Jump to content

Recommended Posts

Ska man attackera Syrien så bedömer jag att du får ladda upp med betydligt mer resurser. Syrien är ett tämligen kvalificerat mål.

Det är nog bara förtrupperna nu i Turkiet, bara en markering än så länge, glöm inte hangarfartyget som seglar omkring utanför kusten.

Det lär finnas mer muskler tillgängligt och går styrkan lös från USS Eisenhower så har bara den jollen mer slagkraft än halva Syriska flygvapnet.

USA kan slå ut Syriens flygvapen troligen på kortare tid än någon egentligen vill veta.

men än så kan vi lugnt räkna med att den diplomatiska härdsmältan hindrar en extern väpnad konflikt.

Om du inte menar kärnvapen för att snabbt slå ut Syriens flygvapen så har du nog glömt bort Syriens främsta trumfkort. Ta en titt på deras luftvärn. Det finns inget nations flygvapen på denna jord som inte har påtaglig respekt för vad som står utspritt på syriskt territorium.

• Replies 294
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Även om jag tycker att kriget måste få ett slut så tycker jag att det är vedervärdigt att ge FSA-mtrl och även förmodligen utb för den. FSA genomför minst lika mycket krigsbrott som SAF och skulle kla

Nej inte direkt, jag tycker att det verkar vara mera av principskäl.

Turkiet har ju gett militären mandat att genomföra operationer på Syrisk mark så troligen kommer vi få se en uppladdning från turkarnas sida under närmaste dagarna och fortsätter det att ramla ner gra

Guest Reqruit Hardhead

Ska man attackera Syrien så bedömer jag att du får ladda upp med betydligt mer resurser. Syrien är ett tämligen kvalificerat mål.

Det är nog bara förtrupperna nu i Turkiet, bara en markering än så länge, glöm inte hangarfartyget som seglar omkring utanför kusten.

Det lär finnas mer muskler tillgängligt och går styrkan lös från USS Eisenhower så har bara den jollen mer slagkraft än halva Syriska flygvapnet.

USA kan slå ut Syriens flygvapen troligen på kortare tid än någon egentligen vill veta.

men än så kan vi lugnt räkna med att den diplomatiska härdsmältan hindrar en extern väpnad konflikt.

Om du inte menar kärnvapen för att snabbt slå ut Syriens flygvapen så har du nog glömt bort Syriens främsta trumfkort. Ta en titt på deras luftvärn. Det finns inget nations flygvapen på denna jord som inte har påtaglig respekt för vad som står utspritt på syriskt territorium.

Det lär vara ett hot ja, men ett hot finner alltid motmedel. Jag gissar att USA har sådana ombord.

Det lär vara ett hot ja, men ett hot finner alltid motmedel. Jag gissar att USA har sådana ombord.

Ett hangarfartyg är de facto inte speciellt mycket slagkraft. Ska du börja slå mot kvalificerat luftvärn så behöver du till att börja lite flygetyg som inte flyger från hangarfartyg,

Det finns inga krav på att ett hot alltid möts med korrekt motmedel. Inte ens USA har mött skarpa S-300 robotar tidigare och även om US Navys Growlers nu börjar få upp hjälplig fart så är de inte fullt operativa. Det är nog ett antal und-offar som just nu inte gör så mycket annat än tittar på just S-300 och ytterst troligt att man på högre nivå försöker få fram mer info från Ryssland om hur de levererade robotarna mår osv.

• Like 1
Guest Reqruit Hardhead

Hindra Assad att smula sönder sin egen befolking, javisst.

Men vem skall "vi" hjälpa? Det är ju inte så att The Rebels är en skara snälla och väluppfostrade individer direkt.

Just där har vi den springande punkten.......

Syrien är trots inbördeskrig en stark militärmakt, och en av mellanösterns mest välrutrustade.

Krigandet har pågått på riktigt i lite drygt 1,5 år och fortfarande så är det ganska stort död läge, skulle man ha vidtagit åtgärder så skulle dessa ha gjorts för 1 år sedan.

Artikeln är väl främst att se som en tidningsanka och hangarfartyget är snara där för att lugnar ner hela sitationen i regionen, vi har inbördeskrig i Syrien men samtidigt så hettar det till i Libanon, och Egypten och pangandet har precis tagit slut (iaf det som media raporterar om) på Gazaremsan.

En insats mot Syrien är ingen lek, bara att slå ut Libyens Luftvärn och flygledning (som kan ses som omodern och oorganiserat i förhållande till syriens) handlade om mellan 160-200+ tomahawk-missiler en kostnad på över 2 miljarder, avfyrade på mindre än ett par timmar.

