Guest acidant Posted February 27, 2012 Report Share Posted February 27, 2012 Hej är så att de senaste gångerna jag varigt ute i fält och sovigt i 12/20 manna tälten så har jag blivit sjuk, Det börjar med en kraftig huvudvärk/migrän och illamående och så börjar jag "frysa" fast det inte är kalt det blir som en frossa samt att jag brukar spy också pga detta. Är det någon som vet vad det kan vara för fel med mig/någon som känner igen sig? det är inte dålig mat eller dålig hygien. har varigt olika mat varje gång och tvättar mig noga. mvh acidant Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted February 27, 2012 Report Share Posted February 27, 2012 Mögliga tält? Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted February 27, 2012 Report Share Posted February 27, 2012 Låter som möjliga tält eller att kaminen släpper ut för mycket rök i själva tältet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted February 27, 2012 Report Share Posted February 27, 2012 får dina medsoldater samma symptom? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest acidant Posted February 27, 2012 Report Share Posted February 27, 2012 har vid alla 3 tillfälle varigt olika tält, har vid 2 tillfälle varigt lite rökigt och mina medsoldater får ej samma symptom dock har vid ett tillfälle några stycken haft svårt att andas Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted February 27, 2012 Report Share Posted February 27, 2012 Vad är det för någon vht som föranleder tältboendet? Hur sköter du din vätskebalans? Lever du i en värld av stress över tiden/under tältvistelsen? Lider du av astma/motsvarande? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest Posted February 27, 2012 Report Share Posted February 27, 2012 dricker ofta så vätske balansen är ok. sen lever inte i stress eller liknande och lider inte av astma/motsvarande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest Posted February 27, 2012 Report Share Posted February 27, 2012 Kolla med en läkare nästa gång du får symptom. Med all säkerhet är du överkänslig mot något. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest A-nonym Posted February 27, 2012 Report Share Posted February 27, 2012 Detta låter precis som B. när jag gjorde lumpen. B. var den värste kaffedrickaren jag har stött på. Efter några dagar i fält kom abstinensen. Skakande händer, huvudvärk och sedan kräkningar. In på sjukan, bunkrade kaffe, ut i fält och sedan samma visa igen. Tog några övningar innan sambandet stod klart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest Posted February 27, 2012 Report Share Posted February 27, 2012 dricker i princip aldrig kaffe Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted February 27, 2012 Report Share Posted February 27, 2012 Har du frågat sjukvårdare/sjuksyster om detta problem? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest Posted February 28, 2012 Report Share Posted February 28, 2012 nej har jag inte gjort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil Posted February 28, 2012 Report Share Posted February 28, 2012 Det är ju en del som är dåligt med tälten och fält i helhet, det är en smutsig miljö även om du sköter din hygien, det är en stor temperaturskillnad i tält som gör att man kan bli sjuk, jag kan lätt uppleva att jag blir bakis om jag sover längst in i tältet just för att det blir för varmt där och jag torkar ut medans jag sover, brukar ta några liter vatten med tillhörande jägarsnus (saltbalans?) innan jag blir människa igen. Just migräner är ju ett krångligt ämne om du verkligen får det, om du har ett längre liv inom militären bakom dig och just på senare tid har börjat må illa i tält så har jag ingen aning om vad det kan vara, om du just nyligen börjat i militären och det bara gäller i fält, skulle jag gissa att du dricker iskallt vatten (typ 0-2 gradigt vatten) det kan ge en migrän och orsaka illamående som man brukar få ordern "Drick mer vatten" för att bota vilket förvärrar det om man dricker iskallt vatten, eller så äter du för lite salt (brukar dock inte vara ett problem med våra rations). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest acidant Posted February 28, 2012 Report Share Posted February 28, 2012 Ok låter vettigt, skall prova lite "varmare" vatten samt lite mera salt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted February 28, 2012 Report Share Posted February 28, 2012 Jag lägger min röst på mögel. Kolla upp om du är överkänslig på sjukhus! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted February 29, 2012 Report Share Posted February 29, 2012 Det är ju en del som är dåligt med tälten och fält i helhet, det är en smutsig miljö även om du sköter din hygien, det är en stor temperaturskillnad i tält som gör att man kan bli sjuk, jag kan lätt uppleva att jag blir bakis om jag sover längst in i tältet just för att det blir för varmt där och jag torkar ut medans jag sover, brukar ta några liter vatten med tillhörande jägarsnus (saltbalans?) innan jag blir människa igen. Just migräner är ju ett krångligt ämne om du verkligen får det, om du har ett längre liv inom militären bakom dig och just på senare tid har börjat må illa i tält så har jag ingen aning om vad det kan vara, om du just nyligen börjat i militären och det bara gäller i fält, skulle jag gissa att du dricker iskallt vatten (typ 0-2 gradigt vatten) det kan ge en migrän och orsaka illamående som man brukar få ordern "Drick mer vatten" för att bota vilket förvärrar det om man dricker iskallt vatten, eller så äter du för lite salt (brukar dock inte vara ett problem med våra rations). +1 på den. Jag ligger aldrig längst in i tältet utan försöker hålla mig närmare utgången och brukar säkerställa tillförsel av frisk luft. Vätskebrist och obalans avseende salter/mineraler är oerhört vanligt efter fältnätter, både pga aktiviteten på dagen och värmen på natten. Bra tips av Emil /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.