Jump to content

Rara Avis

Recommended Posts

 

 

Och att skjuta in bössan måse ske i Sverige ? antalet skjutfält eller för den delen platser södra och mellan Sverige möjliga att nå med kolektivtrafik och skjuta borde ju vara ganska begränsat. Att de skulle finnas någon med tillgång till ett nedlagt eller aktivit fält beredd att tjäna lite extra i antingen Ryssland, någon av de forna sovjetiska delrepublikerna eller östeuropa är ju inte helt otroligt.

 

sen räknar jag med att de inte krävs lite övning för att träffa något mindre än en ladugårdsvägg på de avstånd som diskuteras. Jag har inte ägnat mig åt långhållsskytte men skulle definitivt vilja ägna minimum en vecka med instruktör och de vapnet som skall användas åt de innan jag försökte mig på ett skott som räknades.

 

Och att resa utomlands med ett stulet illegalt införskaffat vapen, utan licens - till Ryssland dessutom - som har en jävla hård gränskontroll om man kommer som turist (jo jag har provat ett par gånger) är så mycket enklare än en vanlig jaktbössa och en kraftledningsgata? Nu ska man ju tänka på att om man har jakträtt på marken så får man också skjuta in vapen där. Dvs det är rätt vanligt vissa tider på året att folk ligger och pangar för inskjutning i skogarna. Och om du inte har jakträtt så är risken att någon ändå frågar inte oändligt stor.... Så varför göra det så in i helvete komplicerat hela tiden?

/m

Link to comment
Share on other sites

Att hitta terräng där man kan övningskjuta på stora avstånd är inte svårt i Sverige, kolla kartan utanför tullarna i Sthlm. Kraftledningsgator på ett par hundra meter finns tillgängliga om du har bil och kan tänka dig att gå en bit.

Vill du ha ännu större ytor så finns ju Norrland...

 

Tänk på att man medans vi sitter här letar efter ett ganska stort försvunnet flygplan, vill du vara lite för dig själv finns ytor att tillgå om man är beredd att inte åka kollektivt...

Link to comment
Share on other sites

Jag bor i Skåne utanför Malmö, och till och med jag skulle kunna hitta en avskild plats i närområdet för inskjutning, det gäller bara att använda sin fantasi,

Om man inte har tillgång till bil så kan man ju ta med cykeln på tåget och cykla sista biten, eller helt enkelt hyra en bil.

Link to comment
Share on other sites

Det är nästan så man inte borde skriva ut det... men

 

Alla som legalt kan inneha en jaktstudsare, kan ju besöka sin lokala vapenbutik som spekulant på lämplig klass 1-studsare och låna ut ett vapen för X antal timmars (eller dagars) provskjutning på eget bevåg, borde ju vara ett ganska smidigt sätt att komma över ett vapen för suspekta handlingar, innan man lämnar tillbaks det för att rentvå sig..

Link to comment
Share on other sites

att de finns ganska många vapen som klarar skottet tror jag säkert, men hur många Som inte är vana långhållsskyttar eller prickskyttar gör det utan längre tids övning. Hade Emma varit en van skytt som tävlat i långhållsskytte eller ägnat sig åt jakt på långa avstånd hade jag köpt att hon inte behövt tillbringa mer än någon dag med att skjuta in vapnet.

 

om hon inte är det är de nog snarare hon som är problemet. De är hon som behöver öva och mentalt förbereda sig. vilket knappast kan göras ensamn i en kraftledningsgata, kanske någonstans i fjällen utanför de vanliga turistståken.

 

@martinor

Nu behövde ju hon inte resa in i östlandet med vapen, bara ut. Tänker man en fd öststat så är ju några av dem tom EU Länder med en gränskontroll som gör det bara lite jobbigare än att resa till fjällen. Har uppdragsgivaren myndighetskontakter så behöver hon ju inte ha samma problem som den vanliga turisten. specielt inte om de finns folk i gränskontrollen betalda för att se till att hon kommer igenom.

 

@Cazorp

Vapenhandlaren kommer lämna iväg vapen och amunition utan att de lämnar ett besvärande pappersspår. Polisen kommer förståss inte fråga vapenhandare i närområdet om någon gjort förfrågningar.

Link to comment
Share on other sites

Om hon nu är utbildad lönnmörderska så lär hon vara väl övad i konsten att skjuta gevär.

