Jump to content

Fråga angående projektil

Renown

Recommended Posts

Hej, jag har hittat, i en skrotlåda vid ett par förråd på veckholms skjutfält, en avskjuten 20mm projektil, tom i alla avseenden, dock har den en ihålig avskruvbar spets i lättmetall som jag misstänker är magnesium (den är för ljus för aluminium)

Under denna spets finns ett litet hålrum, först är det gängan för spetsen (diameter 14mm) sen en plan yta (radie 3,5mm) sen ett hål med 7mm diameter som är 14mm djupt.

Hela projektilen med spets är 87,5mm lång, utan spets 57,5.

Diametern är 20mm på ståldelen och 21mm på koppargördeln.

Underst på projektilen finns ett hål med vad jag gissar är fosforrester efter en spårljussats

Märkningen är så som jag kan tyda den m/98 och under den 06601008, vad kan det vara?

OBS är helt säker på att den är ofarlig, det är en stålklump med koppargördel och en pågängad lättmetallspets

har tyvärr inte tillgång till varken kamera eller telefon så är just nu helt handikappad vad avser bilder, bilder kommer senare

Det som ploppar upp i mitt huvud är 20mm slövnproj m/98. Dock kan jag inte erinra mig om att spetsen skulle gå att skruva av på dem.

Kan inte heller kontrollera det för tillfället då jag bara har 20mm slbrhpgr m/95 i mina vagnar.

Edited by NoPinky

Har den händelsevis en brun eller blå märkning? Projektilformad järnklump med 20 mm kaliber och spårljussats låter definitivt som 20mm slövnproj m/98 som används i pansarbandvagn 302 och pansarträngbil 203. Alternativt 20 mm övningsprojektil till Pskott, fast dom är helt blåa och det nämner du inte.

Projektilen till P-skottet är väl inte blå om mitt minne inte sviker mig helt.

Hylsan är blå men projektilen är metall.

Helt rätt. Projen är gulaktig. Vet inte om den är gulkormaterad eller om det metallen i sig.

Får väl hem och titta på mina gamla minnen från lumpen i värsta fall.

/m

Projektilen till P-skottet är väl inte blå om mitt minne inte sviker mig helt.

Hylsan är blå men projektilen är metall.

Helt rätt. Projen är gulaktig. Vet inte om den är gulkormaterad eller om det metallen i sig.

Får väl hem och titta på mina gamla minnen från lumpen i värsta fall.

/m

fan man kanske skulle ha stulit med sig lite am trots allt, typ ett skott av varje... :Malaj::uzi

eller nej, det hade nog inte varit populärt... :bash: