Jump to content

Kombinera GSS/T eller HV med andra uniformsyrken.

Recommended Posts

Jag undrar rätt och slätt om det är möjligt att kombinera låt oss säga en GSS/T anställning med en anställning som Polis? Jag är även intresserad av hur det fungerar med framtida reservofficerare, som har gjort en officersutbildning men kanske vill karriärväxla. Fast fortfarande ha en fot i det militära.

Jag reserverar mig för eventuell felplacering av tråd.

Tack på förhand.

Rotade lite och hittade Kungörelse (1958:262) angående tillämpning av lagen den 17 december 1943 (nr 881) om polisens ställning under krig(tycker för övrigt inte om Riksdagens nya söksystem för dokument och lagar).

Enligt denna är en person anställd som polisman i princip alltid polisman, men kan lånas ut till Försvarsmakten om det behövs på grund av militär situation.

Polis och Hv/GSS-T fungerar just nu utmärkt enligt de uppgifter jag fått vid förfrågan i ämnet.

Detta då poliser inte krigsplaceras i tjänsten av polismyndigheterna.

Skulle polismyndigheterna av någon anledning återigen välja att krigsplacera poliser i tjänsten blir det svårare.

Men...

Diskutera alltid med dina chefer om vad som fungerar för er.

Jag jobbar själv i statlig tjänst och kombinerar detta med Hv samt annan frivillig verksamhet i försvarsmakten vilket fungerar utmärkt för både mig och min arbetsgivare. Regionsjuristerna besvarade förvisso min ansökan om bisyssla med att försvarmaktens behov går före den egna myndighetens, något jag kan tolka väldigt fritt intill överprövad.

I verkligheten uppskattar dock en arbetsgivare, statlig eller ej, om du befinner dig på jobbet i den utsträckning som du är anställd för att fullgöra (gärna mer).

Erfarenhetsmässigt från Hvförband tenderar dock det militära intresset upphöra för en del poliser efter några år på grund av att det man upplever i tjänsten som polis upplevs som fullt tillräckligt. Återhämtning från tjänsten prioriteras före militärt intresse.

Som alternativ till Hv finns som du nämnt GSS/T och rimligen borde det bland annat fortfarande finnas tjänster inom MP där kombinationen PHS och MP är önskvärt.

I statlig tjänst förekommer även upp till 3 års tjänstledighet för arbete i annan statlig myndighet, dvs du är fortfarande tills vidare anställd i en myndighet men jobbar under upp till 3 år i en annan samtidigt som tjänstgöringstiden fortfarande räknas i ursprungsmyndigheten.

Därutöver finns borde eventuell tjänst i polismyndigheternas insatsenheter, NI eller utlandskommenderingar som polis väl kunna ersätta gröna kläder?

Oavsett vad som sagts ovan, vad är egentligen viktigast för dig?

Att ha ett ansvarsfullt yrke med tills vidare anställning intill pensioneringen om du sköter dig.

Eller att få vara grönklädd av och till.

Edited by Munin

Polis och hemvärn går att kombinera, Jag har haft en Officer som Arbeta som Polis på vardagarna. De som kunde strula till de är ju om personen är krigsplacerad i uniformsyrket. vilken organisation har förtur.

Menar du officer eller hemvärnsbefäl? Har svårt att se att en officer skulle kunna arbeta som polis på vardagarna.

Polis och hemvärn går att kombinera, Jag har haft en Officer som Arbeta som Polis på vardagarna. De som kunde strula till de är ju om personen är krigsplacerad i uniformsyrket. vilken organisation har förtur.

Menar du officer eller hemvärnsbefäl? Har svårt att se att en officer skulle kunna arbeta som polis på vardagarna.

officer och ingick i kompaniets befälsstruktur.

...Har svårt att se att en officer skulle kunna arbeta som polis på vardagarna.

Reservofficer?

/Johan

Det är ju ingen riktig officer ju. :)

Nä. Det tror jag inte på alls. Hur får du de två statliga anställningarna att gå ihop tidsmässigt? Tjänstledighet på deltid från båda för att pröva annan anställning? Knappast.

...Har svårt att se att en officer skulle kunna arbeta som polis på vardagarna.

Reservofficer?

/Johan

Det är ju ingen riktig officer ju. :)

Nä. Det tror jag inte på alls. Hur får du de två statliga anställningarna att gå ihop tidsmässigt? Tjänstledighet på deltid från båda för att pröva annan anställning? Knappast.

