Jump to content

elagregat i fm

skyttesoldat78

Recommended Posts

Vilka elgategat finns och vilken utbildning behövs för dem.

Luftvärnet har en hög olika.

Varje radar har en, krävs egentligen ingen utbildning annat än "banka jordspett, tryck på knappar i rätt ordning"

Övriga är inte nämnvärd skillnad så vitt jag vet utbildningsmässigt, finns ju lite olika storlekar allt från typ civila 1 fas varianter till lastbilsburna för större staber osv.

Beror ju på storlek osv, men ett reglemente måste det ju regleras av. Agregaten ska ju bla gt:as varje år

Den tekniska tjänsten, rep, service osv måste ju också finnas något av tycker man...

• 3 weeks later...

De elverk vi hade på mitt förband engång i tiden, ett radarförband i flygvapnet med två rejäla dieselelverk. Servades av två utbildade elektriker som gjorde värnplikten samtidigt som mig. Jag vet inte hur det är numera men så var det i alla fall på 90-talet. Skulle vara konstigt om de sänkt utbildningskraven eftersom det faktiskt är rätt höga spänningar och ampere det rör sig om. Om det gäller något litet elverk som motsvarar det du kan köpa på jula/biltema så är det förmodligen andra krav. Men jag tror ändå en elutbildning i botten är det som krävs. Det är inte fråga om att trycka på knappar i rätt ordning det finns väldigt många regler när det gäller el.

För att få sätta igång elverk tillhörande ett systemfordon räcker det (oftast åtminstone) med utbildning på handgreppen. För att få hantera elen på en grupperingsplats (motsv) krävs krävs utbildning i Tillfälliga elinstallationer, något som tar några veckor.