Jump to content

Officiella Flygdagstråden 2012


Danne

Recommended Posts

Då var det dags för den årligen återkommande flygdagstråden...

 

Hur ser då den kommande säsongen ut?

 

Positivt:

  • "Nya" maskiner. I Västerås finns nu en A-26 Invader (Sugarland Express) och en P-51 Mustang (Old Crow). Dessa kommer självklart lyfta årets Roll out och man kan hoppas på en rote Mussar? På Såtenäs gnetar man på och försöker få upp en Viggen i luften, framsteg har gjorts men klart är det inte. Vidare har det kommit till en Klemm och bland annat kan väl nämnas att det vore kul om Fw-190 projektet kom upp och visade sig i år. Definitivt nytt är Hkp 16 och för all del Hkp 14 (med svensk besättning)
  • Flertalet mindre flygdagar. Kul när Växjö,Eksjö, Tierp och Ljungbyhed har flydagar. Min bästa flygdag fotomässigt ifjol blev Eslöv....litet,tätt och suveräna uppvisningar.
  • NATO Tiger Meet i Norge, med trolig fotodag. Långt att åka, men så mycket närmare än så kommer aldrig de som tycker det är svårt att vara ödmjuka. Räkna dock inte med några Ungerska eller Tjeckiska Gripar, som det ser ut nu så kommer de inte.
  • Saab 75 år och svenskt militärflyg 100 år...Party on!
  • Flertalet "första gången i Europa" i år. Än så länge är det asien och mellanöstern baserade displaygrupper som anmält sig till RIAT, men det tisslas rätt mycket om Kina.
  • Dala Järna år i år.

Negativt:

  • Pengar. USAF ställde sig på bromsarna och satte samtliga uppvisningskärror i kylskåpet förutom Thunderbirds och F-22 och satte "CONUS only" stämpel på båda. Andra reducerar kraftigt, där Tjeckien tex inte har varken tid eller pengar med en dedikerad solouppvisning med Gripen i år.
  • Inget större event på Aeroseum.

Så vad har vi då framför oss:

 

2012-05-04 Ljungbyhed Flygshow

 

2012-05-05 Växjö Airshow

 

2012-05-20 Västerås Flygmuseum - Roll out

 

2012-06-01 NATO Tiger Meet, Bodö. Spotter Day.

 

2012-06-02 - 06-03 Linköping, Malmen : Flygdag, Svenskt militärflyg 100 år

 

2012-06-30 - 07-01

Flying Legends, Duxford

 

2012-07-07 - 08 Royal International Air Tattoo, RAF Fairford

http://www.airtattoo.com/airshow

 

2012-07-14 - 15 Farnborough International (publika dagarna)

 

2012-07-14 Ljungbyhed: Fly n´ Ride, med flygplan, veteranbilar och motorcyklar

 

2012-07-14 - 15 Tierp

Tierp Arena Air Show

 

2012-08-04 Hedlanda

Flygdag

 

2012-08-10 - 12 Dala-Järna Flygdag ”Flygfesten”

 

2012-08-11 Ljungbyhed Fly n´ Ride, med flygplan, veteranbilar och motorcyklar

 

2012-08-19 Eksjö Flyg- och försvarsdag, Facebook

 

2012-08-25 F 7, Flottiljens dag

Link to comment
Share on other sites

Har du någon info om

Flygdag, Svenskt militärflyg 100 år?

 

 

Den första dagen, lördagen den 2a juni är enbart för Saabpersonal och VIP, medan söndagen är öppen för allmänheten.

 

Vad gäller program och deltagare så blir det nog att vänta lite.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

560064_10150641927678176_539168175_9412376_670572036_n.jpg

 

Äntligen!

"Svensk Flyghistoria skrevs idag över Malmen. Efter nästan 5 år på backen flyger äntligen en Saab AJS37 Viggen igen och inte nog med det... 6 generationer Saab-flygplan på egna vingar för att fira Saabs 75-årsjubileum"

 

Får man hoppas att inget händer innan juni =)

Link to comment
Share on other sites

Hittade detta:

 

 

 

Static

The following aircraft are planned to be shown at static display during Aerospace Forum 2012. Take the opportunity to come up closely to your favourite aircraft! See, feel and get answers to your questions from the crew.

