Jump to content

GMU 2012 frågor

Recommended Posts

Hej,

Har bestämt mig för att söka till utbildningen 25 mars. Har ingen aning vilket område som passar mig dock. Rekryteringsmyndigheten länkar till en sida

där man kan läsa om de olika områdena men tyvärr är den nere.

Detta verkar någorlunda intressant: http://www.forsvarsm...kerhetssoldat-/

Är det bevakningssoldat man ska välja för att bli detta? Kan någon berätta hur det är att jobba som detta? Hur mycket tjänar man? Hur ser en vanlig arbetsdag ut?

Jag är förövrigt intresserad av att jobba inom försvarsmakten en längre tid, vilket område rekommenderar ni mig då att välja för störst chans till jobb?

Tack på förhand.

För den tjänsten tror jag att det är bättre med en skyttesoldatutbildning än bevakningssoldatutbildning. Har läst på andra ställen att det är lättare att få jobb med en skytteutbildning än bevakningssoldatsutbildning också, så vill du ha en längre karriär tror jag på att satsa på en skytteutbildning.

Antar att du tjänar samma här som på alla andra soldatjobb, dvs typ 16-17.000 i grundlön.

Tror att detta är en ganska rolig tjänst med tanke på att man jobbar som säkförband med hund och så, tror att man kan lära sig ganska mycket intressanta saker.

Vad jag vet så är det du frågar om inriktningen under GMU:n, som du får på pliktverket. För bästa chans att hamna på flybassäk ska du nog söka Jägare eller Markstrid på en flygflottilj. Inriktningen Bevakningssoldat är förmodligen Hemvärnet, alltså det som ger minst möjlighet till jobb.

Trots det så är GMU:n "samma", oavsett inriktning. Så du kommer fortfarande kanske kunna söka till flygbassäk när de rekryterar, men det enklaste är ju att du har den placeringen från början.

EDIT: Vad jag kan se söker flera förband inom flygvapnet markstrids- och jägarsoldater denna omgång, så det är väl bara att slå till. Förutsatt att du lever upp till kravprofilen.

Edited by Dansk_skalle