Jump to content

Nu när vi har ett yrkesförsvar är det inte dags att ombeväpna för

Recommended Posts

Nu när vi har en yrkesarmé bör vi då inte utrusta den för uppgiften istället för en massa legacy materiel från värnpliktstiden.

Våra soldater behöver ju orsaka fler förluster för fienden och samtidigt ta färre själva så bättre kroppsskydd och nya personliga vapen är ju något man bör titta på. USA har ju utvecklat en del intressanta saker bland annat bättre kroppsskydd med erfarenheter från Irak och dom har 25mm automatkanoner som personligt vapen på prov.

Dessutom blir ju pansarförband effektivare när man inte ha tillgång till en skock soldater.

Men värst för Armén är ju att dom blåa vapengrenarna blir kostnadseffektivare.

Ska Sverige "försvaras" med en yrkesarmé kanske det billigaste sätter blir ett stort flygvapen och en enorm ubåtsflotta.

Att ha en yrkesarmé behöver inte vara dåligt men man måste inse begränsningarna framförallt om man bara infört yrkesarmé som budgetregulator.

Svenska FM använder på soldatnivå ungefär samma grejer som USA nyttjade 2000. 12 år har gått, mycket har förändrats (speciellt på mtrl-sidan). Vi rockar fortfarande 20 år gamla hjälmar, SAPI's spec'ade före 94 och kängor från samma tid. Combat shirts (ersätter för övrigt just T-shirts i stridsutrustning) finns inte i systemet, våra RPS väger ca 400g mer än Aimpoints senaste. Samtidigt rockar amrisarna runt i brallor från Crye, deras nya hjälmar klarar mer och väger mindre etcetcetc.

Men värst för Armén är ju att dom blåa vapengrenarna blir kostnadseffektivare.

Ska Sverige "försvaras" med en yrkesarmé kanske det billigaste sätter blir ett stort flygvapen och en enorm ubåtsflotta.

Inget nytt. Invasionsförsvar mot en angripare som kommer över havet (vilket trots allt var huvudalternativet både under och före kalla kriget) sköts bäst framskjutet, d.v.s. med flyg- och sjöstridskrafter. Bättre att sänka/skjuta ner fi innan han kommer hit än att låta honom få fotfäste och sedan slå honom i stora fältslag på vår mark. Det behövs egentligen relativt lite armé för att ta hand om dem som faktiskt tar sig förbi ubåtar, attackflyg, ytattack, minor och kustartilleri, alternativt jaktflyg (och luftvärn). Modernt krig är en materielsport som inte var det värnpliktsmassarméerna skapades för. Har skrivits mycket om detta av frustrerade amiraler och flyggeneraler utifrån gångna tiders försvarsbeslut.

Att det vi har i dag sedan knappast räcker någonvart, det är en annan sak; så också att marktrupper överlag är mer efterfrågade vid fredsfrämjande insatser utomlands.

Bör vara mindre gnäll på den personliga utrustningen då det händer en hel del i det spåret just nu. Har t.ex ALLA soldater, även i inte direkt stridande enheter, t.ex trosskompanier på funktionsbataljoner i US Army en egen gen3 BF(tänk Mono 12/T)?? Inom en snar framtid kommer läget vara sådant i den svenska hären iaf.. Allt är inte kass.

Svenska FM använder på soldatnivå ungefär samma grejer som USA nyttjade 2000. 12 år har gått, mycket har förändrats (speciellt på mtrl-sidan). Vi rockar fortfarande 20 år gamla hjälmar, SAPI's spec'ade före 94 och kängor från samma tid. Combat shirts (ersätter för övrigt just T-shirts i stridsutrustning) finns inte i systemet, våra RPS väger ca 400g mer än Aimpoints senaste. Samtidigt rockar amrisarna runt i brallor från Crye, deras nya hjälmar klarar mer och väger mindre etcetcetc.

Frågan är om de blir bättre soldater trots all denna nya utrustning. Det viktiga är att skaffa rätt utrustning som defacto höjer ett förbands förmåga.

Man måste skilja mellan "trevligt att ha!" mot "viktigt att ha!"

Inledningen på denna tråd var att allt från värnplikts försvaret är gammalt och passé, det är vad jag anser rent skitsnack. Vårt legacy mtrl är genomgående rätt bra saker, det vi behöver göra är att fortsätta utveckla detta mtrl arv samtidigt vi kompleterar med rätt spetsutrustning som defacto stärker vår verkansgrad.

