Jump to content

Rara Avis

Recommended Posts

Alla kunniga därute, det är jag som åsyftas i texten nedan. Jag undrar om min författarvän skulle kunna få hjälp att besvara frågorna nedan?

 

 

Det här inlägget är ett underlag för en fråga som en kompis ska lägga ut på relevant forum:

 

Jag behöver hjälp med detaljutformningen av en scen/situation i en kommande bok. Så här är upplägget:

 

Emma är yrkesmördare, hennes specialitet är gifter (lång historia) men hon är rimligt duktig skytt. Utbildningen har hållits i av en amerikan i samma “firma” och har i huvudsak utförts i ospecat östland under semi-militära omständigheter. Vi pratar välorganiserad brottslighet här, men i innevarande berättelse-nu med vissa budgetbegränsningar.

Eftersom hon behöver ett i Sverige lättillängligt prick/krypskyttegevär fastnade jag för PSG90, som uppfyller de grundläggande rekvisiten.

 

Uppdraget är liggande prickskytte på 300-600meter. Teleskopsikte. Hur är det med tillgången på ljuddämpare? Rimlig, svår? Avståndet kan ändras i texten, jag är inte bunden till avståndet ännu.

 

Omfattningen är 2-5 skott och sedan mot flyktvägarna.

 

Vilken ammunition bör hon använda? Det är prickskytte, inte en splattermovie och inga collateral damages.

 

Hör man en telefonringning genom öronproppar innan skotten avfyras?

 

Är det något mer jag ska tänka på för att få situationen sannolik så att en vanlig läsare köper den som trovärdig? Vi pratar om detaljer, som vikt, lukt, mynningsflammor, vind osv

 

Innan jag skriver slutversionen kommer jag försöka hantera en soft-air version så att det blir så rätt som möjligt.

Tacksam för svar, antingen på forumet eller i kommentarer nedan.

 

Blogginlägget som nämns: http://rosenfonstret...raga-ang-psg90/

Edited by henke
Justerat taggar/Henke
Link to comment
Share on other sites

På detta forums huvudsida finns info om Psg 90

http://www.soldf.com/psg90.html

Ammunitionen blir väl lämpligtvis prickskytteammunitionen 7,62 mm sk ptr 10 prick

Om man hör telefonen beror givetvis på hur högt du har volymen och hur bra hörselskydden dämpar, men mitt svar blir ja, om man vill så kan man ställa in den så att den hörs.

MEN om du ligger dold och skall skjuta någon så är det väl ovanligt korkat att ha telefonen igång, om någon ringer så är du ju avslöjad direkt och du kan dessutom spåras i efterhand. Om du tvunget skall ha den igång så ha den på vibration.

 

Måste också fråga varför Psg 90 skulle vara så lätt att få tag i i sverige?

Militären håller hårt i sina och civilt finns det inte särskilt många. Det finns åtskilliga jaktgevär med god precision som är lättare att komma över. T.om. en gammal mauser eller CG 63:a skulle funka med rätt sikte.

300 meter är standard avstånd för 6,5 skyttar och då skjuter de med dioptersikte. Med ett kikarsikte så kan man skjuta bena på en lus med tävlingsvapen på det avståndet.

(det är alltså inte lusen som har vapnet).

På fältskytte så skjuter man på avstånd upp till 600 meter med diopter (alltså utan kikarsikte) med god precision.

Om jag personligen skulle välja ett lättillgängligt vapen med god precision så skulle jag använda ett 6,5 mm tävlingsgevär med kikarsikte och tävlingsammunition. Om avståndet inte är större än 300-400 meter så skulle jag nog kunna tänka mig att använda jaktammunition, det ger så mycket större skador än prickskytteammunition.

http://www.ac-skytte.com/AC_SKFB_Gevar.htm

 

http://www.staffansv...cg63-65x55.html

Edited by 32LvTropp
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle väl säga att PSG90 är lite att gå över broarna för en civil person, för att skaffa ett prickskyttevapen - ta jägarexamen, köp en Tikka T3 i närmsta vapenbutik i kaliber 6,5x55, köp en ask Norma Diamondline Fält och du har en bössa med precision och kraft för 1000 metersskytte.