Därtill kom ett antal flyginsatser.

Syrien vill jag påstå har också ett något bättre läge strategiskt sett gämfört med libyen som enbart består av öken och sand, syrien har dungar, odlingar många samhällen, höjder och dalgångar, vilket i sin tur gör att att en eventuell flyginsats måste göras på lägre höjd för att få bra effekt, på samma gång måste man utsätta sig för syriskt luftvärn på ett annat sätt, i libyen tex så flög man "aldrig" (med undantag för attackhelikoptrar och rena attackuppdrag) på en höjd under 7,000 meter.

Sen var det ju frågan också, vem hjälper vi?

Libyen var en enkel match, bara man fick bort Gaddafi så kunde det ju inte bli värre, eller :tveka: alla hatade Gaddafi och det viktigaste i Libyeninsatsen var att 1.få bort Gaddafi 2.Få kontroll över oljan 3.hindra konflikten från att sprida sig.

Syrien har ingen olja (i större mängder) diktatorn har hållit låg profil och överlag så har syrien varit ett lugnt land, lugnt ända tills regimen visat sitt rätta ansikte.

Och vilket land är näst på tur om Nato går in i Syrien? Jemen, baharain, algeriet? om Nato ska hjälpa alla så blir det snart revolutioner överallt.

Det här nöten blir svår att knäcka.

Edit, det finns ju en anledning till varför ingen riktigt vill godkänna den syriska oppossitionen.

Edited by Chassi

Att man går så långt att man använder SCUD-missiler känns som en rejäl och desperat upptrappning. Jag tror nog vi kan se en utländsk intervention inom en väldigt snar framtid. Signalerna från NATO och president Obama var tydliga för en vecka sedan och nu tror jag att man korsat den gräns som får omvärlden att se rött på allvar.

Men vad ska omvärlden göra rent konkret, för man har inte varit speciellt konkret i sina uttalanden?

En militär intervention utan Kina och Ryssland är iaf långt borta, fortfarande.

Iof kan man ju fortsätta med sina spec-ops på syrisk mark och skicka utrustning till rebellerna.

Att man går så långt att man använder SCUD-missiler känns som en rejäl och desperat upptrappning. Jag tror nog vi kan se en utländsk intervention inom en väldigt snar framtid. Signalerna från NATO och president Obama var tydliga för en vecka sedan och nu tror jag att man korsat den gräns som får omvärlden att se rött på allvar.

Jag vill nog påstå att man passerar den gränsen långt tidigare. Upprörda statschefer borde vara lite mer tydliga med varför de är oroliga.

Min uppfattning är att den nu höjda tonen, vad det nu innebär i praktiken, kommer sig av att man är livrädd för spridning av färdiga C-vapen till organisationer man själva bekämpar på annat håll och inte av omtanke för det Syriska folket.

Det syriska folket är inget man generellt bryr sig om, liksom det libyska folket under inbördeskriget i Libyen, de ledande länderna i omvärlden ser bara till de mest intressanta intressena.

I september så rapporterades det ju om att syriska Chemvapen transporterades till Tartus, troligtvis så är ryssland med på noterna om en evakuering av syriens kemiska vapen skulle bli aktuellt, samtidigt som ryssarna skickat ett par extra fartyg till Tartus.

Det mest intresseanta för omvärlden just nu skulle jag villja påstå är att hålla konflikten inom syrien och säkerställa att extrema grupperingar inte kommer åt vapen av särskild karaktär.

folket är oftast de som får komma i tredje fjärde eller femte hand, så tillvida det inte handlar om rena utrensningar (likt bosnien), hade man sett tecken på att hela byar med antal tusen invånare mördades på löpande band hade situationen varit en helt annan.

Just nu är ju konflikten i ett läge där de som valt att inte desertera ifrån armén gör allt för att hålla sig kvar, man kan helt enkelt inte desertera med ovetskapen att rebellerna kanske mördar en om de får reda på att man varit soldat i armén under en stor del av konflikten.

Trots allt så hänger armén med rätt bra med tanke på att huvuddelen av soldaterna är sunni och huvuddelen av officerskåren är Alawiter, regimen har fortfarande störst kontroll över bebyggelsen och städerna.

Ett smart drag att äntligen få kunna påbörja byggandet av en robotsköld, rädslan och risken för ett regn av granater och robotar är inte å stor att en ridå av patriot är fullt nödvändig, men man har iaf en enkel möjlighet att kunna motivera upprättandet politiskt.

