Jump to content

FOI i samarbete med Saudiarabien

Recommended Posts

• Forumsledning

Svds artikel

Svensk hjälp åt saudisk vapenfabrik

Svenska myndigheten Totalförsvarets forskningsanstalt (FOI) hjälper Saudiarabien att planera bygget av en missilfabrik.

Projektet har pågått sedan 2007 under stark sekretess, visar handlingar som Ekot i Sveriges Radio tagit del av.

I skivande stund 200 kommentarer från mestadels upprörda läsare.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svensk-hjalp-at-saudisk-vapenfabrik_6902089.svd

Beskedet är att Sverige håller sina avtal. Avtalet uppmuntrar att detta ska ske så jag vet inte riktigt vad det stormas om... det står ju i avtalet att ländernas myndigheter ska försöka samarbeta, utveckla och bygga verksamheter på bla försvarsområdet.

Bildt kommenterar

Mest av allt tycker jag det här demonstrerar det kassa med att sluta med inhemsk utveckling., Då överlämnas Svenskt kunnande till främmande makt och vi blir bara importörer. Svensk försvarsindustri får inte ens lån för utveckling.

Tja... Om det är, som det står i SVT:s inslag, för att vi skulle få sälja Erieye etc till Saudierna så är det väl helt rätt. Och var de inte en kund till oss på detta område sedan tidigare så har vi ju inte förlorat något på det.

Stämmer det är så är det rätt illa. ISP förefaller ha brutit mot reglerna ordentligt, och man säger själva i dokumenten att detta "tänjer på reglerna för vad som är tillåtet för svenska myndigheter". En del verkar mena att FOI i pincip varit med och startat upp ett bulvanbolag för att sköta detta.

Detta för att hjälpa en synnerligen otrevlig regim att bygga upp en egen vapenindustri.

Jag är jävligt osäker på hur jag känner över det här.

Å ena sidan är Saudierna svårartat kassa på det här med "mänskliga rättigheter" och "ge fan i att sponsra terrorism i utrikes".

Å andra sidan...

Själv funderar jag lite på hur det fungerar med förundersökningar angående sekretessbrott när någon utlämnat hemliga handlingar till journalister.

Enligt lagen får man ju läsa ur handlingar för reportrar men inte överlämna sådana...

Dessutom brukar ju folk vara kinkiga på det där med att söka efter journalisters källor...

Och i så fall - vem blir ny försvarsminister?

Slänger vi in ett frikort på Efes eller Mega Kebab (restauranter nära FD, som Odenberg enligt uppgift råkar gilla) så kanske Odenberg blir intresserad?

Själv funderar jag lite på hur det fungerar med förundersökningar angående sekretessbrott när någon utlämnat hemliga handlingar till journalister.

Enligt lagen får man ju läsa ur handlingar för reportrar men inte överlämna sådana...

Dessutom brukar ju folk vara kinkiga på det där med att söka efter journalisters källor...

Nu är det ju inte så lätt att läsa lagtext, men som jag läser tryckfrihetsförordningens 3:e kap. så gäller inte källskyddet för handlingar enligt 7:e kap 3:e paragrafen, vilken handlar om:

1. högförräderi, spioneri,...

2. oriktigt utlämnande av allmän handling som ej är tillgänglig för envar...

3. uppsåtligt åsidosättande av tystnadsplikt i de fall som angivas enligt särskild lag.

Sedan kan ju flera lagar inverka på ett svårbegripligt sätt. Någon som är insatt får gärna klargöra...

Edited by Cykelskytt

Det ser inte särskilt bra ut för regeringen just nu: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5007602

Jag tycker att det är fruktansvärt illa, både att de har den här typen av samarbete med Saudiarabien (det startades väl visserligen av regeringen Persson, så oppositionen är väl inte mycket bättre den egentligen), och att de ljuger om det.

Jag undrar ett par saker som jag får väldigt förvirrade svar om eller hittar väldigt olika uppgifter om:

Exakt vad var det man skulle bygga?

Vad var det man skulle producera?

Vad var det man bistod med?

Började man bygga något?

Sålde/säljer man kompetens och knowhow?

Jag tycker inte att det är någon "Big deal" faktiskt, och jag tycker även att det är en smula av moralpanik.

Personligen tycker jag att det är en enorm skillnad mellan att sälja en Robot mot att berätta för någon om hur man bygger den (konsultation).

Om jag får gissa så kommer regeringen att lyckas förklara sig på ett smidigt sätt och tidningarna kommer sluta skriva om den här affären, varpå folket kommer glömma bort och sluta bry sig om vad det tjatats om i några veckors tid.

Jag undrar ett par saker som jag får väldigt förvirrade svar om eller hittar väldigt olika uppgifter om:

Exakt vad var det man skulle bygga?

Vad var det man skulle producera?

Vad var det man bistod med?

Började man bygga något?

Sålde/säljer man kompetens och knowhow?

Nu ställer du sådanadär jobbiga frågor som inte har något nyhetsvärde.

Det viktigaste är att man har ett scoop som Svensson kan diskutera på fikarasterna och tävla i moraletik. Eller som på mitt jobb, "Vafan, var inte affären större än så?"

Jag är jävligt osäker på hur jag känner över det här.

Å ena sidan är Saudierna svårartat kassa på det här med "mänskliga rättigheter" och "ge fan i att sponsra terrorism i utrikes".

Å andra sidan...

Pengar, bah!

Saudi har olja, olja är nödvändigt för att driva jordbruk, industri och det mesta i vårt samhälle som inte går på el.

Med olja får pengarna värde, utan kritiska råvaror är pengar bara meningslösa bitar av papper eller plåt.

Och inte att förglömma allt man producerar med olja... färg, skärmar, fönster, kläder, "ramarna" till skärmar, plast (som finns i allt typ) laminater, isolering, engångsprodukter inom sjukvården...

energi att driva saker känns som det är det minsta problemet om oljan försvinner.

Edited by dxl

Kommer inte bli så mycket av de här, som alla vet är svennebanan ganska bra på att snacka men dåliga på att agera. Dessutom ska man inte börja gnälla om vilka kunderna är, du skulle vår vapenindustri kugga under, med tanke på att över hälften av alla länder i värden leds av en diktatur av något slag.

Det är väl inte bara vapenindustrin... Kina är ju rätt mycket diktatur och dom får både teknik, pengar, kompetens och arbetskraft av oss inom all möjlig industri.

Här skriker volvo efter ingenjörer, 3 av 4 ingenjörer jag känner är i Kina och det trots att i svenska pengar så får dom mindre betalt.

• 3 weeks later...

Enligt Aftonbladet har Fö tagit hem på ett protokoll från FOI innan det diarieförts "för att skydda ministern". Stämmer det tror jag att det vore motiverat att börja spekulera i efterträdare till Sten Tolgfors. Det är en sak att hävda sekretess för att slippa svara på kontroversiella frågor, en annan att bryta mot grundläggande förvaltningsregler (jfr också Riksrevisionens kritik mot Fö avseende informella påtryckningar m.m. i samband med materielbesparingarna 2008). Det börjar bli mycket nu.

• 3 weeks later...

"Historien om SSTI"

Hur fick bulvanföretaget SSTI tillstånd att sälja bomber granater, torpeder och raketer från en lägenhet i en Stockholmsförort? Hur gick det till när bolaget finansierades och vad visste FOIs generaldirektör Jan Olof Lind? Hör dokumentären: "Historien om SSTI" av ekots reportrar Daniel Öhman och Bo Göran Bodin.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5072152

Gott om bortförklaringar för en situation som uppstått gissar jag genom under bordet samtal och överrenskommelser.