Vi har gjort oss av med otroligt bra saker/anläggningar med hänvisning "tillhör invasionsförsvaret, gammalt passé" och resultatet är att vi idag har en otroligt liten försvarsförmåga. Flygvapnet kan bara utgå från sina fasta baser med dåligt skydd eftersom vi lagt ner fältbas systemen. Ledningen är idag centraliserad, och man kom på att regionella staber var trots allt ingen dålig sak att ha så nu återskapas detta system. listan är lång.

Hur lång tid kommer det ta att bygga upp ett uthålligt system igen, och få ett försvar värt namnet igen. Det vi har idag gör namnet "Försvarsmakten" totalt missvisande. Dagens Försvarsmakt är inte till för att försvara Sverige, den är till för internationella och nationella insatser med begränsad målsättning.

• Like 1

@Charlie Spartan:

Jag hävdar varken att Bas90 är värdelöst eller att man blir bättre soldat av nyare mtrl. Jag argumenterade bara emot den i ärlighetens namn rätt tröttsamma klyschan "allt vi har är bäst i världen". Det är nämligen inte sant och har inte varit det på slappt räknat 10 år (eller någonsin).

Faktum:

• Lättare rps ger lättare vapen ger snabbare skott ger en bättre döda fiender/döda egna-koefficient.
  • Lättare kroppsskydd med bättre skyddsnivå ger färre döda soldater och skänker de överlevande mindre skadade leder.
  • Kängor som är framtagna sedan någon insåg att en kängas främsta egenskap inte ska vara att den håller tio år i ett lager ger snabbare soldater och, åter igen, helare leder.
  • Mörkermtrl för massan gör att man faktiskt kan bedriva ordentlig SiB och annan strid över tiden. Som det är idag kan stora delar av FM inte göra genomsök på en källare.
  • Hjälmar med modern upphängning förvärrar inte tryckskador man kan råka ut för vid t.ex IED-anfall. Våran upphängning.....var säkert skitball ca 2001.

Å andra sidan funkade det skitbra med mauser och vadmal för att hålla Tysken på sin sida gränsen (förutom när han fick komma över på lite sijte-sajing). Jag är nog bara prylkåt.

Visst finns det bättre saker.

Att all utrustning vi har är så superbäst är självfallet inte sant. Är riktigt kul när man läser soldf från 60 talet och även den från 84 där det efter rutan med vapen (varav det är en del riktigt gammalt) sägs "den är minst lika bra som fiendens". Sant? Falskt? Tja, tror ju skynkabil var sämre än mtlb men vår skynkabil var säkert jämförbar med ryssens.

Visst vår hjälm kanske inte är bäst men är den tillräckligt bra för att uppfylla kraven för närvarande? Den ekonomi försvaret har är sådan att vi får prioritera vilket som är mest viktigt och som det ser ut kommer det mest viktiga vara 60-80 nya gripen flygplan så att det skulle bli någon större utrullning av personlig materiel inom nuvarande ramar kan vi nog glömma.

Nej vi kan inte glömma att det kommer mycket ny personlig mtrl. För det är precis det det gör. Exempel på saker som redan kommit på bredden är skalplagg 08, soldatkök 09, värmemössa 07 och skyddsglasögon i olika utföranden. På G i närtid är t.ex Bildförstärakare Mono12, mörkerriktmedel Ak5, kroppsskydd 12 och stridsväst 12. Och ja, jag räknar ett år som närtid.. På lite längre sikt(från 2014) får vi även en ny hjälm. Visst, den materiel som heter något med 90 och 2000 är inte alltid top notch, men med den nya materielen som har levererats/på G in så tycker jag att vi har fullgod till mycket bra personlig utrustning. Dock delar jag kritiken på att det inte finns eller är tal om att införa en "combat shirt"(svensk benämning?). Framförallt kan jag se nyttan i varmare klimat men även en svensk sommardag kan vara mycket stridsvärdessänkande i fältskjorta 90, kroppsskydd och fältjacka.

http://blogg.forsvarsmakten.se/armebloggen/2012/02/22/nu-ar-bildforstarkarna-overlamnade/

http://blogg.forsvarsmakten.se/armebloggen/2012/02/06/soldaten-ett-prioriterat-omrade/

Innan man kritiserar något allt för hårt borde man nog kolla upp hur läget ligger.. Och viktigare för våra krigsförbands förmågor är faktiskt att vi har bra stridsfordon/artillerisystem/luftvärnssystem/sambandsystem mm, den personliga utrustningen är i många fall "nice to have" och inte verkligt förmågehöjande för förbandet i ett större perspektiv.