Preliminary participants

Mirage 2000D

Gripen Thai

Gripen ETPS

Gripen SAAF

Gripen Swe

Tp84 (842 tanker)

ASC 890

Tp100

S-102

HKP 10

HKP 15

HKP 16

HKP 14

Polisen EC135

B47

Alouette lll

B412

Sea King/Fennec

HKP 4

HKP 5

HKP 6

Hkp 9

Helikopter rundflyg

Saab Skeldar

Saab Support Mu-2

Saab 2000

Ambulans hkp

J 28 Vampire

J 34 Hawker Hunter

SK 50

Tp83 Pembroke

DC-3 Daisy

J-22

SK12 Stieglitz

SK25 Bestmann

SK15 KLEMM-35

 

 

Flying

 

The following aircraft are planned to perform an air display during Aerospace Forum 2012. Feel the tide of history and get impressed of the most advanced and modern aircraft in the world.

Preliminary participants

Baltic Bees

JAS 39 Saaf Gripen (single)

JAS 39 (single)

JAS 39 4-grupp

C-17

Tp84 Hercules

Tp84 Hercules

Hkp 14/16

Hkp 15

Hkp 10/14/15/16 (group)

Taktiskt moment

Bo105

Hkp 2 (Alouette)

B212 / B 206

Saab B-17

Historic 6-group

J 32 Lansen

J 35 Draken

AJ 37 Viggen

J 29 Tunnan

SU-26

Pilatus B 4 (glider)

Pitts S2A

Tummelisa

Bleriot X1

Sk11 Tiger Moth

SK16 NA AT 16 (rote)

SK50 Safir (single)

SK50 (group)

Spitfire

Mustang

CybAero UAV hkp

Link to comment
Share on other sites

Det vore kul om arrangören på Malmen lyckades locka någon mer utländsk deltagare till flygprogrammet också..

Kul vore att ex kunna se F-18, F-16 eller Mirage 2000 flyga.

Höjdpunkten för min del blir AJ 37 Viggen.

Jag hoppas Gripen NG kommer delta också.

 

Det verkar som flygdagen på Bodö i mitten av juni blir den klart största i Norden. Flera internationella uppvisningsgrupper ska dit, svenska inslag på Bodö blir Gripen, AJ 37 & J29. Schweiz och Finland kommer flyga uppvisningar med F-18.

Edited by kerran
Link to comment
Share on other sites

Verkar som Växjö den 5 Maj kan bli en shysst uppvisning om man vill se Viggen bullra.

Garanterat mindre med föyg och kanske lättare att plåta..

Minns en uppvisning i början av 90 talet med Red arrows på plats.... Gick inte av för hackor...

Link to comment
Share on other sites

RIAT har släppt en preliminär lista på plan och här är några av godbitarna:

 

Grupper:

Red Arrows (Hawk T1)

Al Fursan (MB-339A, Förenade arabemiraten)

Patrouille Suisse (F-5E Tiger II)

Royal Jordanian Falcons (Walter Extra-300)

 

Singelflyg:

Yak-130

Eurofighter Typhoon FGR.4

MV-22B Osprey

Panavia Tornado GR.4 (Role Demo)

Avro Vulcan

Hawker Hurricane

Supermarine Spitfire

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På tal om svenska flydagar... Jag tycker det är lite underligt (eller ska jag säga synd) att det visar sig svårt för organisatörer av flygdagar i sverige att få utländska flyg att delta i programmet... Jämfört med andra länder är det utländska deltagandet på sveriges flygdagar ganska så litet... Också med tanke på den 'stora' flygdagar nu i juni på malmen, med temat 100 år svenskt militär flyg men ännu bättre (om man tänker på kontakter och möjligt utländskt intresse) 75 år SAAB, förväntar man sig lite mer av det. Vilket kanske tillkommer senare, men tiden rinner snart ut.

