beaver_sthlm Posted March 3, 2012 Report Share Posted March 3, 2012 Någon som vet hur många som ska antas? Det har ju stadigt gått ner de senaste åren, intressant att veta hur många man fortfarande har tänkt att utbilda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coveise Posted May 12, 2012 Report Share Posted May 12, 2012 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaver_sthlm Posted June 15, 2012 Author Report Share Posted June 15, 2012 (edited) Fast det där är ju inte förenligt med högskoleförordningen. Det går ju inte att trycka in folk från GMU i ett särspår och ge dessa förtur? Edit: Eller jag greppar inte vad det är jag kollar på. Edited June 15, 2012 by beaver_sthlm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted June 15, 2012 Report Share Posted June 15, 2012 Nej det där verkar vara ännu en FM-lösning som inte är kosher. FM kan inte ge förtur eller vika platser till OP, enligt min uppfattning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted June 15, 2012 Report Share Posted June 15, 2012 Fast även till andra högskoleutbildningar kan man ju ha olika urvalsgrupper. Jag vet dock inte om detta kan ses som något liknande eller inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted June 16, 2012 Report Share Posted June 16, 2012 Jo men om man tittar i tabellen så ser man tex att det är omöjligt för en med genomförd GU att bli antagen till A Krigsvetenskaplig profil Ledningssystem eftersom de två platserna är vikta åt GMU:are. Och tvärtom för andra tjänster. Jag undrar jag om HSV verkligen är med på det? Man har tidigare fått på pälsen för antagningsprocessen till OP men för mildare saker än det här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coveise Posted June 16, 2012 Report Share Posted June 16, 2012 Jag fick dokumentet av en polare som går skolan nu. Jag tycker naturligtvis att det är tråkigt att det är såhär. Chanserna för någon som söker utifrån minskas ju markant, i synnerhet nu när det är så lågt intag över huvud taget. Jag ringde till MHS och även om han jag pratade med inte ville svara på alla mina frågor om detta så kunde han bekräfta antalet platser bl.a. Så jag tror att dokumentet är sanning i varje fall. Är det ngn annan här som sökt? Eller någon som har någon gissning vad det är för meritvärde som kan tänkas krävas för att ta sig in på dessa platser? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mästockamannen Posted June 16, 2012 Report Share Posted June 16, 2012 Det är svårt att uttala sig om vilket meritvärde som behövs för att bli antagen till OP i allmänhet.Till exempel var det endast 16 behöriga sökande till 20 platser på OP 11-14:s militärtekniska profil, och meritvärdssnittet på den proflen ligger runt 30. Ett meritvärde på 30 räcker med största sannolikhet inte för de övriga profilerna. Det är oerhört svårt att gissa hur svårt det är att bli antagen, inte minst för att de få siffrorna som FHS lägger ut på nätet känns tvivelaktiga. Jag kunde dock hitta på högskoleverkets hemsida att det är 347 sökande till OP 12-15. Exakt vad detta innebär vet jag inte, om det innefattar GMU:are, piloter etc. Det jag dock tror är att har man inte fått 40 poäng från psykologen och professionsintervjuaren på HRC så har man inte särskilt goda chanser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaver_sthlm Posted June 16, 2012 Author Report Share Posted June 16, 2012 (edited) Jag har sökt i år. Om urval förtur står det i högskoleförordningen: 17 § Vid antagning till en kurs som vänder sig till nybörjare får högskolan utan hinder av 12 och 13 §§ ge förtur åt sökande som redan är studenter vid den högskolan. Förordning (2006:1053). Jag är iofs student på FHS redan men jag tror inte att det är något som tillämpas. Det är hursom det enda som står om förtur vid urvalet. Hur räknar man ut meritvärdet fö? Jag har 19.85 från gymnaiset, J78 och sen vet jag ju inte hur det gick på testdag 2. Men den siffra som är angiven på antagingen är så fruktansvärt låg så jag misstänker att det skett något misstag alt. att inte alla variabler är inlagda. Edited June 16, 2012 by beaver_sthlm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mästockamannen