@Meteor:

Mycket händer inom mtrl-spåret och det är skitballt att arméinspektören fått titta igenom en Mono12 men mina vänner som tjänstgör som GSS/K vid ett mellansvenskt regemente har fortfarande inte fått nog med plattor för sina 94'or. Vidare är art/LV-system för våra idag insatta knektar värdelösa, i deras verklighet finns varken Archer, Strix, Bamse eller JAS 39. Dock finns mängder av elaka skurkar med skjutjärn som ibland förutom att skjuta bakifrån eller framifrån också skjuter ifrån sidan. Ibland siktar de på skallen. Ibland gräver de ner bomber. Vår mtrl är mer än ett decennium bakom samtliga av dessa hot och även om det långsamt blir bättre är det skamligt.

Tiden vi sted (eller ens kunde strida) i flertalet brigader och fördelningar tog slut för länge sedan. Materialen lever dock i många fall kvar. Vissa är bra (KLAS...err...KLAS...errr....de vita sockorna och sälhandskarna), mycket annat är sämre. Jag tror på ny och bättre utrustning när jag får den i handen. Armébloggens glada Pravda-verklighet litar jag mindre på.

Edited by 903Lew

Nej vi kan inte glömma att det kommer mycket ny personlig mtrl. För det är precis det det gör. Exempel på saker som redan kommit på bredden är skalplagg 08, soldatkök 09, värmemössa 07 och skyddsglasögon i olika utföranden. På G i närtid är t.ex Bildförstärakare Mono12, mörkerriktmedel Ak5, kroppsskydd 12 och stridsväst 12. Och ja, jag räknar ett år som närtid.. På lite längre sikt(från 2014) får vi även en ny hjälm. Visst, den materiel som heter något med 90 och 2000 är inte alltid top notch, men med den nya materielen som har levererats/på G in så tycker jag att vi har fullgod till mycket bra personlig utrustning. Dock delar jag kritiken på att det inte finns eller är tal om att införa en "combat shirt"(svensk benämning?). Framförallt kan jag se nyttan i varmare klimat men även en svensk sommardag kan vara mycket stridsvärdessänkande i fältskjorta 90, kroppsskydd och fältjacka.

http://blogg.forsvarsmakten.se/armebloggen/2012/02/22/nu-ar-bildforstarkarna-overlamnade/

http://blogg.forsvarsmakten.se/armebloggen/2012/02/06/soldaten-ett-prioriterat-omrade/

Innan man kritiserar något allt för hårt borde man nog kolla upp hur läget ligger.. Och viktigare för våra krigsförbands förmågor är faktiskt att vi har bra stridsfordon/artillerisystem/luftvärnssystem/sambandsystem mm, den personliga utrustningen är i många fall "nice to have" och inte verkligt förmågehöjande för förbandet i ett större perspektiv.

Jag tycker att det är bra att det tillförs ny materiel, men det du räknar upp, är det stridsavgörande utr?

Kök, regnjacka, mössa ersätts efter 50 år med moderna prylar som är lite lättare. Vapensystem, skyddsutrustning är inte i närheten av den nivå man kan förvänta sig om man vill kalla det modernt.

Kul att du även lyckas nämna viktiga förmågor för strid som understöd och samband. Där vet jag dock inte om du menar att vi har det eller behöver nyanskaffning, demonstratorförband i all ära men .....

"allt vi har är bäst i världen".

Håller med dig om att de vi har är inte bäst i världen, men det har aldrig varit ambitionen, det som är den generella ambitionen är att det vi har är tillräckligt bra för det vi ska göra.

Försvaret har slösat och slösar otroligt stora summor på saker och projekt som inte givit någon uteffekt alls. Hade vårt försvar/politiska ledning haft förmågan att bygga verksamhet långsiktigt så hade vi troligen mycket bättre utrustning och förmåga i dag.

