Jump to content
Sign in to follow this  
Bengtsson

Söker Handbok, instruktionsbok för Automatkarbin 5

Recommended Posts

Arboga alternativt Emil-tillgång torde inbringa åtminstone flertalet titlar du söker.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By Apone
      På förekommen anledning: jag vill minnas att det existerar en pdf-fil av i-boken för sv2k - finns det någon som har en linky eller kan maila/dropboxa den till mig?

GMY
    • By Källberg
      Såg på P7's instagram en för mig ny variant av bajonett monterad på en ak5c. 

Ser ut som en modifierad ak4 bajonett med ett nytt lås som monteras på ak5ans handskydd. Parerstången ser även ut att vara annorlunda för att passa flamdämparen. 

Någon som vet något?

• By 1field
      Hallå! Jag är en ganska nyligt anställd soldat som behöver lite hjälp och tips.

Som nyanställd fick jag precis tillbaka min AK efter GT varpå den behövde skjutas in igen då rödpunkten var avtagen. Vid montering av rödpunkten så följde jag mina GMU-befäls instruktioner gällande placering, dvs den främre skruven skall sitta rakt ovanför rälsens främre infästningspunkt. Detta lämnar ca 4-5 ”rader” av räls framför siktet. Är detta korrekt och har det inverkan på hur väl man träffar? Tanken enligt befälen var att detta skulle ge mest stabilitet och minska rekylens påverkning på rödpunktens låsskruvar.

Varför jag frågar är för att under inskjutningen/PEK-passet som följde under första veckan som anställd är att jag sköt så jävla dåligt att jag skämdes... Värt att notera är att jag fick fippla med rödpunktens låsklampar (den faktiska låsningen som greppar runt rälsen) vid montering så det kan vara så att de är roterade 180 grader. De ser ut att vara identiska oberoende av vilket ”håll” de fästes åt. Stämmer det eller ska de vara åt ett visst håll?

30m var inget problem, där fick jag skotten där jag ville men på 100m blev det åt helvete. Befälet kunde inte heller säga vad som var fel då grupperingarna var till synes slumpmässiga. Är det ett mekaniskt fel av ovanstående anledningar eller är det helt enkelt bara det faktum att jag ej skjutit PEK sen slutet av GMU utan bara ägnat mig åt stridsskjutningar under BFU?
    • By employed
      Lite sent i dessa internettider.

http://www.thefirearmblog.com/blog/2018/02/14/swedish-army-buys-aimpoint-compm5-mps3-red-dot-sights/

Nu väntar vi bara på vilket karbin den ska sitta på =)

• Create New...