Skulle hon behöva en avrostningsrunda så är det bara att gå med i en lokal skytteförening och skjuta lite med deras lånevapen på 300 meters vallen.

Att skjuta gevär är som att cykla, när du väl kan det så glömmer kroppen inte hur man gör.

Och som många innan mig sagt, håll det enkelt. Att åka till ett annat land - särskilt Ryssland - för att skaffa och träna med vapnet är att komplicera det hela något helt jävla otroligt. Ju krångligare man gör det desto större risk att åka fast.

Link to comment
Share on other sites

 

@Cazorp

Vapenhandlaren kommer lämna iväg vapen och amunition utan att de lämnar ett besvärande pappersspår. Polisen kommer förståss inte fråga vapenhandare i närområdet om någon gjort förfrågningar.

 

Visst, det finns en lånelicens under utlåningen, men om man vill göra sig av med ett "hett vapen" så är det en ganska smart lösning jämfört med att nyttja ett eget vapen som man har licens på och som därtill är ytterst spårbart vapen vid misstanke om brott.

Link to comment
Share on other sites

Rätta mig om jag har fel, det kanske inte har bäring på storyn i boken, men en bössa kan man byta pipa på, således en kaliber som stämmer hyggligt överrens med mekanismen vapnet man har tillgång till har, kan byggas om, krävs; svarv, konborr, och patronlägesbrotch samt gängstål.

 

Efter skottet kan man byta tillbaka till den gamla pipan, pipan man skjutit med kapas med vinkelslip och bitarna hålls i en ässja och plattas till, sen sprids ut, CSI kan snoka sig blåa efter rätt vapen, förutsatt att man håller koll på hylsorna... kan det funka månne?

Link to comment
Share on other sites

Man kan också åka till nästan alla länder som slutar på "stan" och jag tror det fortfarande finns länder i Europa och en hel del söder om sahara som är gångbara. Och där handla det mesta i vapenväg. Kvalitén varierar ju såklart men möjligheten att grundligt få prova och skjuta med vapnet innan inköp är ofta god.

Jag har en bekant som när han hälsade på svärfar i Tajikistan senast inte bara fick ett nästan oanvänt SVD med graverad kolv, han fick en gammal PKM också)

Han och frun bilade och när dom kom hem så hade dom inte fått bilen sökt en endaste gång. Nu tog han ju inte med vapnen, men hade han velat så hade det just den gången faktiskt gått att få hem en kulspruta och ett ganska kompetent prick/skarpskyttesystem. Och väl hemma i norrland så tänker jag ju lite fördomsfullt att det finns gått om platser där han hade kunnat skjuta och ont om folk som skulle ställa frågor.

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

Rätta mig om jag har fel, det kanske inte har bäring på storyn i boken, men en bössa kan man byta pipa på, således en kaliber som stämmer hyggligt överrens med mekanismen vapnet man har tillgång till har, kan byggas om, krävs; svarv, konborr, och patronlägesbrotch samt gängstål.

 

Efter skottet kan man byta tillbaka till den gamla pipan, pipan man skjutit med kapas med vinkelslip och bitarna hålls i en ässja och plattas till, sen sprids ut, CSI kan snoka sig blåa efter rätt vapen, förutsatt att man håller koll på hylsorna... kan det funka månne?

Vi kan ju kombinera ett par olika saker som omnämns här. Ponera att Emma kan hantera en svarv och har tillgång till en mekanisk verkstad:

Emma införskaffar ett pipämne i kaliber .30, en patronlägesbrotsch i .308 Win, och ett AICS 2 (#3523). Därefter lånar hon ett Remington 700 i .300 WinMag, vilket hon lossar pipan på. Hon kamrar pipämnet för .308, gängar det för Remingtonlådan, och kröner mynningen - eventuell (om hon har tid för det) så har hon svarvat ned profilen litet på ämnet så att det inte är fullt så grovt och tungt. Därefter skruvar hon på den nya pipan och monterar allt i AICS-systemet varpå hon är redo för att skjuta in vapnet och "utföra jobbet". När hon är klar byter hon tillbaka pipan, monterar allt i originalstocken. Pipämnet kapas i smådelar och dumpas i närmaste metallåtervinning.

