Kung_keno Posted May 2, 2003 Report Share Posted May 2, 2003 Jag tänkte höra om någon har någon info om Kåkinds kompani utöver det lilla som står på P4´s sida? Kanke nån som ligger inne där nu? Jag skall själv rycka in där i jan,2004. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Protiwa Posted May 3, 2003 Report Share Posted May 3, 2003 Skåning Kompani !!! Det tuffaste och grymmaste kompaniet på hela P4 !! Eller som de säger på P4 egen sida "P 4:s hjältar"! Som ni kanske förstår låg jag själv på P4:as 2:a kompani. Du kommer att bo i kassern 2, på 2:a våningen. Det är den kassern som är vinklad längst bort på bilden. http://www.skovde.mil.se/images/local/index.jpg I förgrunden ser du T2. De platta byggnaderna vid fältet är mataslen. På bildens högra mitt ser du en röd byggnad, det är soldat hemmet. Ytterligare bild på kassern 2 http://217.215.39.94/com/galleri/swemil/im...es/Kassern2.jpg När jag låg på Skånings så hade våran krigskompanichef dåvarande kapen Frisell mottot "Gilla Läget" vilket innebar att du får det så bra eller båligt som du gör det till. Jag tycker iaf att vi hade det bra. Vi tränade ett moment tex anfall, löst en vecka dvs med lösplugg. Veckan efter övade vi samma moment fasst med skarp ammo. Så vi skjöt lika mycket skarp ammo som lös. En av de roligaste övningarna var strid i bebyggelse (SIB) skarp i Halmstad. Sprängning av väggar, rensning av värn med handgranat mm. Vi fällde en gran (ca 25cm i diameter) med KSP:n, det var häftigt men vi fick lite skäll. Det som är kul med Skånings är att det är mycket strid. Och då är det anfall. Pansarskytte är ett anfallande förband. Spaning ligger på en kulle och kollar vad fi är, sedan ropar dom på oss via radio och då kommer vi och bekämpar lede fi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fö strv 122 Posted May 3, 2003 Report Share Posted May 3, 2003 Nu gallde ju fragan iofs Kakinds kompani och inte Skanings men det var en fin beskrivning... Kakinds är P 4:s förstegskompani dvs det kompani som ger vara KB-uttagna förstegsutbidning och GSU. Kompaniet är för närvarande baserat pa Kvarn i Östergötland. Efter 4-5 manader börjar befattningsutbildningen. En stor del haller hus pa Kvarn da ocksa men de som skall syssla med strv flyttar till Skövde. Sa smaningom fördelas man pa övriga kompanier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Protiwa Posted May 3, 2003 Report Share Posted May 3, 2003 (edited) Kvarn fanns inte på min tid 93/94. Trodde att Kåkinds var en felstavning. Sånt händer... Ja ja nu vet ni lite om Skånings i stället...... ;) Edited May 3, 2003 by Protiwa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trob Posted May 3, 2003 Report Share Posted May 3, 2003 (edited) Jo da.... jag ligger inne på Kåkinds-kompani på Kvarn. Har du några speciella frågor så är det bara att mejla! B) Väl mött på Kvarn 2004! Edited May 3, 2003 by Trob Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arny Posted May 4, 2003 Report Share Posted May 4, 2003 Jag tänkte höra om någon har någon info om Kåkinds kompani utöver det lilla som står på P4´s sida? Kanke nån som ligger inne där nu? Jag skall själv rycka in där i jan,2004. Rycker också in på Kåkinds kompani i jan 2004. Har blivit uttagen som KVM fast vad man egentligen blir får man väl inte veta förrän efter GSU:n antar jag. Skulle också vilja veta lite mer om kompaniet och om fler härifrån ska rycka in där i januari? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted May 11, 2003 Report Share Posted May 11, 2003 Kvarn fanns inte på min tid 93/94. Jo du, det gjorde det allt. Men P 4 hade inget med det att göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 11, 2003 Report Share Posted May 11, 2003 Kvarn fanns inte på min tid 93/94. Jo du, det gjorde det allt. Men P 4 hade inget med det att göra. InfSS inledde sin verksamhet på Kvarn 1961. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts