Jump to content
Sign in to follow this  
903Lew

Uppror i Syrien

Recommended Posts

Världens ledare borde skämmas.

Jupp, det borde de.

Men så länge det finns utrikiska intressen, så kommer ingen viktig att göra något, lite som Libanon.

Skit, är vad det är.

det kommer pågå länge till, och sen kommer efterdyningarna som säkert kan bli längre än själva kriget.

Jag tror att världens ledare inte kan göra så mycket (just nu), om världens ledare hade svårt att komma överens tidigare så blev det inte så mycket bättre av insatsen i Libyen.

Sen skulle det vara ganska järvt att mucka med arabvärldens starkaste militärmakt.

sen är de frågan om hur många fler länder där oppositionen skulle ta ta till vapen. efter som UN och nato tydligen skall rädda alla som muckat med en övermäktig motståndare.
  • Like 1

det kommer pågå länge till, och sen kommer efterdyningarna som säkert kan bli längre än själva kriget.

Jag tror att världens ledare inte kan göra så mycket (just nu), om världens ledare hade svårt att komma överens tidigare så blev det inte så mycket bättre av insatsen i Libyen.

Sen skulle det vara ganska järvt att mucka med arabvärldens starkaste militärmakt.

Jag håller med, efter en lång tids status quo där oppositionen överlevt på vad som verkar vara en blandning av sjukt tjocka pannben och fanatism ala Al Quaida så verkar man ha fått större effekt på marken i förhållande till den Syriska regimen. Det kommer gå snabbare utför för Assad men det kommer knappast skrivas ett fredsfördrag som innebär slut på våld inom min livstid. Den sida som förlorar förlorar inte bara makten utan också den personliga säkerheten för samtliga sympatisörer. Jakten på anhängare till den förlorande sidan kommer bli lika blodig som själva kriget.

Men vi kan ju alltid protestera....

kan bli intressant också och se vad som händer när rebellerna kommer nära Tartus där ryssarna har sin flottbas, ryssarna har ju redan förstärkt den med 600 man tyckte jag att jag läste någonstans.

Är ryssarna redo att släppa basen utan stök?

rebellerna ser väl inte på ryssen med blida ögon.

Tycker Ryssland in med "fredsbevarande" trupper om de är så måna om sina intressen i Syrien.

De är frågan om de kan göra det. Smidigare är ju om Regimen gör smuttsjobbet. Under tiden som psykops ser till att styra div "fredsgrupper" i väst. försöker "bevisa" att oppositionen är CIA lakejer.

Guest Reqruit Hardhead

Tycker Ryssland in med "fredsbevarande" trupper om de är så måna om sina intressen i Syrien.

De är frågan om de kan göra det. Smidigare är ju om Regimen gör smuttsjobbet. Under tiden som psykops ser till att styra div "fredsgrupper" i väst. försöker "bevisa" att oppositionen är CIA lakejer.

Hela det landet luktar mygel långa vägar. rysslands bästa r*vslickare i hela mellanöstern, och diktaturer har väl alltid kliat varandras ryggar? För kom inte och säg att ryssland och Kina är demokratier.......

Då ljuger ni.

Jag undrar bara hur många 10000-tals civila till skall dödas innan FN ger sig till känna bara........

Mitt recept för det landet: In med ett gäng specialstyrkor från bl.a. NATO och häng Al-assad i närmsta lyktstolpe. med huvudet neråt.

Hela det landet luktar mygel långa vägar. rysslands bästa r*vslickare i hela mellanöstern, och diktaturer har väl alltid kliat varandras ryggar? För kom inte och säg att ryssland och Kina är demokratier.......

Då ljuger ni.

Jag undrar bara hur många 10000-tals civila till skall dödas innan FN ger sig till känna bara........

Mitt recept för det landet: In med ett gäng specialstyrkor från bl.a. NATO och häng Al-assad i närmsta lyktstolpe. med huvudet neråt.