 

Men om du prompt vill ha ett militärt system för dramatiseringens skull.. jag äger en helt civil "PSG90", bara importera från Storbritannien, jag har ljuddämpare (helt lagligt att använda/inneha då det är ett jaktvapen). Ammunitionen bör ju vara snårigare om man inte känner någon inom försvarsmakten som är klåfingrig, dock så finns det handlare som säljer bra färdigladdad matchammunition från tex. Lapua och Federal - jag själv handladdar till min bössa och då får jag ut 1000 metersprecision trots att det är en .308w.

 

En normal telefonringning hörs absolut genom hörselskydd/öronproppar, de sänker bara ljudnivån, man hör en normal konversation ganska väl oxå.

 

Fråga på om det är något mer du undrar, får jag ett signerat ex så kan jag till å med tänka mig att visa en bild eller två ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ju inte själv utlova några gratis-ex eftersom det inte är jag som skriver, men jag tror det kan finnas möjlighet för extra hjälpsamma att belönas med en bok.

 

 

Zebraskatan är berättelsen om Emma som bor i dagens Uppsala. Hon är ensamstående mamma till Amanda, snart 5, och har en liten firma som går knackigt, så knackigt att Emma sålt bilen, märkeskläderna och Gamla Bettan för att få ihop till mat och hyra. Hon har en alldeles vanlig familj, men själv är hon i pensionerad från sitt internationella jobb och har svårt att få ett reguljärt arbete, för hennes yrkeskarriär kan beskrivas som… irreguljär. Man kan säga att hon fick arbetsmiljöproblem när hennes chef på La Petite Boutique blev utbränd.

Berättelsen öppnar med att Emma får ett mystiskt meddelande i brevlådan som leder till ett jobberbjudande.

 

Ska hon ta det? Bör hon ta det? Och om hon tackar ja, vad händer då? Hur ska Emma få ihop en tillvaro med en 4-åring, en mamma som älskar ordet faktiskt, en katt på krigstigen, en flaska matlagningskurare, två slemma kollegor, några borttappade ormar, en hel altan full med myror, en dyngkåt svåger, halva Norrlands inland och ett gevär vid namn Elizabeth II?

Om allt går väl med livet, universum och allting, inklusive familjen och heltidsjobbet, är Zebraskatan klar under 2012.

Link to comment
Share on other sites

Ja bara fråga på.

Jag skulle vilja påstå att på de korta avstånd som det handlar om så kvittar det om du har en CG 63:a, PSG 90 eller Tikka T3.

Det är skytten och ammunitionen det hänger på i det fallet.

På riktigt stora avstånd, dvs de avstånd som PSG 90 är avsedda för (900+ meter) så vinner nog PSG 90 på sina snävare toleranser.

Fan, nu blev jag sugen på att köpa en Tikka T3 Tactical.

Edited by 32LvTropp
Link to comment
Share on other sites

PSG 90: längd 1184 mm, pris ? men inte är det billigt inte.

CG 63: längd ca 1200 mm, pris ca 1 700:-

Tikka T3 sporter: 1050 mm, pris 18 000:-

 

Generellt kan man säga att det krävs en lång och tung pipa för god precision.

 

Hur skall hon komma över vapnet? Skall hon köpa det? För vapen är dyrt och hon verkar ha risig ekonomi.

I så fall får det bli en CG 63:a, de går på under 2000:- i utmärkt skick, tillkommer från några tusen och uppåt för att köpa och montera kikarsikte.

Edited by 32LvTropp
Link to comment
Share on other sites

Instämmer. Vapenmässigt duger det med i stort sett vilken "älgstudsare" som helst i typ .308 eller 6,5, samt ett kikarsikte för några tusen. Ammunitionsmässigt räcker det antagligen också med en vanlig jaktpatron. Förutom ovan nämnda vapen, så finns ju Remington 700, som går att anpassa precis hur som helst. Till den finns tilll och med samma stock som till PSG90, men också i en nyare modell med vikbar kolv (som gjord för yrkesmördarens diskreta bagage! ;-) ).