Men det här är en fråga som har noll att göra med yrkes eller värnplikts försvar. Behovet är det som styr och utlandsverksamheten av idag är något som vi gjort de senaste 50 åren, så de brister som du tar upp gäller oavsätt vilket system vi använder, behovet är detsamma.

Kvalitet på förband är mer hur dessa kan övas och använda sin utrustning på rätt sätt. Än att ha topp notch senaste prylen inom alla sektorer.

"allt vi har är bäst i världen".

Håller med dig om att de vi har är inte bäst i världen, men det har aldrig varit ambitionen, det som är den generella ambitionen är att det vi har är tillräckligt bra för det vi ska göra.

Försvaret har slösat och slösar otroligt stora summor på saker och projekt som inte givit någon uteffekt alls. Hade vårt försvar/politiska ledning haft förmågan att bygga verksamhet långsiktigt så hade vi troligen mycket bättre utrustning och förmåga i dag.

Men det här är en fråga som har noll att göra med yrkes eller värnplikts försvar. Behovet är det som styr och utlandsverksamheten av idag är något som vi gjort de senaste 50 åren, så de brister som du tar upp gäller oavsätt vilket system vi använder, behovet är detsamma.

Kvalitet på förband är mer hur dessa kan övas och använda sin utrustning på rätt sätt. än att ha topp notch senaste prylen inom alla sektorer.

Jag tror fler håller med dig.

Det du missar är att flera, bl.a. 903Lew, pekar på är att nu när man marknadsför sig sim moderna så handlar det om att i media visa upp saker som finns i liten omfattning och då ger sken av en modernt utrustad org, det man inte visar är att det inte finns några förband som kan slåss över i bästa fall bataljon stl och då om det inte krävs ordentlig förbekämpning eller finns fientligt flyg som kan påverka vht, för då är vi rökta...

Därtill skall läggas att skyddsutrustning är omodern om den ens finns ute precis som mycket annat som "finns" men inte "just här"...

Lew, att det finns ett minhot(du vet det gamla ordet för aj ii dee) i kriget och att någon skjuter på en med finkal är knappast några nya hot. På vilket sätt är våran meteriel vi använder idag är inte anpassade för dessa hot?? Har hört få till inga som klagar på det skydd som strf9040C, Ptgb6 och Patgb 203 ger. Klagomålen som funnits från FS för något år sedan var att det var en trög tillförsel av rätt fordonstyper som vi redan hade(tänk TLC vs ptgb6). Den kritiken var befogad. Visst, vi kunde ha köpt in några MRAP's som ersättare för t.ex strf90 i afghanistan, men då blir det en trade off på andra områden än skydd.. Det är väldigt lätt att vinna enkla poäng på internet genom att vara överkritisk till "systemet", istället bör man ibland lyfta blicken och se till vad som faktiskt görs och vad som händer inom olika områden. Det är OMÖJLIGT att alltid ha alla de senaste grejorna först hos alla enheter samtidigt! Din uppfattning att armébloggen förmedlar en pravdaverklighet delar jag inte. Har det påståtts att alla har Mono12 och krsk12 redan nu?? Uppfattar att det som sägs baseras på fakta och att det inte fars med några osanningar. Och att inte alla dina polare på ett mellansvenskt regemente fått ut plattor till sina krsk är helt i sin ordning. Övningsplattor bör de däremot ha fått ut för att öva med rätt vikt. Vidare bör du ställa dig själv frågan om Strv122, Archer och Gotlandsklassen är oviktiga materielsystem bara för att de inte används i Afghanistan.

@GC1 ang stridsavgörande utrustning. Läs sista stycket i mitt förra inlägg en gång till.

@Meteor:

För mina vänner som kommer genomföra FSxx i närtid är Archer helt och totalt oviktigt, på samma sätt som Gotlandsklassen och alla Strv från 102-122 är. Jag säger inte att de är oviktiga (har aldrig sagt det), bara att de är irrelevanta i våra soldaters skarpa strid idag och imorgon. Archer kommer inte sättas in för att trygga den sista FS-missionen.