Posted June 16, 2012 Report Share Posted June 16, 2012 Man räknar ut meritvärdet genom att addera sitt snitt på gymnasiebetygen (max = 22.5), summan av värnpliktsbetygen (7/8 i ditt fall ger alltså 15 av 20 möjliga, dvs 10/10), samt hur många poäng man får efter testdag 2 på HRC (där kan man få 0, 1, 20 eller 40 poäng). Full pott innebär ett meritvärde på 82.5. Mycket hänger alltså på om man får 40 poäng på lämplighetsbedömningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaver_sthlm Posted June 16, 2012 Author Report Share Posted June 16, 2012 Oj, då är nog något mycket fel med min ansökan då det står att jag fått 9 poäng vilket rimligtvis borde vara omöjligt? Testdag 2 vet jag inte vad jag fick på, men det kändes bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mästockamannen Posted June 16, 2012 Report Share Posted June 16, 2012 Ditt meritvärde borde vara antingen 34.85, 35.85, 54.85 eller 74.85. Det låter synnerligen märkligt och du bör kolla upp det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coveise Posted June 19, 2012 Report Share Posted June 19, 2012 12st platser är det jag skulle kunna ha tillgång till genom min ansökan till den krigsvetenskapliga inriktningen. Jag har meritvärde 72 (Test2:40+Vplbetyg:17+Gymbetyg:15). Det var ca: 120st som gick vidare till Test2. Det är sannolikt att det är fler än 12st som har fått 40 poäng på test2. Således har jag, med mina relativt låga gymnasiebetyg, inte en chans. Gymnasiebetygen väger oerhört hårt här. Den sökande individen kan egentligen vara hur lämplig som helst, med hur många missioner, år i firman, rekommendationer och övriga bedrifter som helst i ryggsäcken och han har ändå inte en suck. Detta eftersom allt detta är inbakat i de 40 poäng man får på test2 och eftersom antalet intagna är så litet som det är. Det går kanske inte att undgå att jag är svårt bitter.Jag önskar dock samtliga sökande lycka till. Det ryktas om att det i kontrast till detta år kommer att rekryteras över 200 kadetter nästa år, i samband med att man sätter igång med reservofficersutb OP igen. Då kanske jag har större chans! Slut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaver_sthlm Posted June 20, 2012 Author Report Share Posted June 20, 2012 Mina höga gymnasiepoäng förbisågs iofs helt, även mitt missionsomdöme iom resultatet på testdag 2 och att jag fick 9 poäng. Detta är väldigt kul med tanke på att jag förra året fick reservplats men var utomlands då... Så gör en mission och sen är du inte lämplig längre. Dåligt skött rekrytering överlag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coveise Posted June 20, 2012 Report Share Posted June 20, 2012 Men du kan väl inte ha 9 poäng? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaver_sthlm Posted June 20, 2012 Author Report Share Posted June 20, 2012 Jo, 9 poäng fick jag. Alla som får dåligt resultat på testdag 2 får 9, det är ett försök att komma ifrån lagstiftningen. Tidigare gjorde man alla obehöriga. Det var dock inte förenligt med högskoleförordningen att exkludera folk utifrån testen. Däremot kan man ge personen minsta möjliga meritvärde och göra personen behörig men sedan styra urvalet. Således försvinner alla mina andra meriter och jag konkurrerar med samma värde mot folk som i mitt fall kanske har halva gymnasiepoängen och knappt godkänt i militärt vitsord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coveise Posted June 20, 2012 Report Share Posted June 20, 2012 Jaha. Det låter lagom konstigt. Har du ringt och fått detta bekräftat på något vis? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hedborg Posted July 30, 2012 Report Share Posted July 30, 2012 Det har varit oförskämt tyst i denna tråden i över en månad nu! Är det några här som kommit in? Själv kom jag in men har aldrig sett några aktuella meritvärden men de spelar som sagt mindre roll i nuläget! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coveise Posted August 6, 2012 Report Share Posted August 6, 2012 Gratulerar! Själv kom jag också in. Ses nästa måndag i Stockholm! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts