Jump to content

Ryggsäck för kvinnor inom försvaret

Urwaldjäger

Recommended Posts

Ja, det är därför jag ställer frågan eller hur.

Den inställningsbara bärmekanismen är oftast begränsad till ändringsbar rygg och ställbar höjd på bärremmarna.

Det är de senares konstruktion som i det här fallet gärna skulle få vara anpassad till kvinnors kroppsform.

En skarp utåtböjd "S-form" på remmarna som gör att den nedre delen och spännena inte klämmer emot bysten

finns på många civila "dam-säckar" men detta är svårt att hitta bland militära modeller.

Kanske någon kvinna inom försvaret som har ett tips?

Tänk på att vi har haft kvinnor i försvaret i åtskilliga decennier men det är inte förens ungefär nu (plus minus några år, jag har inte så bra koll) som det är på gång med att tilldela kvinnor sport-BH och trosor (sånt har kvinnor fått tillägg på lönen för att köpa själva).*

Jag bedömer att detta är mer prioriterat än ryggsäckar (mindre skillnader mellan könen i detta avseende?) så tyvärr så lär det ta några decennier till innan vi börjar få se damstorlekar på t ex ryggsäckar.

Överlag tycker att FMs ryggsäckshantering (mitt ord) är dålig, man tar t ex fram en ryggsäck (Stridssäck 2000) som ska passa alla i alla situationer till alla ändamål och resultatet blir givetvis att den passar de flesta** halvbra och inte allt för få rätt dåligt**. Finns det exempelvis någon ryggsäck att bära en radio 180 i? Kanske i utlandsstyrkan (det uttalar jag mig inte om), men inte för vanliga soldater i här hemma.

* Samma problem finns ju på i princip alla klädesplagg, jag vet då inga uniformer eller liknande som är i damstorlekar.

** Jag syftar dels på olika personer, men också olika användningsområden.

En kvinnlig officer jag känner talar gott om denna: http://www.outnet.se...od_grp-s1%2F357 Hon är iofs inte Jägare/Spaning men Armén i alla fall. De J/Kav-kvinnor jag träffat på har mest använt govermental issue som inte varit könsanpassade.

Min bedömning är dock att Berghaus Vulcan i stl S skulle kunna vara ett alternativ om hon vill ha en större säck.

Dessa säckar, Vulcan och Kaika är två bra förslag :)

Vulcan har ganska smala långa samt utåtställda axelremmar vilket bör kunna passa bra.

Tråkigt bara att den har så dålig kompressionsmöjlighet, något man blir bortskämd med då man har KarrimorSF Sabre 60-100.

Märkligt att Berghaus inte satsar mer på detta. Lowe Alpin gör ju liknande "bergens" och där finns de horisontella kompressionsremmarna med.

En så stor ryggsäck som Vulcan borde kunna komprimeras mer anser jag. Särskilt för tjejer som kanske inte alltid bär så mycket.

En så stor ryggsäck som Vulcan borde kunna komprimeras mer anser jag. Särskilt för tjejer som kanske inte alltid bär så mycket.

Det där sista fastnade i mitt värdegrunds-filter, skulle kvinnliga soldater bära mindre än deras manliga motsvarigheter?

Okej. Denna tråd handlar om hur man hittar en ryggsäck för en tjej på väg i militär tjänst. Vissa kvinnor bär absolut lika många kilon i sin rygga som sina manliga kollegor och somliga kanske t o m mera. Men generellt orkar män lyfta och bära mer och det bara är så. Det vet vi alla trots etiska grunder och filter hit och dit. Så, kan vi hålla oss till ryggsäcksmodellerna så att kvinnan i fråga kan hitta rätt och bära sin utrustning på bästa sätt? :)

Jag skulle säga att hon skulle vänta med ett inköp till hon "kommit i tjänst" och blivit varm i kläderna.

Dels för att då kunna få tips av andra i samma sits och dels få en chans att känna efter vilka funktioner som upplevs som viktiga en ryggsäck (om några), just för hennes befattning.

Mina 5 ören...

• Like 1