 

I grovt har hon kopierat tanken bakom amrisarnas M24, där man tagit ett Remington 700 Long Action i 300 Win Mag och monterat på en 7.62-pipa. Tanken är att skytten i normalfall använder 7.62-pipan men om det behövs så kan en vapentekniker byta pipa om man behöver mer "umph". Anledningen till att jag blandar in ett AICS 2 i det hela är att Emma då inte behöver passa in pipämnet efter pipkanalen i originalstocken (= mindre arbete).

 

Sen finns det ju en annan lösning för Emma att få tag på vapen; eftersom hon inte har några problem att ha ihjäl folk så kan hon ju leta reda på en vapenhandlare med önskvärt sortiment, mörda denne och ta det hon behöver.

 

http://www.youtube.com/watch?v=zcCJ24MozOg

Edited by Yxa
Link to comment
Share on other sites

Så metalslöjdande med pipämnen skulle alltså vara en lättare lösning än att fixa ett borttappat armé vapen i något föredetta sovjettrepublik som slutar på stan, i mellan östern eller Nordafrika.

DXl visar ju hur mitt senario skulle kunna funka.

 

Har Emma rätt utseende kan hon ju mycket väll smälta in nästan överallt. Specielt om hon har lokalhjälp och håller låg profil.

 

Sen är de ju upp till författaren att välja vad hon tycker passar för sin tänkta historia.

Link to comment
Share on other sites

Så metalslöjdande med pipämnen skulle alltså vara en lättare lösning än att fixa ett borttappat armé vapen i något föredetta sovjettrepublik som slutar på stan, i mellan östern eller Nordafrika.

Inte alls; jag spinner bara vidare på vad som sagts tidigare samt beskriver alternativa lösningar som kan eventuellt "låta bra" i ett skönlitterärt verk (men som kanske inte är så realistiska för oss andra). Den absolut enklaste lösningen är ju att hon nyttjar sina kontakter och ber dem ordna fram en älgstudsare åt henne - det finns ju ett antal sådana som flyter omkring på svarta marknaden. Hon behöver ju inte göra allt arbete själv liksom...

 

Egentligen är det ju fullständigt ologiskt att hon skulle nyttja samma bössa om och om igen eller för den delen försöka importera nåt skrot från öst - risken för att brotten kan länkas ihop ökar ju för var gång hon använder det. Och om hon skulle råka bli tagen med vapnet i sin ägo så sitter hon ju på fisens mosse om det är mycket udda vapen som dessutom kan kopplas till ett flertal mord.

 

Däremot kanske hon har ett riktigt bra kikarsikte som hon alltid använder medan hon låter bössorna passera revy. Vad sägs om ett Schmidt & Bender PMII 5-25x56 L/P H58 MRAD kanske? ;-)

Link to comment
Share on other sites

Så metalslöjdande med pipämnen skulle alltså vara en lättare lösning än att fixa ett borttappat armé vapen i något föredetta sovjettrepublik som slutar på stan, i mellan östern eller Nordafrika.

Inte alls; jag spinner bara vidare på vad som sagts tidigare samt beskriver alternativa lösningar som kan eventuellt "låta bra" i ett skönlitterärt verk (men som kanske inte är så realistiska för oss andra). Den absolut enklaste lösningen är ju att hon nyttjar sina kontakter och ber dem ordna fram en älgstudsare åt henne - det finns ju ett antal sådana som flyter omkring på svarta marknaden. Hon behöver ju inte göra allt arbete själv liksom...

 

Egentligen är det ju fullständigt ologiskt att hon skulle nyttja samma bössa om och om igen eller för den delen försöka importera nåt skrot från öst - risken för att brotten kan länkas ihop ökar ju för var gång hon använder det. Och om hon skulle råka bli tagen med vapnet i sin ägo så sitter hon ju på fisens mosse om det är mycket udda vapen som dessutom kan kopplas till ett flertal mord.