Någon som har lite mer insyn i varför? Orkar man inte åka till sverige (fast andra flygdagar i norge och finland kan få med mycket intressanta flyg i programmet) eller är det svensk lathet eller prioriterar man annorlunda i sverige än att satsa pengar på flygföreställningar?

Vill inte säga att det inte alls finns någon icke-svenks flyguppvisning, Dala-järna gör ju ett mycet bra jobb varje gång, samt Aeroseum (när de har en flygshow alltså XD)...

Det var bara något som satt fast i mitt huvud... :P

Corné

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller deltagande på Malmendagarna då Saab fyller 75: Det råder inte direkt puss och kram stämning mellan producenterna av stridsflyg just nu, snarare sprider man gärna rykten om könssjukdomar hos andra parter (den där Miragen är ett mysterium). Det är heller ingen större Flygvapenjubileum eller liknande.

 

Jag tycker snarare att man kan se det som en av de sista chanserna att se Saabs hela familj i luften, det är en fantastisk samling som är unik. Risken att verkligheten ser annorlunda ut nästa år är påtaglig.

 

Det som glädjer mig mest är att Blokkies Joubert får flyga uppvisning med 2 Sqns Gripen. Han själv är testpilot och huserar främst nere vid AFB Overberg och är mest känd för att köra uppvisning med "sin" svarta änka (Mirage F1). Han kör en sydafrikansk version av demon nu i helgen på Overbergs öppet hus.

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller deltagande på Malmendagarna då Saab fyller 75: Det råder inte direkt puss och kram stämning mellan producenterna av stridsflyg just nu, snarare sprider man gärna rykten om könssjukdomar hos andra parter (den där Miragen är ett mysterium). Det är heller ingen större Flygvapenjubileum eller liknande.

 

Jag tycker snarare att man kan se det som en av de sista chanserna att se Saabs hela familj i luften, det är en fantastisk samling som är unik. Risken att verkligheten ser annorlunda ut nästa år är påtaglig.

Inget större flygvapenjubileum? 100 år av militärt flyg är väl ganska stort jubileum. Att Saab råkar fylla 75 år ser jag som en bisak.

 

Vilka riskerar att falla bort? Är orsaken ekonomi, gamla piloter eller EASA?

Tyvärr är det ju fyra typer som inte flyger (18, 21, 21R och 90).

Link to comment
Share on other sites

Just Svenskt militärflyg 100 år tycker jag borde få mer internationella bidrag. Gripen-nationer är alltid kul, men som sagt, det är ju inga annorlunda flygplan än det vi själva använder. Även om de bara skulle finnas på static display hade jag gärna sett bidrag från USAF, Luftwaffe, Armée de l'Air, Ryska flygvapnet etc. Finland hade ju trots allt en helvetes flygshow förra året med USAF Thunderbirds, USAF A-10, Holländsk F-16 etc. och såvitt jag vet var inte det något särskilt jubileum.

 

Hade varit kul att få se F-15, Eurofighter, Rafale och Flanker, om än bara på static display. Svenska flygvapnet som deltagit i flertalet NATO-ledda uppdrag och övningar torde väl kunna få gästas av åtminstone några roliga plan som uppskattning eller "show of good will" på sitt 100-års jubileum kan man tycka.

Edited by Lander
Link to comment
Share on other sites

Att få se den stora SAAB formationen är verkligen ren njutning. Inget fel med allt svenskt flyg, jag tycker om det. Men det är bara så att det skulle vara trevligt med mer utländska flyg.

Och 100 år militärflyg är väl nåt att firas! Och ser man tex på danmark, där de har samma temat på Aalborg airshow finns det ju mycket mer än bara dansk flyg, tom 5 stora utländksa display teams!

Vi får hoppas på några dolda överraskningar :P Ser framemot Malmen iaf!

Hej, Corné

Link to comment
Share on other sites

Nä, h-e-l-a Saabfamiljen är det inte, men det är hela den moderna familjen och med extremt stor sannolikhet så nära vi kommer.

 

Framtiden för vårt historiska flyg är dimmig, HKV knorrar om Lansen/Draken så inför nästa år får vi se vad som händer. B17 står under Saabs paraply men där var målet fram tills 75års jubileumet, så vad som händer nästa år får vi se.