 

Ljuddämpare får man licens för på jakt utan knot i Sverige, men vill man som yrkesmördare slippa be polisen om lov, åker man enklast till Finland. Där är ljuddämpare helt fria och säljs över disk. Ingen

 

Ett riktigt PSG90 går också att köpa civilt, men det är förbannat dyrt och därmed också väldigt ovanligt utanför Försvarsmakten. Ett vanligt jaktvapen är därför svårare att spåra. Men ingen underkaliberpatron i stil med Försvarsmaktens 7,62 mm sk ptr 10 prick om ljuddämpare ska användas; drivspeglarna ställer till problem i dämparen.

 

Telefonen går ju att koppla in till ett par aktiva hörselkåpor från typ Peltor. Då hörs inget ut, men skytten hör allt perfekt. Men spårningsrisken ställer naturligtvis till det, om det inte duger med ett anonymt kontaktkort och en telefon som enbart är påslagen och används vid just det tillfället. Den som ringer skytten måste så klart tänka på samma sak.

Link to comment
Share on other sites

Hehe men den har en hög coolfaktor.

 

Vikbar kolv går väl att ordna till de flesta vapen om man anstränger sig.

Man kan ju tänka sig en budgetvariant, där hon köper en CG 63:a och helt enkelt sågar av kolven (som är i trä) och förser den med vanliga gångjärn och någon sorts låsanordning från närmsta järnhandlare. Om hon är pank vill säga.

Link to comment
Share on other sites

Vikbar kolv går väl att ordna till de flesta vapen om man anstränger sig.

Man kan ju tänka sig en budgetvariant, där hon köper en CG 63:a och helt enkelt sågar av kolven (som är i trä) och förser den med vanliga gångjärn och någon sorts låsanordning från närmsta järnhandlare. Om hon är pank vill säga.

 

Då är det betydligt bättre att ta isär vapnet och ha pipa/låda för sig och hela stocken för sig. Att tro att du på egen hand med ett par gångjärn ska kunna fixa en stabil kolv är inte en bra idé.

Edited by Knekt
Link to comment
Share on other sites

Det finns PSG90 med vikbar stock, tror att de används av Brittiska Paras för att vara enklare att hoppa med. Oklart om FJS också har dessa. Sedan finns det också en polisvariant (den som i det populära spelet CS heter AWP :)) som har tjockare pipa och har extremt bra precision upp till ungefär 300m, men vanliga PSGet är bättre på längre avstånd.

 

Men precis som föregående talare sagt, 300-600 m är ganska korta avstånd som du kan använda vanliga jaktvapen eller till exempel en AK4 med kikarsikte till, och AK4or har en större tendens än PSGs att röra sig i kriminella kretsar. Så antingen tror jag på att använda jaktvapen (då måste man dock vara tydlig med hon själv har gjort en ballistiktabell för vapnet, ballistiktabeller för uppemot 600m brukar inte skickas med jaktvapen) eller AK4 med kikarsikte, alternativt förlänga avståndet, kanske 800-900m, och köra på ett PSG90 eller AG90. AG90 är dock inget du fraktar runt i en innebandy-bag :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett en äldre tjuvskyttebössa med hemmagjord vikbar kolv gjord med vanliga gångjärn och den var stabil. Det gäller bara att vara noggrann.

Men det vore bra att få veta hur hon skall komma över bössan. Det är lite grand styrande för vidare information.

Om hon tvunget skall använda PSG 90 så håller jag med om att det är bättre att låta henne skjuta på längre avstånd.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett konkret tips som uppfyller alla kriterier förutsatt att hon inte skall bedriva riktigt långhållsskytte (i vilket fall jag skulle gå på Tikka T3 som andra redan nämnt); Blaser R93 - vanlig jaktbössa som går hyfsat snabbt att montera ned i dess huvuddelar för transport (eller byte av kaliber). Kanske inte nödvändigtvis Varmint-versionen i artikeln nedan:

 

25_blaservarm_s.jpg

http://www.jaktojagare.se/vapen-och-utrustning/hog-precision-till-hogt-pris

Link to comment
Share on other sites

Hur skall hon komma över vapnet? Skall hon köpa det? För vapen är dyrt och hon verkar ha risig ekonomi.

