Jump to content

Hur har ni löst strömförsörjningen i bandvagnen?


scattergun

Recommended Posts

Då bandvagnarna (206:or) har enbart 24V kraftuttag så har man ju allt som oftast problem med laddning av telefoner, GPS, bärbara datorer och handradios. Jag har kikat lite på olika lösningar och kom fram till att detta var det enklaste för mig.

 

Köpte en 24V-12V omformare på Ebay á 60 kr, kopplade sen in den i en apparatlåda från Elfa, i lådan har jag satt ett infällt cigaretttändaruttag för 12V med lock. Uttaget köpte jag på Jula för 23kr. Med en 24V hane så kan jag koppla in denna på bandvagnens uttag under ratten, och vips har jag ett 12V uttag som klarar 30A för att ladda sånt jag behöver!

 

Det dyraste på hela anrättningen var nog apparatlådan, och arbetet var inte svårare än att en normalhändig person med lite elkunskap kan snickra ihop det. Dessutom är kapaciteten så hög på omkopplaren att man kan sätta delare och ha flera uttag om man behöver det.

 

Här syns omformaren med en snabbladdare för radio inkopplad på cigguttaget!

 

Hur har ni löst problemet med fel spänning i vagnarna??

 

20120220762.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jo, den funkar ju i alla fordon som har 24V elsystem och den korta pluggen/cigguttaget.

Jag gjorde den löstagbar eftersom jag av erfarenhet VET att allt som ligger kvar i vagnar efter att man ställt ifrån sig dom i garaget försvinner/lånas/förintas/förstörs. Så nu har jag den med mig hem efter varje övning.

Link to comment
Share on other sites

Nej, precis! Har sett den lösningen också, men då begränsar man sig ju till att använda relativt små strömkällor. Jag ville kunna köra en bärbar dator eller flera laddare på samma uttag. Om man vill koppla in sig på ett av dom två batterierna så är det ju bara att lyfta på stolsdynan i vänster baksäte och sätta kablar på det ena av batterierna.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

dajKPZ.jpg

 

 

Såhär har jag valt att lösa strömförsörjningen i BV.

Hona för 12v här med en usb-hane med lagom ampere för att ladda en smartphone.. hehe.

Annars är adapterkabeln klockren för att ansluta en vattenkokare osv.

Finns bla. här: http://www.ebay.com/itm/25cm-10-12V-Hella-Type-Plug-to-Standard-Socket-Adaptor-Trucks-BMW-Triumph-/300933114685?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item461102eb3d

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...