Tro vad du vill, samtidigt är jag lite nyfiken på varför du i sådana fall jag skulle hittat på personen och på vilket sätt en RO inte är en riktig officer och vad är då någon som gått officershögskolan. tjänstgjort som officer men sen blir RO och startar en civil karriär ?

Tro vad du vill, samtidigt är jag lite nyfiken på varför du i sådana fall jag skulle hittat på personen och på vilket sätt en RO inte är en riktig officer och vad är då någon som gått officershögskolan. tjänstgjort som officer men sen blir RO och startar en civil karriär ?

En RO är lika mycket YOFF som en bondkatt är det. Dvs inte. Och då går det alldeles utmärkt att kombinera.

En person som gått officershögskola, tjänstgjort som officer, slutat i FM men stannat som RO är väl att beteckna som RO eftersom det är den anställningsform vederbörande har. Skulle personen inte vara RO så skulle man kunna klämma in ett FA/Lt* där FA står för förtidsavgången. Men FA är inte tjänstgörande officer.

Antingen så hittar du på, eller så använder vi oss väldigt olika av officersbegreppet.

*Eller Kn, Fk, Mj eller vilken grad personen nu hade när denna lämnade FM

En RO är lika mycket YOFF som en bondkatt är det. Dvs inte. Och då går det alldeles utmärkt att kombinera.

En person som gått officershögskola, tjänstgjort som officer, slutat i FM men stannat som RO är väl att beteckna som RO eftersom det är den anställningsform vederbörande har. Skulle personen inte vara RO så skulle man kunna klämma in ett FA/Lt* där FA står för förtidsavgången. Men FA är inte tjänstgörande officer.

Antingen så hittar du på, eller så använder vi oss väldigt olika av officersbegreppet.

*Eller Kn, Fk, Mj eller vilken grad personen nu hade när denna lämnade FM

Till skillnad från bondkatter har Reservofficerare samma befogenhet att föra befäll som en Yoff. Jag tror du har lyckats snurra till det då du lyckats trolla bort större delen av frivilligförsvarets Officerskår.

Nu talar man väl om OF/K och OF/T på senaste tiden? För att just indikera vilken anställningsform personen har. Hur som helst är det fortfarande en officer.

Det stod något i den senaste skrivelsen (infobladet) rörande omorganiseringen om just benämningen YOFF, men jag har inte tillgång den här och nu så att jag kan kolla exakt vad som stod.

Begreppet reservofficer torde väl försvinna med tiden, då det inte existerar längre som en separat utbildningslinje.

Begreppet reservofficer torde väl försvinna med tiden, då det inte existerar längre som en separat utbildningslinje.

Du hänger inte med DaRaven.

Nu startas ROK upp igen.

Du hänger inte med DaRaven.

Nu startas ROK upp igen.

Men vad f-n.. Jag såg ju att man behövde fler reservare, men jag gjorde antagandet att man skulle lösa det genom att bli av med en massa kontinuerligt tjänstgörande :) Tack för uppsträckningen...

Till skillnad från bondkatter har Reservofficerare samma befogenhet att föra befäll som en Yoff. Jag tror du har lyckats snurra till det då du lyckats trolla bort större delen av frivilligförsvarets Officerskår.

Du är ett troll. Om du bara hade kunnat skriva begripligt på en gång så hade vår diskussion aldrig uppstått. Ni hade alltså en utbildad officer, som nu är reservofficer, på ert kompani som kombinerade det med att vara polis? Ja, det torde väl inte vara nåt större problem med det. Dock beroende på om personen i fråga har ett gällande avtal med annat insatsförband, för då slår det insatsförbandets behov av reservofficeren ert HV-kompanis i händelse av ofred.

Frivilligförsvaret har ingen officerskår.

Du är ett troll. Om du bara hade kunnat skriva begripligt på en gång så hade vår diskussion aldrig uppstått. Ni hade alltså en utbildad officer, som nu är reservofficer, på ert kompani som kombinerade det med att vara polis? Ja, det torde väl inte vara nåt större problem med det. Dock beroende på om personen i fråga har ett gällande avtal med annat insatsförband, för då slår det insatsförbandets behov av reservofficeren ert HV-kompanis i händelse av ofred.

Frivilligförsvaret har ingen officerskår.