 

Emma har tydligen "kontakter som kan fixa det mesta", lagom sprecat då det inte är så viktigt för berättelsen i stort.

 

Vikbar kolv går väl att ordna till de flesta vapen om man anstränger sig.

 

Gillas!

 

Det finns PSG90 med vikbar stock, tror att de används av Brittiska Paras för att vara enklare att hoppa med. Oklart om FJS också har dessa. Sedan finns det också en polisvariant (den som i det populära spelet CS heter AWP :)) som har tjockare pipa och har extremt bra precision upp till ungefär 300m, men vanliga PSGet är bättre på längre avstånd.

 

Men precis som föregående talare sagt, 300-600 m är ganska korta avstånd som du kan använda vanliga jaktvapen eller till exempel en AK4 med kikarsikte till, och AK4or har en större tendens än PSGs att röra sig i kriminella kretsar. Så antingen tror jag på att använda jaktvapen (då måste man dock vara tydlig med hon själv har gjort en ballistiktabell för vapnet, ballistiktabeller för uppemot 600m brukar inte skickas med jaktvapen) eller AK4 med kikarsikte, alternativt förlänga avståndet, kanske 800-900m, och köra på ett PSG90 eller AG90. AG90 är dock inget du fraktar runt i en innebandy-bag :)

 

Ingen AG90 är tilltänkt, faktiskt (hur trevlig den än är...). Avstånden är flexibla, för i motsats till verkligheten kan författaren själv skapa förutsättningarna! Ska det vara trovärdigt att behöva en PSG90 så går det att flytta på torped eller offer.

 

 

Ang. telefonen så är själva poängen att hon glömt den på och blir störd, det läcker mellan yrkesliv och privatliv då det ringer från dagis... av det jag fått provläsa så är det en bok med mycket svart vardagshumor och en hel del absurda situationer.

Link to comment
Share on other sites

Ang. telefonen så är själva poängen att hon glömt den på och blir störd, det läcker mellan yrkesliv och privatliv då det ringer från dagis... av det jag fått provläsa så är det en bok med mycket svart vardagshumor och en hel del absurda situationer.

 

Var är tanken att hennes eldställning är? Ensligt, eller i ett väl befolkade område?

Link to comment
Share on other sites

skall nytt vapen inköpas tror jag att de är lättare att köpa ett "bort tappat" Dragunov SVD, De går säkert att få tag i några askar 7,62*54R. Den väger 4,3 kg med et PSO-1 Kikarsikte. Den är 1225 mm långt. Magasin med 10 patroner.

 

PSO-1 siktet är 4* 24 men föredrar författaren något annat ryskt militärt sikte funkar de också.

Link to comment
Share on other sites

Ang. telefonen så är själva poängen att hon glömt den på och blir störd, det läcker mellan yrkesliv och privatliv då det ringer från dagis... av det jag fått provläsa så är det en bok med mycket svart vardagshumor och en hel del absurda situationer.

 

Känns igen, ringde 2-3 ggr när jag låg på skjutbanan idag - klart störande när man bara vill fokusera på skyttet, på arbetstid :)

 

Blaserförslaget ovan är ganska bra oxå, kanske inget man köper för att skjuta 4-5 skott och sen dumpa i första bästa vattendrag då de kostar ett par tusingar, men de är smidiga och skjuter riktigt bra... råkar faktiskt ha en sån oxå.. :rolleyes:

 

Liten Blaser

IMG_9584-1.jpg

 

Stor AIAW (PSG90)

IMG_1761.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag hade satsat på AK4 med kikarsikte, den är nog hyffsat "lätt" att få tag på i kriminella kretsar och går lätt att plocka isär för transport och sätta ihop på plats, utan att förlora inskjutningen. Problemet med vapen där man tar bort pipan för att plocka ihop är att de förlorar skottställningen, så det är inget jag skulle lita på om jag skulle lösa en uppgift som beskrivs ovan.

