Jump to content

70 döda i kinesisk ubåtsolycka


Vildmannen

Recommended Posts

Enligt BBC så ska den olycksdrabbade ubåten varit av Ming-klass, dvs. en hopplöst omodern ubåt från ett västerländskt perspektiv. Jag har fortfarande inte sett några mer specifika uppgifter om vad som orsakade olyckan som inträffade öster om Neichangshan öarna. Kineserna väljer tydligen sina vana troget att tysta ned så gott det går.

 

Den som vill läsa mer om Ming-klassen kan följa denna länk:

http://www.sinodefence.com/navy/sub/035.asp

Link to comment
Share on other sites

Enligt den statliga kinesiska nyhetsbyrån ska det ha varit Ubåt Nr. 361 som gick under. I sådana fall fall byggdes den av Hudung SY 1995 och tillhörde norra flottan. Andra källor uppger dock att den förolyckade ubåten tillhörde östra flottan.

 

De officiella kinesiska uppgifterna gör gällande att ubåten bogserats till land. Om så är fallet så bör ubåten råkat ut för olyckan i ytläge. Vilket gör att man funderar över vad som kunnat ge ett sådant katastrofalt resultat i ytläge. En möjlighet är att olyckan skedde u uläge och att man lyckades stiga upp till ytan, men för sent för att besättningen skulle överleva. Värt att notera är att Ming-klassen har normalt 55-57 mans besättning medan Nr.361 hade 70.

 

På bilden nedan ser vi henne längst bort.

 

ch_ming_022.jpg

 

Källa: http://www.globalsecurity.org

Edited by Haegg
Link to comment
Share on other sites

Fy f*n vilket sätt att sluta sina dagar på klotet. Instängd i en burk under vatten...  :(  :(

En bister värklighet för 40.000 unga tyskar som under WWII skickades ut i ubåtstjänst. 30.000 kom aldrig tillbacka.

 

Några bra länkar för er som är intresserade...

http://www.uboat.net/

http://www.pbs.org/wgbh/nova/lostsub/

Link to comment
Share on other sites

Fy f*n vilket sätt att sluta sina dagar på klotet. Instängd i en burk under vatten...  :(  :(

En bister värklighet för 40.000 unga tyskar som under WWII skickades ut i ubåtstjänst. 30.000 kom aldrig tillbacka.

 

Några bra länkar för er som är intresserade...

http://www.uboat.net/

http://www.pbs.org/wgbh/nova/lostsub/

även slut för svenskar

 

länk

Link to comment
Share on other sites

jag dör häldre i en ubåt där det är varmt och skönt än i skogen när det öser ner regn, är kallt och jävligt.

 

PS. Svenska Ubåtshistorien firar 100 år i år! Ett fyrfaldigt leve; :winner:

Link to comment
Share on other sites

min uppfattning är att: om man har hamnat under vattenytan med ett ftg så har man gkort bort sig. :ph34r:  det är därför jag inte är på ubåt.

Så länge man har kontroll över situationen så har man inte gjort bort sig

göra bort sig= problem

Ubåt= bra tills man gör bort sig.. :winner:

Edited by Kockis
Link to comment
Share on other sites

Guest Dedicated

[DÖD LÄNK]

 

Helt klart direkt o-kul att bli kvävd till döds....men alla 70? Någon som är tillräckligt insatt i ämnet u-båt för att kunna förlara hur olyckan kan tänkas ha gått till?

Link to comment
Share on other sites

kan det inte har varit nått liknade med det som hände den ryska ubåten för några år sen... ( kommer inte ihåg vad den hette)...

med andra ord allt som kunde gå fel gick det också...(Murphys Law)

Edited by NordicFear
Link to comment
Share on other sites

kan det inte har varit nått liknade med det som hände den ryska ubåten för några år sen... ( kommer inte ihåg vad den hette)...

med andra ord allt som kunde gå fel gick det också...(Murphys Law)

Den hette Kursk.