 

Däremot kanske hon har ett riktigt bra kikarsikte som hon alltid använder medan hon låter bössorna passera revy. Vad sägs om ett Schmidt & Bender PMII 5-25x56 L/P H58 MRAD kanske? ;-)

nu tänkte jag på att ett vapen tålig nog att behålla skottställningen vid fallskärmshopp, förmodligen skulle överleva att transporteras med kollektivtrafiken. Hittas man med ett vapen man inte borde ha på den platsen och/eller inte har licens för ligger man nog ganska pyrigt till hur vanligt eller ovanligt vapnet är. På sommaren hade jag föredragit en vanlig motorstark båt som transport metod om de vore möjligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Emma kan mycket väl ha en PSG90, men för ett skott över avståndet 300-600 meter så finns ju som tidigare enormt många fler vapen som kan fixa ett sånt skott, och som dessutom kanske är lite mer lätta att få tag på för en småbarnsmorsa/mördare. Gängse Tikka/Sako/Savage mfl funkar ju bra. Det är ju det där med kompaktheten som ställer till det, då rätt få cylinderbössor har vikbar kolv. Jag skulle helt enkelt ha löst det genom att såga av stocken bakom pistolgreppet. Om man skjuter en lättare kaliber (6,5x55 eller .308) med ljuddämpare så är rekylupptagningen inte så enormt kinkig för slutresultatet, vilket gör att man kan skjuta fri rekyl (utan stöd mot axeln) och då har man ju ett avsevärt kortare vapen.

Det som kan ställa till det för henne är ju att hon åtminstone behöver nån möjlighet att korrigera för vind och avstånd eftersom det redan på 600 meter innebär viss påverkan från vind och annat.

El Cheapo-lösningen skulle vara valfri Tikka älgstudsare med ljuddämpare, benstöd och avkapad kolv, med ett kikarsikte på minst tio gångers förstoring. Man mäter avståndet med google-maps eller med laser, vinden uppskattar hon utifrån erfarenhet och sen skjuter hon en Norma DL Fält som är rätt hårt laddad med låg avdrift. Värt att tänka på är dessutom att penetration av fönsterglas ställer till det med precisionen... så att skjuta på ett mål utomhus är ju att föredra.

Bössan får hon ner i en större sportbag eller ett fodral för innebandyklubbor.

Edited by scattergun
Link to comment
Share on other sites

Emma kan mycket väl ha en PSG90, men för ett skott över avståndet 300-600 meter så finns ju som tidigare enormt många fler vapen som kan fixa ett sånt skott, och som dessutom kanske är lite mer lätta att få tag på för en småbarnsmorsa/mördare. Gängse Tikka/Sako/Savage mfl funkar ju bra. Det är ju det där med kompaktheten som ställer till det, då rätt få cylinderbössor har vikbar kolv. Jag skulle helt enkelt ha löst det genom att såga av stocken bakom pistolgreppet. Om man skjuter en lättare kaliber (6,5x55 eller .308) med ljuddämpare så är rekylupptagningen inte så enormt kinkig för slutresultatet, vilket gör att man kan skjuta fri rekyl (utan stöd mot axeln) och då har man ju ett avsevärt kortare vapen.

Det som kan ställa till det för henne är ju att hon åtminstone behöver nån möjlighet att korrigera för vind och avstånd eftersom det redan på 600 meter innebär viss påverkan från vind och annat.

El Cheapo-lösningen skulle vara valfri Tikka älgstudsare med ljuddämpare, benstöd och avkapad kolv, med ett kikarsikte på minst tio gångers förstoring. Man mäter avståndet med google-maps eller med laser, vinden uppskattar hon utifrån erfarenhet och sen skjuter hon en Norma DL Fält som är rätt hårt laddad med låg avdrift. Värt att tänka på är dessutom att penetration av fönsterglas ställer till det med precisionen... så att skjuta på ett mål utomhus är ju att föredra.

Bössan får hon ner i en större sportbag eller ett fodral för innebandyklubbor.

De känns som en kapad kolv inte direkt skulle göra under för precisionen. Ljuddämpare är nog överflödigt också. Google maps känns lite chansartat att använda. dels efter som den själva mätningen kan ge fel sen är de ju inte säkert att exakt den tänkta skjutplatsen blir den tänkta eller målet väljer att stå på exakt den plats du tänkt.

 

Skulle jag klä upp Emma hade jag dessutom valt att klä henne lite som en estet och placerat vapnet i ett gitarr fodral. exempel på att tänkt väska är möjlig finns tidigare i tråden. Ingen hade dessutom tänkt på om hon använt hårssprejs hårfärg och smink för att förändra utseendet.

Link to comment
Share on other sites

De känns som en kapad kolv inte direkt skulle göra under för precisionen. Ljuddämpare är nog överflödigt också.Google maps känns lite chansartat att använda.

