Jump to content

Tävlings skytte AK4 SM i Boden

Recommended Posts

Tjena. Hamnar detta fel eller redan finns kan väl någon peka i rätt riktning åt mig.

Försöker få tag på info så här på söndags eftermiddagen efter utbildnings helg, så man är ju gott sleten och med en känd sökmotor på nätet står man mest och :banghead: just nu.

Var kan jag få tag på info om hur träning/tävling går till i skytte i SM för AK4?

Iom att tanken är att jag ska börja och vill ju veta så mycket som möjligt redan innan man drar igång :rockon: .

Vänliga hälsningar Mange (kanske ska skriva krut luktande snart halv döva hälsningar istället. :ak:

• 2 weeks later...

Hej!

SM genomförs enligt regelboken nationellt skytte.

http://www.ac-skytte..._2012-01-15.pdf

Två tävlingar genomförs, banskytte och fältskytte.

Kortfattat om genomförandet.

Bana:

200m, internationell 10-ringad tavla, 5 skott/serie. Alla serier liggande, omväxlande snabba (15 sek) och långsamma (45 sek) serier. Grundomgång, (mellanomgång) och final för 20 bästa. För att gå till final behövs >43-44 poäng i snitt.

Fältskytte:

Minst 6 stationer mot civila fältskyttemål. Avstånd ca 50-400m. Ofta 6 patroner per station, totalt ca 50. man brukar gå mellan stationerna, det brukar bli ett par km.

/EU2

• 2 weeks later...

Inte bara Ak-skyttar tävlar i år - även SM-mästare i pistol skall koras:

http://www.tidningenhemvarnet.se/nyheter/20120420/m%C3%A4stare-p%C3%A5-pistol

"Tävlingen är öppen för hemvärnssoldater som har pistol 88 som tjänstevapen, motorcykelordonnanser, hundförare och flygförare. Varje hemvärnsbataljon skall representeras av minst en och högst tre deltagare i mästerskapet."

• 5 weeks later...