Jump to content

Mer information om vad Radaroperatör/Sensorpluton (Lv6) gör?

Recommended Posts

Hej,

Jag har sett att Lv6 söker folk till tjänsten Radaroperatör vid sensorpluton 23 på Lv6 och blev intresserad av att veta mer, jag har försökt söka information om vad befattningen innebär och vad man gör exakt men inte inte hittat mycket matnyttigt. Skulle gärna ta emot information om var jag kan läsa mer om detta, eller alternativt om någon sitter på kunskapen och vill dela med sig? Dels verkar det tekniskt ganska intressant, men jag är mest (som många andra?) intresserad av själva markstriden (?) om man säger så, är det "bara" manövrering/handhavande av Unde23 som man gör, eller är det även träning i markstrid (?) om man säger så?

Ber om ursäkt om jag benämner något fel då jag inte vet alla termer som används osv, men jag hoppas ni har överseende med detta och förstår innebörden av det jag menar iaf.

Stort tack.

Edited by Cora

Nu är jag inte på sensorpluton men kan nog svara hjälpligt ändå. Det är klart man tränar markstird, även om fokus på Lv6, såklart, är SML (strid mot luftmål), annars är det som du själv säkert kan lista ut mkt teknisk tjänst med Unde 23.

Fler frågor?

Alla förband tränar markstrid sen tränar skytteförband mycket mer markstrid än vad ett Lv förband gör (naturligt).

I princip stöttar en operatör "undledare/sensorchef" med hanteringen av radarn. Är ingen expert på unde23 (har varit inne i en två eller tre gånger varav den första var då det var en prototyp som stod på Lv3, ja jag är gammal luftvärnare haha) men mycket på den är automatiskt. Framförallt blir det nog en del stöttning och kontroll vid hårt störd miljö, därtill kommer (kanske inte helt säker) samverkan med underställda radarstationer (ps90) gällande framförallt störning.

Men generellt kan man nog säga att operatörerna är de som stöttar undledare vid strid mot luftmål, sen krävs det en del folk runt om för att gruppera och förflytta. Tror att det är operatörerna som främst blir tillika fordonsförare på MAN lastbilen (även om många undledare nog också har det förarbeviset så skulle jag som chef föredra om en soldat kör så chefen kan fokusera på nästa uppgift)

Annars är unde23:an en av de bästa radarstationerna i klassen och förhoppningsvis kommer luftvärnet att moderniseras inom en överskådlig framtid vilket kan göra det roligare att tillhöra det förbandet. Dessutom är unde23:an mycket bra på att användas som "counter battery radar" alltså se fientlig artillerield vilket gjort att de fått åka runt på lite övningar med bara radarn vilket inte robotfolket fått. Läste exempelvis att de var i storbrittanien på en övning i höstas, sånt kan vara kul om man har tur och får åka.

Har Unde23 någon koppling till luftvärnssystemet med RBS 23 Bamse?

Nja, unde23 togs ursprungligen fram för rbs23 och kanske ännu mer för ett helt sätt att leda luftvärnet. Bland annat skulle den ingå i rbs23 bataljonerna samt även i rbs97 bataljonerna. Fanns även ideer om att varje vanlig lv bataljon skulle få en enhet.

Rbs23 blev aldrig förbandssatt så att säga att de har koppling är lite fel kanske. Numer så ingår de både i rbs97 och rbs70 kompaniernas radarplutoner.

Förövrigt verkar rbs23 inte ha haft den kapacitet som man efterfrågade så luftvärnet är inte nöjda med det vilket nog är främsta skälet till att den inte produktionssatts (finns typ ett eller två kompanier inköpta som demonstrator)

Om du vill syssla med markstrid ska du inte söka den befattning. Det är väldigt lite av den varan på undplutonen! Peo rbs23 höll visst kraven som Lv eftersökte men trots påtryckningar om detta så valde politikerna att inte förbandsätta den. Och var du har fått infon om 1-2 kompanier förstår jag inte heller tror vi har 2 system på lv6 totalt!

Stort tack för alla svar, det hjälper verkligen. Jag har ytterligare en undran, ponera att man blir anställd på den (eller annan valfri) tjänsten och efter ett år vill byta befattning. Hur fungerar det, går det att söka en annan befattning osv? Måste man säga upp sig och sedan söka på nytt, eller kan man bli "förflyttad" eller något liknande?

Du kan alltid söka en annan befattning om det finns en vakans på någon annan pluton eller annat förband! Du lämnar in en ansökan till din närmsta chef, sedan går den linjevägen och om de är intreserade blir du blir kallad på intervju mm.