 

Om du kapar kolven bakom pistolgreppet så påverkar det inte den tekniska precisionen alls, det enda som påverkas är din förmåga att hålla i kolven på ett stadigt och konsistent sätt mellan skotten. Med en lättare kaliber som dessutom har ljuddämpare så funkar det utan problem att skjuta utan axelstöd. Att använda ljuddämpare om du ska panga nån i bebyggd miljö med gott om folk som kan uppmärksamma eventuell polis på var du befinner dig känns ju rätt vettigt ändå.

Alternativet till google maps är ju att damen ifråga använder laser för att mäta in avståndet, men då blir det ju lite dyrare. Att mäta in avstånd på upp till 600 meter är inget du använder jättebilliga avståndsmätare till, så om man nu ska gå den vägen skulle jag nog satsa på en lite bättre mätare (använder själv Leica och den funkar hyfsat)

 

För övrigt är ju mätningen inget du gör fem sekunder innan skottet, utan du mäter ju upp dom mål du kan tänkas behöva bekämpa, och alternativa eldställningar. Allt ska ju vara förberett innan du släpper skottet, och då funkar GPS rätt hyfsat ändå.

Edited by scattergun
Link to comment
Share on other sites

De känns som en kapad kolv inte direkt skulle göra under för precisionen. Ljuddämpare är nog överflödigt också.Google maps känns lite chansartat att använda.

 

Om du kapar kolven bakom pistolgreppet så påverkar det inte den tekniska precisionen alls, det enda som påverkas är din förmåga att hålla i kolven på ett stadigt och konsistent sätt mellan skotten. Med en lättare kaliber som dessutom har ljuddämpare så funkar det utan problem att skjuta utan axelstöd. Att använda ljuddämpare om du ska panga nån i bebyggd miljö med gott om folk som kan uppmärksamma eventuell polis på var du befinner dig känns ju rätt vettigt ändå.

Alternativet till google maps är ju att damen ifråga använder laser för att mäta in avståndet, men då blir det ju lite dyrare. Att mäta in avstånd på upp till 600 meter är inget du använder jättebilliga avståndsmätare till, så om man nu ska gå den vägen skulle jag nog satsa på en lite bättre mätare (använder själv Leica och den funkar hyfsat)

 

För övrigt är ju mätningen inget du gör fem sekunder innan skottet, utan du mäter ju upp dom mål du kan tänkas behöva bekämpa, och alternativa eldställningar. Allt ska ju vara förberett innan du släpper skottet, och då funkar GPS rätt hyfsat ändå.

De jag ifrågasätter är om de verkligen går att hålla vapnet stabilt och konsekvent mellan skotten. ytan som skall träffas är ju ganska liten. varför göra skyttet svårare än nödvändigt.

 

sen känns ljuddämpare dumt

 

De finns fortfarande ett ljud som folk kommer att höra.

lägre utgångshastighet ger sämre precision, längre tid för vind att påverka kulan, kulan droppar mer.

600 meter ger ju nästan två sekunder mellan det att kulan träffar och ljudet når fram. vilket kommer skapa en hel del förvirring.

De som står nära kommer med största sanolikhet höra skottet men inte se effekten av det. vad skall de uppmärksamma polisen om. att de hörde något som lätt som skott men såg vare sig någon skytt eller vad träff.

jag tror dessutom de är så att de flesta som hör tillräkligt kommer dyka i skydd efter som de tror de inte vet om de är någon galning med skjutvapen som skjuter hej villt mot allt och alla eller ett precisions jobb mot ett utvalt mål.

 

när de gäller avståndsmätning verkar en laseravståndsmätare som ett bra val. de går ju inte att använda tex avståndet till en parkerad bil till avståndsbedömnin med googlemaps.

Link to comment
Share on other sites

Om du kapar kolven bakom pistolgreppet så påverkar det inte den tekniska precisionen alls, det enda som påverkas är din förmåga att hålla i kolven på ett stadigt och konsistent sätt mellan skotten.

(Min Fetstil.) Vilket är vad skytte handlar om: att placera skottet på exakt rätt ställe vid varje skott.

 

 

Med en lättare kaliber som dessutom har ljuddämpare så funkar det utan problem att skjuta utan axelstöd.

 

Med vilken gevärskaliber har du provat det?