 

Får hon med elefantpungen på köpet så slipper man leta efter tomhylsor efter skottet också :)

Link to comment
Share on other sites

skall nytt vapen inköpas tror jag att de är lättare att köpa ett "bort tappat" Dragunov SVD, De går säkert att få tag i några askar 7,62*54R. Den väger 4,3 kg med et PSO-1 Kikarsikte. Den är 1225 mm långt. Magasin med 10 patroner.

 

PSO-1 siktet är 4* 24 men föredrar författaren något annat ryskt militärt sikte funkar de också.

 

Varför skulle det vara lättare än en vanlig jakt eller tävlingsbössa?

Kan du utveckla?

Link to comment
Share on other sites

Om det ska till något speciellt och dämpat så kan hon väl köra AI AWC .308, med dom kontakter hon har kan det inte vara omöjligt att få tag på.

AWC (Arctic Warfare Covert)

The Covert system is essentially an AWS with a folding stock with a 305 mm (12 in) long barrel/suppressor combination with a 203 mm (1 in 8 in) twist rate. It is supplied in a small suitcase which houses the rifle with the stock folded and the barrel/suppressor combination detached. The polymer suitcase is lined with closed-cell foam featuring cut-outs for the stock/action/optics/bipod combination, the bolt, the suppressor, a magazine and a box of ammunition. While the Covert system's compacted size is considerably smaller than that of any conventional system, its special barrel and integral suppressor keep the weapon's overall length within normal limits when deployed.

http://www.ketmer.com/ai/defense/awcovert/index.htm

 

AI AWC i väska

AI2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var är tanken att hennes eldställning är? Ensligt, eller i ett väl befolkade område?

 

 

Kan du framföra till vapendiskussionen:

 

Eldställning: jag letar efter ett tak eller en park där hon kan ligga. gissar att tidsfönstret för uppdraget är ca 15-30 minuter.

 

Plats: någonstans i centrala Stockholm. Hon ska med tåget därifrån så jag letar efter en lång sträcka som börjar relativt centralt och slutar på en balkong/altan där man kan tänka sig en högstatus mottagning.

 

Tid: mitten av oktober, därav kort tidsfönster för utomhusskytte. Offret kommer inte lulla runt ute så länge (rökpaus?), det är för kyligt

 

Humoristisk förutsättning: hon har alltså inte bil i det här läget(!), så hon måste frakta vapnet på offentliga färdmedel. Därav idén om innebandybag.

En sån kan en sportig tjej ha hemma, men en instrumentväska, eller något mer vapenspecifikt, skapar följdfrågor.

 

Eftersom det är trots allt rimlig fiktion snare än verklighet är cool-faktorn och igenkänningsfaktorn för läsaren en viktig aspekt.

Det är inte "Q" som fixar vapnen och det bör inte vara något som-bara-experter-får-tag-i specialbygge.

 

Jag har skissat att hon är utbildad inom den lilla firman i "ospecat illegalt östland" och att hennes direkta mentor var hispanic-American med arbetsnamnet Kardinalen (han var från Saint Louis, baseball ni vet). Hon har en brittisk skytteexpert-kollega ("Nick") som har pensionerat sig på Cayman Islands.

 

Emmas specialitet är gifter, du ska inte ta en drink i onödan med den här tjejen. Hon är osynlig i vardagslag och verkar tillgänglig och leende när hon stajlar sig för att jobba. Men hon kliver inte ens på en myra om hon inte fått betalt.

 

Börjar ni få grepp om konceptet med PSG90 nu? :)

Link to comment
Share on other sites

Var är tanken att hennes eldställning är? Ensligt, eller i ett väl befolkade område?

 

 

Kan du framföra till vapendiskussionen:

 

Eldställning: jag letar efter ett tak eller en park där hon kan ligga. gissar att tidsfönstret för uppdraget är ca 15-30 minuter.