Svaret kommer senare när man eventuellt tar bort patriot lavetterna när inbördeskriget är över :rolleyes:

Guest Reqruit Hardhead

samtidigt som ryssen nu erkänner att Assad inte kanske kommer att klara det.

Håller ryssen på att ändra ståndpunkt nu?

När ger ryssen ett Go Ahead för ett ingripande utifrån? Just a matter of time now....

Edited by Reqruit Hardhead

samtidigt som ryssen nu erkänner att Assad inte kanske kommer att klara det.

Håller ryssen på att ändra ståndpunkt nu?

När ger ryssen ett Go Ahead för ett ingripande utifrån? Just a matter of time now....

risken är att de låter de bli ett nytt somalia, hellre än att låta väst få inflytande. Trotts allt är ju den brända jorden en gammal rysk tradition.

De kulturella och samhällsviktiga förutsättningarna för att Syrien skulle bli ett nytt Somalia finns egentligen inte, samt så är familje och "släkt" politiksystemet helt och hållet olikt med det i somalia.

Syrien blir troligtvis på sin höjd endast ett oroligt land med mycket vapen i rörelse.

De kulturella och samhällsviktiga förutsättningarna för att Syrien skulle bli ett nytt Somalia finns egentligen inte, samt så är familje och "släkt" politiksystemet helt och hållet olikt med det i somalia.

Syrien blir troligtvis på sin höjd endast ett oroligt land med mycket vapen i rörelse.

Med somalia menar jag mer ett land med många tungt beväpnade grupper och utan fungerande centralstat. utan att ta något större hänsyn vad grupperna bygger sin sammanhållning på.

Al jazeera streamar från sjukhus i Homs där vad som uppges vara skadade från gasattack har kommit in. Källor på twitter säger fem döda och minst 30 skadade so far.

Visst fler dog i senaste flygbombningen. Men att börja använda gas, då känns det som att man passerat alla etiska och moraliska gränser.

Och se ett barn dödat av splitter är inget mot att se ett barn hosta efter att blivit gasat...

Jag har nyvunnen sympati med de svenskar som åkt ner för att strida mot Assad.

Edited by dxl
Guest Reqruit Hardhead

Låt mig gissa?

Att de sedan länge nu stressat världssamfundets tålamod nu och att det bara är en tidsfråga innan det blir utländsk trupp i Syrien.

Sedan att Assad nu börjat tappa olja nu med.

Det ser inte lysande ut för Assad.

Det togs upp t.o.m. i Rapport nu......

Edited by Reqruit Hardhead

Vi kan vilja vad vi vill, utan PGM'er och stora mängder slag mot fientligt LV kommer det inte bli något. Och det där luftvärnet (bland det mest avancerade i regionen) bemannas bland annat av "rådgivare" från vårt östra grannland.

Starta storkrig över några Syrier när vi låtit det hela hålla på i (no joke) 23 mpnader? Jag tror inte det.

Edited by 903Lew
Guest Reqruit Hardhead

Vi kan vilja vad vi vill, utan PGM'er och stora mängder slag mot fientligt LV kommer det inte bli något. Och det där luftvärnet (bland det mest avancerade i regionen) bemannas bland annat av "rådgivare" från vårt östra grannland.

Starta storkrig över några Syrier när vi låtit det hela hålla på i (no joke) 23 mpnader? Jag tror inte det.

Jag är inte så säker på att samfundet kan blunda så länge till innan de helt enkelt MÅSTE ingripa i någon form.

Jag är inte så säker på att samfundet kan blunda så länge till innan de helt enkelt MÅSTE ingripa i någon form.

Vilket samfund?

Ett NATO som inte har PGM'er nog att ens ta hand om Ghaddaffi?

Ett USA som är rysligt krigstrött?

Ett EU som inte kan styra upp sin egna ekonomiska situation?

Ett FN där en permanent medlem av UNSC som sagt har trupper för att skydda al-Assad och en strategiskt viktig bas i Tartus?

• Like 1

Med minst en av grupperna i den brokiga skaran kallad "Oppositionen" uppsatt på USAs shitlist, samt lärdomarna från Libyen, där man flera gånger plötsligt fann sig vara allierad med grupperingar på sagda shitlist, så känns det _mycket_ avlägset att man vill ge sig ikast med Syrien.

Det var mycket längesedan som Oppositionen utgjordes av ett folkligt syriskt motstånd mot regimen Assad.

Edited by Nestor