Vår hjälm förvärrar IED/Minhot geonom att den med sin upphängning riktar övertrycket mot skallbenet, något som sedan -03 är något man i bland annat USA utvecklat just hjälmar mot. Det må vara OMÖJLIGT [dina versaler] att ha de senaste grejorna, likväl verkar US Army & USMC samt RM och samtliga insatta regementen i British Army ha sådana medan Svenska soldater krigar i sådant som var "hot shit" ca 2000. Jag talar varken om 9040C, Patgb203, Ptgb6 eller något annat, jag talar bara om det faktum att armébloggen verkar gilla en Mono12 på ArméInsps-skalle över eventuell pårustning till FSxx (det FSxx där flertalet av mina vänner och vapenbröder riskerar livet à våra vägnar). Armébloggen verkar likt t.ex HV-pravda föredra en verklighet där "på väg ut" tar företräde över "är ute på förbanden". Eventuell uppföljning av mtrl-tillförseln är ännu helt frånvarande från just armébloggen.

Klagomål från FS har förutom fordon gällt den undermåliga krsk/stridsväst-dynamiken vi brottas med före krsk12, något mina vänner som jag känner starkt för i nuläget inte ser någon lösning på.

Mina vänner har varken fått ut skarpa plattor eller övningsplattor, mina vänner kämpar vidare med nakna och tomma 94'or.

Insinuationer om att jag inte känner till den gamla termen för IED får stå för dig själv, själv besparar jag mig från sådan smäda. Faktum kvarstår; vår skyddsutrustnings förmåga att möta hotet från explosioner under våra fordon och kroppar är undermålig.

Edited by 903Lew

Och att inte alla dina polare på ett mellansvenskt regemente fått ut plattor till sina krsk är helt i sin ordning. övningsplattor bör de däremot ha fått ut för att öva med rätt vikt. ...

Men har de inte fått ut sina plattor så är de inte insatsberedda här och nu. Är det här en demonstratorutrustning, där man har en skarp uppsättning man kan ta fram och visa? Jag undrar om det tas hänsyn till att plattorna ska fram först, och att andra förband kanske har förtur till det som finns i lager, när man avgör vilken insatstid ett förband har? Övningsplattor är väl OK för att inte slita på de riktiga, om man har rätt antal skarpa i ett lokalt förråd, har man det? Lite låter det allt som att ha ett helikopterburet förband utan helikptrar där man övar med 20-bilar som det står helikopter på. Helikoptrar kan ju köpas från hyllan i händelse av krig.

Man får inte glömma i sin iver att skydda soldater att någonstans, trots allt, är en soldat precis som materiel en förbrukningsvara. Han skall aldrig betraktas som så, men i verkligheten är han det. Det finns en övre gräns när det inte är rimligt att det får kosta mer att förbättra hans överlevnadchanser för då blir han inte längre militärt användbar. En för dyr pryl är lika meningslös som en för dålig pryl. Och det gäller också system. Och därmed också en soldat.

Övningsplattor finns. Det är bara för förbandet att skaffa dessa.

Artillerisystem används i ISAF, även om inte svenskarna använder det nu. Tyskarna har skjutit en hel del ART i RC N. Det är inte alls oviktigt med sådana system alltså.

Allt är inte FM:s fel utan ibland är det enskild officers fel och ibland är det felaktiga förväntningar som skapar missnöje.

Slutligen vill jag påtala att vår mtrl är uppskattad bland våra allierade som får prova den. I vissa avseenden är den äldre och tyngre men det innebär inte alltid sämre.

/K, som motvikt.

Man får inte glömma i sin iver att skydda soldater att någonstans, trots allt, är en soldat precis som materiel en förbrukningsvara. Han skall aldrig betraktas som så, men i verkligheten är han det. Det finns en övre gräns när det inte är rimligt att det får kosta mer att förbättra hans överlevnadchanser för då blir han inte längre militärt användbar. En för dyr pryl är lika meningslös som en för dålig pryl. Och det gäller också system. Och därmed också en soldat.

Det ligger mycket i vad du säger.

Om man ändå tar fram förbättrad men väldigt dyr utrustning men sedan inte anskaffar den i tillräcklig mängd så får man en demonstratorförmåga. Det kan ju vara rimligt att man skaffar sig en demonstratorförmåga för att ta hem ny kunskap, men det kan också vara ett sätt att mörka att man saknar en förmåga. Man bör i alla fall veta vilket det är.

Till en del har jag ändå trott att soldaten som förbrukningsvara mer hängde samman med det förrådsställda invasionsförsvaret, medan det lilla men vassa frivilligförsvaret, insatt här och nu, med NBF och RMA-teknik, var något annat.