Link to comment
Share on other sites

Om du kapar kolven bakom pistolgreppet så påverkar det inte den tekniska precisionen alls, det enda som påverkas är din förmåga att hålla i kolven på ett stadigt och konsistent sätt mellan skotten.

(Min Fetstil.) Vilket är vad skytte handlar om: att placera skottet på exakt rätt ställe vid varje skott.

 

 

Med en lättare kaliber som dessutom har ljuddämpare så funkar det utan problem att skjuta utan axelstöd.

 

Med vilken gevärskaliber har du provat det?

 

Visst blir det sämre resultat utan kolv, men alternativet är ju annars att ha ett vapen som är långt och otympligt, men det kanske är bättre att satsa på ett isärtagbart vapen då. Nackdelen med isärtagbara vapen är att instegsmodellen blir otroligt mycket dyrare, och där är väl Blaser den som man direkt kommer att tänka på. Men jag är trots nackdelarna rätt säker på att jag kan plocka en helfigur på 600 meter även om jag saknar stock, annars hade jag inte föreslagit det.

Att skjuta fri rekyl med ljuddämpare funkar i min erfarenhet upp till 6,5x55 och utan ljuddämpare upp till .223. Jag har skjutit en hel del kalibrar på det sättet, och det är oftast individuellt mellan vapen om det fungerar bättre än med ett stöd mot axeln. Vad som är värt att notera är att man nog ska satsa på att skjuta från säck istället för benstöd om man inte håller i knallpåken... I min erfarenhet kommer studsen man får från benstöden att påverka träffresultatet.

Vill man ha en superenkel lösning på axelstöd kan man ju alltid såga av stocken bakom pistolgreppet och sen sätta ett fäste för nån form av förenklat axelstöd i form av ett rör med axelstöd.

 

När det gäller Speculatores funderingar kring ljuddämpare så tror jag du har en del om bakfoten. Ljuddämpare påverkar inte utgångshastigheten, och hela grejen med en ljuddämpare är inte att få vapnet helt tyst, utan att försvåra riktningsbedömningen gentemot skytten. Det kommer med andra ord bli svårare att förstå varifrån skytten avger eld, och därmed öka sannolikheten att komma undan eventuella poliser som söker.

Edited by scattergun
Link to comment
Share on other sites

Jag tänker på en enkel lösning på axelstöd. kapa det rätt nära pistolgreppet men så att det ändå finns ämne kvar. Förborra och gänga i en bit grov gängad stång. Sätt en fjäderbricka. Gör lika i axelstödet. Trä är mjukt, gänga ihop delarna på plat, fjäderbrickan gör att du kan ta i ordentligt. Fyll hålet på den fasta delen med pu-lim så rör sig inte gängan där.

Bör väl hålla för ett par skott eller?

/m

Link to comment
Share on other sites

sen känns ljuddämpare dumt

 

De finns fortfarande ett ljud som folk kommer att höra.

lägre utgångshastighet ger sämre precision, längre tid för vind att påverka kulan, kulan droppar mer.

600 meter ger ju nästan två sekunder mellan det att kulan träffar och ljudet når fram. vilket kommer skapa en hel del förvirring.

De som står nära kommer med största sanolikhet höra skottet men inte se effekten av det. vad skall de uppmärksamma polisen om. att de hörde något som lätt som skott men såg vare sig någon skytt eller vad träff.

Du vet uppenbarligen inte vad du talar om. En ljuddämpare sänker inte utgångshastigheten - den saktar endast ned krutgasernas färd när de lämnar mynningen. Moderna ljuddämpare (såsom SureFires) har inte heller någon träffbildsförskjutning att tala om. Därmed försvinner ett antal av dina argument.

 

Om hon använder sig av ett och samma vapen för mer än ett uppdrag så är en ljuddämpare en billig investering för att mörka var hon befinner sig - varför skulle hon INTE nyttja det?! Om hon ligger på ett garagetak och siktar med 20X förstoring på ett mål 600 meter bort, hur stor kontroll har hon över folk som rör sig i närmiljön? Varför inte mörka sin egen position med en ljuddämpare då bogvågsknallen ändå inte kommer peka ut var hon är?

 

Om hon däremot använder sig av ett vapen som skall dumpas på platsen så kanske installation av dämpare innebär för mycket arbete, men då kan hon ju välja ett vapen som redan är gängat och redo.