Problemet är att de finns allt för många lyktstolpar runt om i världen, som förtjänar liknande utsmyckning och har man ingen bra plan för vad som skall följa smyckas snart lyktstolpen intill.

Guest Reqruit Hardhead

Då ljuger ni.

Problemet är att de finns allt för många lyktstolpar runt om i världen, som förtjänar liknande utsmyckning och har man ingen bra plan för vad som skall följa smyckas snart lyktstolpen intill.

I nordKorea kan man också smycka några stolpar med potentaterna där borta. liksom i ett antal andra surhål på planeten.

Givetvis måste det finnas en övergångsregering som kan ta över och kunna garantera en demokratisk regering av landet.

Edited by Reqruit Hardhead

För kom inte och säg att ryssland och Kina är demokratier.......

I sann politik anda så skulle jag säga att dessa är "ickedemokratier" och inte diktaturer. :rolleyes:

Undra dock om de blir så mycket bättre då. Al quaida utgör en stor del av själva upprorer och om de vinner så blire ändå fortsatta missioner.

Guest Reqruit Hardhead

För kom inte och säg att ryssland och Kina är demokratier.......

I sann politik anda så skulle jag säga att dessa är "ickedemokratier" och inte diktaturer. :rolleyes:

Undra dock om de blir så mycket bättre då. Al quaida utgör en stor del av själva upprorer och om de vinner så blire ändå fortsatta missioner.

Det jag menar att det skall finnas en legitim oppositionsregering som är redo att ta över, och Al Quida är knappast en sådan.

just den sidan är väl just nu en tvistefråga om det finns just nu. De försöker väl fixa det, men.... jag tror det sitter långt inne.

kunna garantera en demokratisk regering av landet.

Här har vi ett smärre bekymmer.

Det finns noll, zip, nada erfarenheter av vad vi avser med "demokrati" i regionen.

Och rebellerna är inte på något vis en uniform samling snälla jämställdhetsivrare som suktar efter "demokrati".

Tyvärr finns inte mycket intresse för detta utanför Syrien heller, inte i någon samstämmig ton i alla fall..

Guest Reqruit Hardhead

kunna garantera en demokratisk regering av landet.

Här har vi ett smärre bekymmer.

Det finns noll, zip, nada erfarenheter av vad vi avser med "demokrati" i regionen.

Och rebellerna är inte på något vis en uniform samling snälla jämställdhetsivrare som suktar efter "demokrati".

Tyvärr finns inte mycket intresse för detta utanför Syrien heller, inte i någon samstämmig ton i alla fall..

....Och där har vi den Gordiska Knuten att lösa upp.

Det kommer att krävas ett helsikes samarbete mellan FN, grannländerna, mm att lösa den knuten.

Risken finns att det blir ett nytt Affe av det hela.

En internsant aspekt är ju vad som kommer hända med Libanon när allt är över i Syrien. Oavsett vem som sitter vid makten i Syrien då så kommer Libanon vara ett betydligt mer självständigt land gentemot Syrien. Att man kommer vilja återta iaf viss kontroll tror jag är säkert, men kommer Israel ha hunnit före? Libanon är farligt nära inbördeskrig som det är och israeliska stridsvagnar står fortfarande startklara längs gränsen... Kommer Syrien orka med att kämpa för att återta kontroll över Libanon efter sitt inbördeskrig?

Syrien är nog inte så intresserad av att ha kontroll i Libanon, om Assad försvinner så upphör även den kontroll regimen velat ha över libanon, eller iaf så kommer syriens inflytande vara betydligt mycket mindre.

Om syrien byter inriktning helt och hållet kommer det troligtvi även fungera som en katalysator som får hela regionen att svalna något, mycket av stökigheterna i Libanon beror på att den regimen har bra kontakt med regimen i syrien.

Guest Reqruit Hardhead

Syrien är nog inte så intresserad av att ha kontroll i Libanon, om Assad försvinner så upphör även den kontroll regimen velat ha över libanon, eller iaf så kommer syriens inflytande vara betydligt mycket mindre.

