Jump to content

Varför kan jag inte andas? - blogg.forsvarsmakten.se

Recommended Posts

Det psykiska är ju alltid Tabu.. Det är ju inte en skada man kan se och ta på direkt.

Det börjar ju bli bättre, men fortfarande så har många fördomar om psykiska sjukdomar.

Mycket bra inlägg, som belyser det vi många vet, men försöker att förtränga.

Jag vet inte om jag börjar bli gammal, om jag har mognat eller om jag har förändrats genom de upplevelser jag fått genom jobbet, men jag börjar tycka att "mjuka" frågor blir mer och mer intressant. Gör man "hårda" saker så påverkas man, (om man inte är psykopattypen), och då måste man bearbeta dessa.

I min värld så upplever jag att mina kollegor är den bästa hjälpen. Nu har jag sådan tur så jag arbetar i grupp, med samma människor alltid. I bland kan man behöva hjälp utifrån, men ofta tycker jag att man klarar de flesta saker inom gruppen. Är man med om sådana traumatiska upplevelser som man kan uppleva i en stridszon så behöver man nog verkligen båda sätten för att bearbeta denna upplevelse. Jag kan uppleva livsfara i mitt yrke, men inte hela tiden och överallt.

Verkligen starkt av "Blomman" och jag tror att många borde försöka förbereda sig mentalt på vad man kan komma att vara med om...

Mycket bra text. Han får fram något väldigt viktigt: att det här handlar om en stridsskada precis som vilken annan skada som helst. En skada som måste tas om hand, skötas och få läka. För att kanske kunna övervinnas och läggas till handlingarna, om det är möjligt. Precis som om det vore en allvarlig fraktur i ryggen, eller ett splitterskadat knä. Helt enkelt att det inte är så att han är en dålig soldat bara för att han blivit skadad.

• Like 2

• 7 months later...

Verkligen intressant läsning. Starkt gjort av "Blomman" att skriva.

Hans upplevelse känns väldigt typisk:

Livsfara

Kroppen lydde inte

Hjärnan lydde inte

Delar av hjärnan fungerade

Han agerade i alla fall

Han kunde genomföra trots allt (tog sig till fordonet, gav order till tolkarna, anropade C o.s.v)

Krisen kom efteråt

Typiska symptom

Kamraterna var bästa hjälpen

Detta är verkligen typiska reaktioner och har ingenting med feghet att göra!

FM borde (och jag tror och hoppas att så sker) ta lärdom av detta och utbilda och förbereda personalen. Med mental förberedelse ökar chanserna markant att klara sig. Han nämner ju att han var förberedd på kroppsskada men inte detta.

• Like 1