag mig ett par egna Skyddsglasögon 07 på den lokala industributiken Swedol.

Ca 140 kr ink moms.

Omnämns ibland som 3M BALLISTIC

http://www.prisjakt.nu/search.php?query=3M+ballistic

Peltor har ju även sina Peltor Marcus Grönholm som är lite fräsigare men uppfyller skyddsstandard EN 166 och CE.

http://www.prisjakt.nu/search.php?query=peltor+skyddsglas%F6gon för strax runt 150-lappen.

Se även denna tråd för diskus ang skyddsklasser och alternativa glasögon

http://forum.soldf.com/topic/41507-skyddsglasoegon/

• 11 months later...
  • 1 year later...