Om syrien byter inriktning helt och hållet kommer det troligtvi även fungera som en katalysator som får hela regionen att svalna något, mycket av stökigheterna i Libanon beror på att den regimen har bra kontakt med regimen i syrien.

Det jag gillar med detta forumet, är det upplysta klimatet, med mycket kloka ord och visdom.

Tyvärr så är Assad långt ifrån knockad ännu, och det kommer att ta åtskillig tid till innan de topplar honom av tronen, att det kommer att ske, är däremot odiskutabelt.

Libanon har funnits i syriens intresseområde sedan åtminstone 70-talet, och den delikata situationen kommer till att leda till en lång rad jobbiga frågor för världssamfundet.

Landet är delat i en pro och anti-syrisk riktning och som kan leda till konflikter, även med vapen i hand.

Risken för en spridning av konflikten är i högsta grad reell och bör tas hänsyn till.

Syrien är idag i ett öppet inbördeskrig, så långt är odiskutabelt.

Den oro detta ger i närområdet en klar oro över utvecklingen, med beskjutning in på främmande makts territorium, som besvarats, och så vidare.

Min fråga är bara hur länge närområdets tålamod med detta kommer att hålla innan de helt sonika går in och gör slut på Assads dumheter.

Turkiets, Jordaniens, Israels gränser har redan överträtts med beskjutning och samtliga är kapabla att skicka Assad åt skogen ensamma.

Det är lite funderingar jag nu haft i det här och bävar för att det kan komma att bli ett nytt missionsområde och det blir ännu hetare där.

Det är helt uppenbart att det är ett diplomatiskt dödläge som effektivt blockeras av Ryssland och Kina för närvarande, och en fråga är hur länge deras tålamod skall hålla.

situation är glödhet, mina herrar och damer.

Juggeland, Affe, Irak, Libyen, Liberia - och Syrien.

Alla har de stora likheter och jag ser i min glaskula att saker kommer bli försämrade och vara fortsatt skitdåliga i många decennier, eller rent av generationer, framöver.

Tito, Talibanerna, Saddam och Assad har flera saker gemensamt, men en given MGN är att de höll ihop tryckkokare till länder under hårda och brutala regimer.

Vad händer efter Assad är död?

Kaos..

Guest Reqruit Hardhead

Juggeland, Affe, Irak, Libyen, Liberia - och Syrien.

Alla har de stora likheter och jag ser i min glaskula att saker kommer bli försämrade och vara fortsatt skitdåliga i många decennier, eller rent av generationer, framöver.

Tito, Talibanerna, Saddam och Assad har flera saker gemensamt, men en given MGN är att de höll ihop tryckkokare till länder under hårda och brutala regimer.

Vad händer efter Assad är död?

Kaos..

Det sista jag läste var att fler och fler länder nu erkänner Syriens exilregering som landets styrande regering nu, och det är väl en på sitt sätt positiv utveckling.

Men Apone, du har en rad poänger i ditt resonemang, att det finns en uppenbar risk för en ytterligare destabilisering av regionen om det inte finns ett politiskt alternativ till Assad den dag han faller, vilket nu tycks finnas ett större hopp än på länge nu, det är väl ett 40-tal länder nu vad jag läste som erkänner exilregeringen som som Syriens lagliga regering idag.

Hoppfullt, om så på pappret.

Att prata om en "Syrisk exilregering" känns väl ändå lite som en stretch?

"Oppositionen" består av en enda grumlig röra av politiska och religösa extremister från alla håll och kanter. De har som gemensamt mål att störta Assad-regimen. Men det är ungefär som "samarbetet" sträcker sig.

Guest Reqruit Hardhead

Att prata om en "Syrisk exilregering" känns väl ändå lite som en stretch?

"Oppositionen" består av en enda grumlig röra av politiska och religösa extremister från alla håll och kanter. De har som gemensamt mål att störta Assad-regimen. Men det är ungefär som "samarbetet" sträcker sig.