Så vad är alla de i hemvärnet som Har Graden Fänrik och uppåt, som inte är Yoff eller för den delen alla Förband där någon över Fänrik kan krigsplaceras. Om de inte är Officerare, om än med annat yrke som försörjning.

Så vad är alla de i hemvärnet som Har Graden Fänrik och uppåt, som inte är Yoff eller för den delen alla Förband där någon över Fänrik kan krigsplaceras. Om de inte är Officerare, om än med annat yrke som försörjning.

Men va f-n! Du saknar koll på de mest grundläggande detaljerna förstår jag. Googla Officersförordning och läs på.

I korthet: Person i HV med fänriks (eller högre) gradbeteckning som inte avlagt officers- eller reservofficersexamen är hemvärnsbefäl, inte officer.

Den finns väl också fortfarande ett gäng värnpliktiga fänrikar och uppåt om nu inte det skrotades i samband med att värnplikten lades vilande. Men de är inte heller officerare enligt Officersförordningen.

Nu känner jag att min offiziersära är kränkt!

Det är mycket riktigt så att värnpliktsofficerare eller hemvärnsofficerare inte är officerare enligt oficersförordningens definition, men det är inte den enda definitionen som finns. Syftet med rättsliga definitioner är här att begränsa vilken grupp individer som bestämmelserna i förordningen gäller. Traditionellt, och även fortfarande, är grader från fänrik och uppåt officersgrader. Här kan du läsa vad som gäller idag Anders:

http://www.forsvarsm...ga-jobb/Nivaer/ (OF-1 och uppåt betyder alltså OFficerare.)

http://rikshv.hemvar...rbilaga%202.pdf (Tvåbefälssystemets tillämpning i hemvärnet.)

/01B3

Fänrik med hela två veckors officersutbildning bakom sig.

Men va f-n! Du saknar koll på de mest grundläggande detaljerna förstår jag. Googla Officersförordning och läs på. I korthet: Person i HV med fänriks (eller högre) gradbeteckning som inte avlagt officers- eller reservofficersexamen är hemvärnsbefäl, inte officer. Den finns väl också fortfarande ett gäng värnpliktiga fänrikar och uppåt om nu inte det skrotades i samband med att värnplikten lades vilande. Men de är inte heller officerare enligt Officersförordningen.

Har du läst rubriken på tråden. iom att de gäller GSS/T och HV så så bör ju inte yrkesofficerare vara någon större mängd av de tjänstgörande.När de gäller HV bör ju inte Yoff vara de första någon tänker på när den hör att någon är officer eller någon inte ögnat igenom officersförordningen och där med antar att alla med en officersgrad som är krigsplacerade är Officerare. sen skrev jag officer inte yrkesofficer som du tyckts ha läst.

Vidare har gäller de officersförordningen både Yoff och RO. Alltså är en RO vara en officer enligt Officersförordningen.

(vidare tror jag knapppast forumsreglerna tillåter exakta diskutioner om folks krigsplacering, om jag nu varit nyfiken nog att ta reda på dem och suttit på position att kunna ta reda på dem)

Jag ger mig.

Alla med officersgrad är säkert officerare. Kanske de kan skaffa mässdräkt allihopa?

Jag är väl mest bitter för att jag inte kom in på varesig ROK eller PHS.

För övrigt anser jag att a) Frivilligförsvaret inte har någon officerskår b) de enda officerarna som finns är de som listas i Officersförordningen (undantaget i krig när tillämpliga konventioner behöver skydda de som också vill vara officerare från arbete och annan plebejliknande verksamhet i fångläger) och c) att speculatores kunde ha skrivit på en gång vad han menade istället för att hymla omkring.

• 4 weeks later...

Vi har 14:e och 15:e militärpoliskompanierna där större delen ska vara GSS/T. Tror ett av dom är enbart GSS/T.

14:e är GSS/T. Faktum är att nästan alla som gjorde tester till 14:e en helg var aktiva poliser. Tydligen är deras chefer positivt inställda till att personalen får mer utbildning inom polisskrået, den militära varianten, och ev. åker på insats i MP-befattning. Anses som en bra erfarenhet och merit. I alla fall enligt de jag snackade med.

Satt i vakten när de hade uttagning.

I korthet: Person i HV med fänriks (eller högre) gradbeteckning som inte avlagt officers- eller reservofficersexamen är hemvärnsbefäl, inte officer.