@Krook:

Jag vill återigen påtala att jag aldrig kallat art oviktigt, bara att de svenska Archer-fordonen som visats upp sedan 06 men ännu inte är helt förbandssatta är irrelevanta för vår strid i RC N idag. Vidare har jag noll och inga tvivel på att vi inte är sämst i klassen när det gäller utrustning (fördomsfull som man är vill man ju tro att vi har bättre utrustning än de Georgiska, Makedonska och Mongolska soldater som är med i ISAF). Dock är det ett stort gap från "inte sämst i klassen" till "kommer in på ett bra universitet".

Att se kortsiktigt på utrustningsförsörjningen är inget vidare Lew. PTGB 6:orna var heller inte förbandssatta när de första skickades ner. Om vi fick ner en Archer (det skulle räcka långt) skulle vi kunna skoja till det ordentligt med en ökad säkerhet för truppen. Då skulle behovet av andra systemdelar minska. Archern skulle kunna komplettera tyskarnas artilleri och möjliggöra eget understöd, även utan flyg.

Det lär inte hända men är en infallsvinkel som inte bör bortses ifrån när man diskuterar utrustning. Är nuvarande ad-hoclösning något att bygga vidare på eller ska man tillgodose behov på annat sätt?

Med allierade avsåg jag både tyskar, engelsmän och amerikaner. Vissa delar av vår utrustning håller hög klass (tex uniformer och AK5 faktiskt!) även om vi prylnördar inte vill tro det.

Soldaten kommer hur som helst aldrig någonsin, aldrig! ..att vara nöjd.

Oklart om det ens duger om soldaten får välja och vraka bland all världens prylar, förmodligen är det kass att det inte är framtaget bättre utrustning som inte är för ömtålig (tunn/sval/lätt), tung (rejäl/hållbar/driftsäker..), gammal ("beprövad")...osv.

Det är klart att det känns trögt utav helvete ibland med materielen.

Prylarna kommer vilken mission som helst.

Ofta för sent.

Men så jävla illa är det inte som det låter här nu.

• Like 1

Självfallet är varpsatin det bästa materialet för ytterplagg, det är därför alla andra friluftsverksamheter nyttjar det.

Självfallet är upphängningen i hjälm90 inte alls farlig för bäraren, det är bara båg.

Självfallet är känga90 inte alls riktigt dålig för bruk på hårdgjord yta, det är därför den nyttjas av alla som springer Fjällräven Extreme Marathon/motsvarande.

Självfallet är stridshandske2k ett under av taktil förmåga, ryktet på stan säger att OS-skyttar använder dem för att bli bäst.

Självfallet är våra plastmagg hållfasta, allt annat är lögner utspridda av Sovjet.

Jag ifrågasätter inte att art, JAS39, korvetter och annat behövs. Det var länge sedan lätt skytte och endast lätt skytte vann några krig. Men faktum är att suffixen -90 och -2000 i mångt och mycket är designade för att lagerhållas och vara rysligt kostnadseffektiva.

I fallet uniformen så är det ju en riktig one-size-fits-none som är varm på sommaren och kall på vintern som trots sina mycket smidiga lösningar för fickor helt klart är tänkt att nyttjas utan stridsväst och med ett krsk innanför jackan (vinnande koncept). Byxorna är mycket bra, speciellt bensluten som är bland de bästa jag själv har sett i militära sammanhang. Dock skulle ett par inbyggda knäskydd à la Crye vara fett, även vikten och ventilationen kunde förbättras men då måste något göras åt just varpsatinet.

Hjälmen är ett helt kapitel för sig men nuvarande upphängning är inte designad att bäras med varken IGR eller hörselkåpor (det gör aj). Det snille som designade spännet med fyra metalldelar på eller nära huden borde förvisas till Lomben vintertid endast utrustad med en strumpa och två ficklampor.

Känga90 är inte värd att tas upp.

SH2K är en arbetshandske. Den är ypperlig att använda som grytlapp. Utöver det är den tjock, klumpig, kall, suger upp och håller kvar vätska.

Plastmaggen...ja, ni vet.

Allt är inte kass hemmavid och allt är inte lysande på andra sidan men från beställning till leverans av de E-mag som Britterna beställde från magpul tog det 60 dagar. Vårt problem kan vara att vår mtrl vid 90-talets mitt var såpass mycket bättre än omvärldens (och det var den verkarligen) att vi och vårt mtrl-spår mummat ner oss i någon slags mysig "hä' bra"-verklighet. Jag ser med god tillförsikt på framtidens tillförsel men blir oroad när dussinprodukter som Skalplagg 08 ännu inte fungerar som det ska 2012.