 

Missade att Scattergun redan bemött delar av detta, men...

Edited by Yxa
Link to comment
Share on other sites

PSG 90 har V0 på 850m/s ca 0,7 sekunder på 600 m. vill jag inte ha någon avslöjande ljudbang när kulan paserar ljudvallen måste jag hålla mig under ca 330 m/s. tid 600m >1,8 sekunder. Har jag missat något.

 

Att skjuta från tex ett garage tak vore ju dessutom idioti då de brukar vara ganska platta och svåra att gömma sig på. vissa lastbilar skulle också kunna spoliera allt. Skjutplatsen bör vara inne i ett rum i ett hus eller i värsta fall ett hustak. Öppnas flera fönster helst på flera våningar kan de öka tiden skytten har ytterligare. första skottet bör ju dessutom vara gratis eller hör ni omedelbart exakt skjutriktning och kan berätta exakt var ifrån ett skott kommer.

Link to comment
Share on other sites

PSG 90 har V0 på 850m/s ca 0,7 sekunder på 600 m. vill jag inte ha någon avslöjande ljudbang när kulan paserar ljudvallen måste jag hålla mig under ca 330 m/s. tid 600m >1,8 sekunder. Har jag missat något.

 

Att skjuta från tex ett garage tak vore ju dessutom idioti då de brukar vara ganska platta och svåra att gömma sig på. vissa lastbilar skulle också kunna spoliera allt. Skjutplatsen bör vara inne i ett rum i ett hus eller i värsta fall ett hustak. Öppnas flera fönster helst på flera våningar kan de öka tiden skytten har ytterligare. första skottet bör ju dessutom vara gratis eller hör ni omedelbart exakt skjutriktning och kan berätta exakt var ifrån ett skott kommer.

 

Det är ju inte bogvågsknallen som är ett problem, den hörs ju enbart i samband med att kulan passerar målet. Mynningsknallen, som du tar bort med ljuddämparen, är ju den del av skottljudet som går att riktningsbestämma.

 

@Martinator

Det var nåt i den stilen jag tänkte på när jag skrev "förenklat axelstöd". Det borde man ju kunna fixa i garaget med lämpliga handverktyg.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker på en enkel lösning på axelstöd. kapa det rätt nära pistolgreppet men så att det ändå finns ämne kvar. Förborra och gänga i en bit grov gängad stång. Sätt en fjäderbricka. Gör lika i axelstödet. Trä är mjukt, gänga ihop delarna på plat, fjäderbrickan gör att du kan ta i ordentligt. Fyll hålet på den fasta delen med pu-lim så rör sig inte gängan där.

Bör väl hålla för ett par skott eller?

/m

 

Eller så delar hon helt enkelt vapnet. Det är ju bara att lyfta ut pipan/lådan ut stocken och stuva ner delarna i en väska. Varför krångla till allt så himla mycket?!

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte bogvågsknallen som är ett problem, den hörs ju enbart i samband med att kulan passerar målet. Mynningsknallen, som du tar bort med ljuddämparen, är ju den del av skottljudet som går att riktningsbestämma.

 

Om det handlar om att positionerna skytten kan bogvågsknallen definitivt vara ett problem. Den hörs vinkelrätt mot skytten. Är det ingen annan än målet på plats är det ju lugnt. Men är det folk på plats så kommer alla som kulan passerar att med lite hjälp/beroende på förkunskaper kunna peka ut riktningen mot skytten.

 

Edit: förtydligade sista meningen.

Edited by Knekt
Link to comment
Share on other sites

 

Eller så delar hon helt enkelt vapnet. Det är ju bara att lyfta ut pipan/lådan ut stocken och stuva ner delarna i en väska. Varför krångla till allt så himla mycket?!

 

Det är ju inte alla vapen som kan plockas isär och sättas ihop med bibehållen skottställning.

Link to comment
Share on other sites

Eller så delar hon helt enkelt vapnet. Det är ju bara att lyfta ut pipan/lådan ut stocken och stuva ner delarna i en väska. Varför krångla till allt så himla mycket?!

 

Det är ju inte alla vapen som kan plockas isär och sättas ihop med bibehållen skottställning.

 

I princip alla studsare kan du göra det med. Hur tror du annars att man gör vapenvård?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...