Den frågan är att dra ut på ärendet en del ja, men vad är alternativet? ett fortsatt folkmord?

Ingen. Absolut ingen är intresserad av ett Syrien med en lamslagen centralmakt och shitloads med politiska och religiösa fraktioner som slåss om makten efter Assadregimens eventuella fall.

Det vi har i Syrien idag är mycket, mycket avlägset de folkliga protesterna som inledde alltihopa. Nu är det en j***a röra av extremister med samma inställning till demokrati och frihet som jag har till tum/miles-systemet.

Edited by Nestor

Guest Reqruit Hardhead

Ingen. Absolut ingen är intresserad av ett Syrien med en lamslagen centralmakt och shitloads med politiska och religiösa fraktioner som slåss om makten efter Assadregimens eventuella fall.

Det vi har i Syrien idag är mycket, mycket avlägset de folkliga protesterna som inledde alltihopa. Nu är det en j***a röra av extremister med samma inställning till demokrati och frihet som jag har till tum/miles-systemet.

Vi kan bara hoppas att det löser sig till det bästa, men hoppets låga är sannerligen inte hög nu, det kan jag hålla med om

http://theintelhub.c...oyed-in-turkey/ Kanske en tidningsanka, men med lägets karaktär kanske inte helt osakligt.

de känns mer som "show of force" än invasions uppladdning. personligen tror jag inte Obama har råd vare sig ekonomiskt eller politiskt att inleda något om Assad regimen inte gör något verkligt korkat som att använda kemiska stridsmedel eller utföra stora operationer mot turkiet.

Guest Reqruit Hardhead

http://theintelhub.c...oyed-in-turkey/ Kanske en tidningsanka, men med lägets karaktär kanske inte helt osakligt.

de känns mer som "show of force" än invasions uppladdning. personligen tror jag inte Obama har råd vare sig ekonomiskt eller politiskt att inleda något om Assad regimen inte gör något verkligt korkat som att använda kemiska stridsmedel eller utföra stora operationer mot turkiet.

Det låter i mina ögon med att det är en kraftmarkering att "Kommer du hit så skall du få se på fan!" från NATOs sida.

Ett hot de knappast backar ifrån, om det här är en seriös nyhet.

Och som du säger att en markering till Assad att hittar han på något så lär det komma en vedergällning.

Faktum är ju att Obama har skarpt hotat Syrien om de tar kemiska vapen i bruk.

Vilket är rent patetiskt, varför kan man sitta och titta på och på sin höjd uttrycka sitt missnöje bara för att det är trotyl man använder för att i stort sett pulverisera stad efter stad?

Guest Reqruit Hardhead

Vilket är rent patetiskt, varför kan man sitta och titta på och på sin höjd uttrycka sitt missnöje bara för att det är trotyl man använder för att i stort sett pulverisera stad efter stad?

Jag delar din åsikt fullt ut, det är dags att handla nu.

innan det blir en öppen slakt nära nog.

Men det diplomatiska läget är minst sagt glödhett så det är väl det som bromsar det hela.

Men det kommer till en gräns man längre inte bara kan stå vid sidan av och se på.

Jag är bara rädd att väldigt många civila redan då har strukit med.......

Ska man attackera Syrien så bedömer jag att du får ladda upp med betydligt mer resurser. Syrien är ett tämligen kvalificerat mål.

Guest Reqruit Hardhead

Ska man attackera Syrien så bedömer jag att du får ladda upp med betydligt mer resurser. Syrien är ett tämligen kvalificerat mål.

Det är nog bara förtrupperna nu i Turkiet, bara en markering än så länge, glöm inte hangarfartyget som seglar omkring utanför kusten.

Det lär finnas mer muskler tillgängligt och går styrkan lös från USS Eisenhower så har bara den jollen mer slagkraft än halva Syriska flygvapnet.

USA kan slå ut Syriens flygvapen troligen på kortare tid än någon egentligen vill veta.

men än så kan vi lugnt räkna med att den diplomatiska härdsmältan hindrar en extern väpnad konflikt.