Link to comment
Share on other sites

kan det inte har varit nått liknade med det som hände den ryska ubåten för några år sen... ( kommer inte ihåg vad den hette)...

med andra ord allt som kunde gå fel gick det också...(Murphys Law)

Kursk förliste efter en kraftig explosion inne i fören på ubåten.

Ryssarna använder jetbränsle i sina torpeder, och det uppstod en explosion när de skulle ladda torpedtuberna. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne

Enligt Haegg fanns det 13-15 personer mer än normalt ombord.

Min gissning är att ubåten var någon form av utbildningsplattform.

 

En övning eller en manöver som gick snett kanske..

 

Inte omöjligt att det var ett vapentest som gick fel heller.Kina hör väl inte till de mest kvalitetsmedvetna länderna.

Link to comment
Share on other sites

kan det inte har varit nått liknade med det som hände den ryska ubåten för några år sen... ( kommer inte ihåg vad den hette)...

med andra ord allt som kunde gå fel gick det också...(Murphys Law)

Kursk förliste efter en kraftig explosion inne i fören på ubåten.

Ryssarna använder jetbränsle i sina torpeder, och det uppstod en explosion när de skulle ladda torpedtuberna. :blink:

Jetbränsle är fotogen, på svenska kallat flygfotogen.

Tyska jetmotorer under VK2 gick på dieselbränsle.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att Nr.361 råkade ut för en explosion liknande den som Kursk råkade ut för. Det är knappast troligt att de skulle kunna bogsera iland ubåten om den varit utsatt för en sådan katastrofal explosion. BBC skriver idag att de kinesiska myndigheterna talar om att besättningen kvävts. Det eller någon form av förgiftning låter som troliga förklaringar.

Link to comment
Share on other sites

Uppgifterna är tämligen knapphändiga, i alla fall i öppna källor. Det talas om någon typ av mekaniskt fel, dessutom hade ubåten en ovanligt stor besättning vilket en del påtalat. Båten sägs ha bogserats i land vilket ju tyder på att tryckskrovet är intakt ( til större delen i alla fall ) , annars borde hon ha sjunkit. Dessutom så har hon, som också påpekats, befunnit sig i ytläge, eller lyckats ta sig upp i ytläge. Det mest rinmliga är någon typ av förgiftning eller brist på syre. Troliga orsaker:

 

1. Dieslarna har läckt in avgaser i båten vilket långsammt har förgiftat besättningen. Knappast troligt i ytläge, någon borde ha haft krafter kvar till att öppna kuckorna och ventilera båten.

 

2. Vatteninträngning i batteriutrymmena, saltvattnet spjälkas till giftig klorgas som fyller båten. Samma som under 1, någon borde ha hunnit.

 

3. Båten har gått i ytläge eller svagt nedtrimmad med tornet uppe och under dieseldrift med alla luckor stängda. Plötsligt har luftintagen stängt och dieslarna har mycket snabbt sugit i sig all luft i båten och kvävt besättningen varefter maskinerna stannar och båten driver på ytan. Detta tror jag är det mest troliga scenariet. Alternativt har man genomfört någon typ av försök som gått snett.

 

/Göran

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fortfarande har inget entydigt svar om olyckans orsak givits. De två versioner som kineserna jobbar efter enligt tidningen Wen Wei Po stämmer väl överns med alternativ 1 och 2 enligt gpd.

 

Uppgifter från kinesiska flottan säger nu att ubåten hittades på periskopdjup och inte i ytläge.

Link to comment
Share on other sites

Ett annat alternativ man skulle kunna tänka sig är att man gjorde något försök med nedsatt syre innehåll i luften för att minska brandfaran. Liknande försök genomfördes inom flottan på mitten av 90-talet.

 

Alternativ 3 tror jag inte på, att stänga tilluften och låta motorerna gå är standard förfarande om man snabbt vill få ut brandrök ur båten.

 

/Sesub

Link to comment
Share on other sites

Alternativ 3 tror jag inte på, att stänga tilluften och låta motorerna gå är standard förfarande om man snabbt vill få ut brandrök ur båten.