Edited by 903Lew

Varför du drar upp stridshandske 2k vet jag inte riktigt, det är inte den enda handsken som används i FM. Det finns olika stridshandskar för olika klimat från vinter till öken/djungel. Verkligheten idag behöver inte vara densamma som utbildningsåret 2006-2007. Sen vad marschkänga 90 har med BAMM(fd FEM) att göra vet jag inte riktigt. Det är ungefär som att säga att marschkänga 90 inte är världsbäst för att den inte används av alla i elitserieinnebandyn. Dina argument är ibland lite knasiga och bygger till stor del på jargong. Sen så är det så att vi har ett uniformssystem, inte en uniform. Man behöver inte använda FU90 året om i alla vader om man inte vill. Det finns bra alternativ. Men visst är det så att FU90 är kall på vintern om du bara har en t-shirt under. Men då är vi tillbaka till det där med uniformssystem och flerskiktsprincipen. Tillsist är det så att man bör vara försiktig att uttala sig om persedlar man själv inte har nyttjat.

@Meteor

Det är oklart vilka persedlar jag talar om som jag inte brukat, den enda jag spontant kan tänka på är Skalplagg08 men den är ju hittills (serie3?) bekräftat riktigt dålig av samtliga som yppat sina åsikter både personligen, här och på utr.se.

Min något raljanta kritik grundar sig i det faktum att alla som nyttjat sagda prylar och har någorlunda pejl på vad som finns på den militära och civila marknaden vet att det FM har tilldelat inte är det bästa, vissa saker är inte ens nära. Eventuella knasiga argument får du gärna bemöta med fakta, ännu saknas de från "allt är fint"-sidan (förutom möjligen Krooks anekdotiska historier om att någon Amris/Britt/Tysk någon gång tyckt att vår uniform var ball). Så, några mer torra argument för de som inte nyttjat prylarna speciellt mycket:

Varpsatin (tyget i FU90) är inte ett bra material för friluftsaktiviteter. Det har sedan 1985 tagits fram slitstarkare och lättare PolyCo-blandningar som dessutom är mer fukttransporterande än just Varpsatin (50/50 Poly/Co, ingen ripstop). FU90 och för den delen 90L binder fukt på ett sätt som modernare skapelser i bättre/modernare PolyCo inte gör, det kommer kyla ner dig även om du nyttjar flerskiktsprincipen. De av oss som har råkat slita sönder byxorna i fält vet också hur fantastiskt skönt det är att varpsatin inte nyttjar RipStop-trådar.

Förutom SH2K finns bland annat den nyare stridshandsken (08?) som även den är riktigt dålig med kassa sömmar och en märklig modell på pekfingrarnas design. Du får gärna ge bra exempel på M-nummermärkta och tilldelade handskar som når samma standard (gärna samma EN-standard för fingerfärdighet) som t.ex SWMS/Camelbaks eller Mechanix FR-modeller.

Marchkänga90 bygger på riktigt gammal teknologi och ger varken det stöd eller grepp som en modern känga ger. Den har ett sladdrigt skaft och en suldesign som olikt t.ex Lundhags Vibram-sulor jobbar emot dig under marsch.

Till sist arbetade jag senast heltid för FM i höstas och HV-kontraktet rullar på. Min verklighet har i sanning förändrats sedan jag 19 år gammal började i firman utbildningsåret 06/07 (då visste jag att våra prylar självfallet var bäst, det hade ju min fänrik sagt).

Edited by 903Lew

Jag vill bara flika in att jag har aldrig någonsin haft problem med 90 kängan. Vissa har beroende på tillverkare och årsmodell hållit kortare tid än andra, men så länge jag ser till att byta till ett par ny i tid så är det absolut den bästa kängan jag har haft och än så länge den enda kängan jag har kunnat gå i (exempelvis uppe i fjällen) utan att ha strumpor. Visst i får man ut ett par helt ny så är dom jävligt stela till en början och jag får ganska lätt blåsor om jag inte tänker på hur jag klär mina fötter. Men jag verkar vara ganska så ensam i min kärlek till den här kängan :)

• Like 1