En annan bedömning är att en fänrik är aldrig officer vare sig det är en YO, RO eller bilkårist, medan en löjtnant alltid är officer vare sig det är en YO, RO eller bilkårist.

I SOU 1984:56 "Folkrätten i krig" analsyserades saken, närmast med anledning av NBO-reformen som genomfördes vid den tiden. Några citat:

"En viktig faktor är också att uppdelning av svensk militär personal i kategorier skall te sig trovärdig för en krigsfångestat i en framtida konflikt."

"a. ...meniga och gruppbefäl liksom tidigare hänföras till kategori 2.

b. ...yrkesbefäl samt reserv- och värnpliktsbefäl med fänriks grad bör hänföras till kategori 2.

c. ...allt yrkes-, reserv- och värnpliktigt befäl från och med löjtnants grad tillhöra kategori 1."

"...en klar och genomtänkt lösning som offentliggjorts redan i fredstid."

Kommitten bedömer alltså att en svensk fänrik inte är en officer i III:e Genevekonventionens mening, och att detta bör kommuniceras redan i fredstid för att bibehålla svensk trovärdighet i folkrättsliga frågor.

Jag tycker de här hårklyverierna om vem som är officer på riktigt är orimliga. Man kan alltså inte se på gradbeteckningen vem som är officer? I stället måste man både ha en detaljkännedom om regelverket och en detaljkännedom om den aktuella individen för att veta om det är en officer! Har inte uppdelningen av officerare i olika kategorier egentligen uppkommit för att särskilja deras anställningsförhållanden, snarare än för att särskilja deras befälsrätt?

För övrigt anser jag att chefen för ett hemvärnskompani är en officer, utan några hårklyverier: något annat är otänkbart med hänsyn till ansvarsförhållandena i krig. Om officersförordningen säger något annat så har det skett ett misstag när den skrevs, som måste rättas till. Om det innebär att YO/RO med en lång och kvalificerad officersutbildning känner sig trampade på tårna så får de väl göra det.

edit: som ShyGuy skriver i inlägg nr 25 nedan drogs jag visst med off-topic här. Beklagar.

Edited by Cykelskytt

Ovanstående inlägg för verkligen just DEN HÄR debatten in på helt rätt spår. Som de inlägg som det syftar till.

Några hinder för Extra hemvärnsman + gsst?

Jag ser inget hinder för det. GSS/T har just nu, iaf informellt, en enda uppgift: fylla ut GSS/K-leden när det saknas folk till insats. Åtminstånde om man ska lyssna på skvallret i korridorerna. Själv kommer jag med största sannolikhet hamna i ett GSS/T förband om/när jag slutar i Firman innan SOU drar in mig i nätet. Då tänker jag dessutom ta upp HV igen. Militär verksamhet passar liksom mig.

• Like 1

Enligt infon jag fått genom utbildningsgruppen så har rikshemvärnschefen satt ner foten om att vara både hv-soldat och GSS/T men om han verkligen menar det eller om det bara är för att pissa revir återstå att se.

Ovanstående inlägg för verkligen just DEN HÄR debatten in på helt rätt spår. Som de inlägg som det syftar till.

Jag ser inget hinder för det. GSS/T har just nu, iaf informellt, en enda uppgift: fylla ut GSS/K-leden när det saknas folk till insats. Åtminstånde om man ska lyssna på skvallret i korridorerna. Själv kommer jag med största sannolikhet hamna i ett GSS/T förband om/när jag slutar i Firman innan SOU drar in mig i nätet. Då tänker jag dessutom ta upp HV igen. Militär verksamhet passar liksom mig.

GSS/T kommer att motsvara fd krigsplacerade med tilläggsuppgift internationell insats. De är inte utfyllnad när det saknas folk. I vissa förband är det helt skilda kompetenser mellan K- och T-delar.

Men visst borde det inte vara något problem för en GSS/T att vara extra hemvärnsman, åtminstone inte när Hemvärnet förs in i PRIO (kanske redan skett?).

/K

Har för mig jag hört hemvärnet förs in i prio till hösten.

Och det är då det kommer att bli intressant att se hur det går för alla med dubbla befattningar.. GSS/T, Civilanställda, RO etc som parallellt även ingår i ett Hv-förband (och säkerligen en hel del på chefsbefattningar).