 

Ja, men om man inte kan öppna tilluften igen eller stänga dieslarna ??. Tänk bara på hur det poppar i öronen vid snorkling i sjögång om inloppsventilen stänger.

 

Nu hittades ju båten p g a periskopet stack upp över ytan och det observerades av några fiskare. Dock nämns ingenting om någon snorkel vilket tyder på att dieslarna inte var igång så teori 3 är nog i alla fall inte rätt.

 

Det stora mysteriet är ju varför ingen reagerade och nödblåste båten, men den mänskliga faktorn har ju gett upphov till en del hårresande varianter tidgare ( Det berättas att en kock på atomisbrytaren Lenin skulle rengöra en sällsynt smutsig panna m h a ånga. Han öppnade dock en ångventil på primärsidan och släppte ut kraftigt radioktiv ånga som tog kål på honom själv, några till samt kontaminerade fartyget. )

Dessutom på periskopdjup !! Varför kom de inte upp ??Skumt !!

Link to comment
Share on other sites

Alternativ 3 tror jag inte på, att stänga tilluften och låta motorerna gå är standard förfarande om man snabbt vill få ut brandrök ur båten.

 

Ja, men om man inte kan öppna tilluften igen eller stänga dieslarna ??. Tänk bara på hur det poppar i öronen vid snorkling i sjögång om inloppsventilen stänger.

 

Nu hittades ju båten p g a periskopet stack upp över ytan och det observerades av några fiskare. Dock nämns ingenting om någon snorkel vilket tyder på att dieslarna inte var igång så teori 3 är nog i alla fall inte rätt.

 

Det stora mysteriet är ju varför ingen reagerade och nödblåste båten, men den mänskliga faktorn har ju gett upphov till en del hårresande varianter tidgare ( Det berättas att en kock på atomisbrytaren Lenin skulle rengöra en sällsynt smutsig panna m h a ånga. Han öppnade dock en ångventil på primärsidan och släppte ut kraftigt radioktiv ånga som tog kål på honom själv, några till samt kontaminerade fartyget. )

Dessutom på periskopdjup !! Varför kom de inte upp ??Skumt !!

Hmm, radioaktiv ånga? Ånga är ju vatten och vatten kan ju inte bli radioaktivt. Måste ha varit en massa partiklar i den ångan...

Link to comment
Share on other sites

En bister värklighet för 40.000 unga tyskar som under WWII skickades ut i ubåtstjänst. 30.000 kom aldrig tillbacka.

¨Är det verkligen sant ??

Var hände detta ?

Vilket hav?

ehhhh...sov på historielektionerna??? :huh::huh:

 

Jo det är sant....

ehhh Atlanten..nordsjön...där tyskarna hade ubåtar mao

 

 

 

Eliasson :dong: Rogge

Edited by Span-eliasson
Link to comment
Share on other sites

SKa jag vara ärlig så har jag inte hört talas om detta, är för övrigt aktiv på historia lektionerna. men inte hörs om denna katastrof  :D

Du kanske ska ta och surfa in på Uboat.net och läsa på lite gran eller titta på filmenn "das boot" och läsa boken "Iron Coffins" så kommer du säkert mer in i matchen. :)

Link to comment
Share on other sites

En bister värklighet för 40.000 unga tyskar som under WWII skickades ut i ubåtstjänst. 30.000 kom aldrig tillbacka.

¨Är det verkligen sant ??

Var hände detta ?

Vilket hav?

Det stupade totalt över 3 000 000 soldater i Tysklands krigsmakt mellan 1939-1945......

Edited by jonte72
Link to comment
Share on other sites

SKa jag vara ärlig så har jag inte hört talas om detta, är för övrigt aktiv på historia lektionerna. men inte hörs om denna katastrof  8-/

Du kanske ska ta och surfa in på Uboat.net och läsa på lite gran eller titta på filmenn "das boot" och läsa boken "Iron Coffins" så kommer du säkert mer in i matchen. :/

Tackar !!

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to 70 döda i kinesisk ubåtsolycka

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...