 

Plats: någonstans i centrala Stockholm. Hon ska med tåget därifrån så jag letar efter en lång sträcka som börjar relativt centralt och slutar på en balkong/altan där man kan tänka sig en högstatus mottagning.

 

Tid: mitten av oktober, därav kort tidsfönster för utomhusskytte. Offret kommer inte lulla runt ute så länge (rökpaus?), det är för kyligt

 

Humoristisk förutsättning: hon har alltså inte bil i det här läget(!), så hon måste frakta vapnet på offentliga färdmedel. Därav idén om innebandybag.

En sån kan en sportig tjej ha hemma, men en instrumentväska, eller något mer vapenspecifikt, skapar följdfrågor.

 

Eftersom det är trots allt rimlig fiktion snare än verklighet är cool-faktorn och igenkänningsfaktorn för läsaren en viktig aspekt.

Det är inte "Q" som fixar vapnen och det bör inte vara något som-bara-experter-får-tag-i specialbygge.

 

Jag har skissat att hon är utbildad inom den lilla firman i "ospecat illegalt östland" och att hennes direkta mentor var hispanic-American med arbetsnamnet Kardinalen (han var från Saint Louis, baseball ni vet). Hon har en brittisk skytteexpert-kollega ("Nick") som har pensionerat sig på Cayman Islands.

 

Emmas specialitet är gifter, du ska inte ta en drink i onödan med den här tjejen. Hon är osynlig i vardagslag och verkar tillgänglig och leende när hon stajlar sig för att jobba. Men hon kliver inte ens på en myra om hon inte fått betalt.

 

Börjar ni få grepp om konceptet med PSG90 nu? :)

 

Grejen är att om telefonen är påslagen så går det att i efterhand ta reda på var hon (eller rättare sagt hennes telefon) befunnit sig. Men det kanske är en del av handlingen.

 

Kan offret befinna sig på eller i närheten av hotell Sheraron? Ett rökbalkong hög upp? Skyttenplacerad på Riddarholmen? Eller tvärt om?

http://tinyurl.com/6qp4xy4

Link to comment
Share on other sites

Lite OT, men ett land kan väl inte vara illegalt.

Är det inte bättre att bara namnge en gammal öststatsunderrättelsetjänst som hon har jobbat för eller utbildats hos och låta henne komma till Sverige efter murens fall.

"Liten firma i illegalt östland" låter i mina öron helt fel.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker mig att offret ska besöka UD vid Gustav Adolfs Torg. Då skulle skytten kunna ta skottet från ett rum på Grand Hotel eller från ett fönster på Nationalmuseum. Från Grand Hotel är det ungefär 410m och från Nationalmuseum är det ungefär 560m. Fördelen med Grand är att hon inte behöver ta skottet när han är utanför utan skulle kunna skjuta genom ett fönster när han är i ett mötesrum. Fördelen med Nationalmuseum är att det är längre bort samt att hon slipper checka ut och checka in. Från båda ställena är det bara att gå ner till blå linjen och ta tunnelbanan därifrån.

 

Man skulle också kunna tänka sig att offret ska besöka någon av ambassaderna i diplomatstaden och hon tar skottet från skogen på Djurgården, dock mer risky med tanke på joggare och hundpromenader. Och det är längre till närmaste tunnelbana.

 

Eller, om hon ska skjuta på lite längre avstånd, kan man tänka sig att offret ska på något event i Stadshuset, och går ut på innergården för att röka och hon tar skottet från parken ovanför Riddarfjärdens gymnasium på söder, ca 830m. Därifrån är det nära ner till tunnelbanan vid Zinkensdamm. Men för det avståndet krävs ett riktigt prickskyttevapen typ PSG90, med fulllängdspipa och bra sikte. Och dessutom en bra skytt då då måste räkna med höjdskillnaden i skottet.

 

Mycket alternativ finns det :)

 

@Yxa

Helt rätt, tankevurpa av mig. Så länge siktet sitter på pipan så ändras inte skottställningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...