 

 

Utländskt deltagande kommer nog vara begränsat av tidigare anledningar. USAF ACC har skrotat (åtminstone några år) samtliga uppvisningar förutom F-22 och Thunderbirds, så några F-15/F-16/A-10 Demos finns inte. Ryssland, nä. Visst skulle det vara kul med någon finsk Hornet eller norsk F-16 (Ny demo i år), men det verkar inte bli så.

 

Själv hoppas jag inte NG Demon är med mer än sist det begav sig på Malmen. Den är inte en uppvisningsmaskin. Stigningen den gjorde ut från malmen sist verkade imponera tillräckligt på folk (hint: den skulle inte så långt).

 

 

Glada nyheter för de som funderar på Tiger Meet i Norge: Tjeckien har skramlat ihop tillräckligt med pengar för att åka dit med 211:e, Ungern oklart.

 

Här finns lite bilder från AFB Overberg (TFDC/GFTC) Air Show som hölls nu i helgen:

http://saairforce.co.za/forum/viewtopic.php?f=2&t=4194&start=30

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ingen officiell flygdag men är ni i närheten av Ljungbyhed på fredag (4/5) runt 13:30 så är det stor chans att ni ser dessa (-SK 60 + J 34?) :

defilering.jpg

 

http://hd.se/skane/2...e-landar-pa-f5/

Tillsammans med två kollegor vill den förre fältflygaren Hans Rundblad i Ljungbyhed manifestera fältflygargruppen som yrkeskår och det samma år som svenskt militärflyg hundraårsjubilerar.

 

- Vi i kommittén har kontaktat alla Sveriges före detta fältflygare. Av de cirka 1 250 som är kvar i livet har 550 anmält sig till helgens sammankomst. Den yngsta är 50 år och den äldsta närmar sig de 90, säger Hans Rundblad.

 

Man har dragit samman ett par föredragshållare som ska tala om fältflygets historia och "Kalla krigets" dagar.

 

- Det blir ingen flyguppvisning. Istället görs en flygplansdefilering kl 13.30 på fredag. Men den riktar sig inte till allmänheten, det har vi inga resurser till. Träffen är en helt privat sammankomst, framhåller Hans Rundblad.

 

De som är intresserade kan följa det cirka tio minuter långa programmet utanför den forna flygflottiljen.

 

De som står för flygandet är Swedish Air Force Historic Flight, ett gäng entusiaster som håller till på F 7 i Såtenäs. De kommer att flyga med J 29 Tunnan, A 32 Lansen, J 34 Hawker Hunter, J 35 Draken, AJS 37 Viggen och JAS 39 Gripen. Sen är det möjligt att det kommer två små propellerplan efter att jetplanen visat upp sig, SK 50 Safir och SK 16A.

 

- På kvällen ska vi äta en middag i gamla matsalen, det kommer att bli ganska trångt, men vi är ju fältmässiga så det ska vi klara, berättar Hans Rundblad.

 

====

 

Fältflygare kallades de piloter i svenska flygvapnet som var korttidsanställda som underbefäl, en anställning som var kontraktsbunden i sex, sju år.

 

Totalt utexaminerades 1 849 fältflygare mellan åren 1946 och 1986. Fältflygare och officerare med fältflygarbakgrund bemannade till cirka 90 procent de svenska flygstridskrafterna under det som kallas "Kalla kriget", mellan 1945 och 1990. Under början av 1950-talet ansågs flygvapnet vara det fjärde största i världen med cirka 1 000 flygplan.

 

Elva procent, eller mer än 200 av fältflygarna, förolyckades under sin tjänstgöring. Större delen av de omkomna var under 27 år. Omognad i kombination med flygvapnets machokultur anses ha varit en bidragande orsak till den höga förlustsiffran.

 

Hösten 1963 var riktigt svart. Då dog åtta flygare under en tvåveckorsövning, sex av dem samma dag. Under samma period hoppade två piloter i fallskärm. På Ljungbyhed omkom både elev och flyglärare i en krasch.

 

Fältflygareutbildningen gav unga män en andra chans. De fick motsvarande realexamen, som sedan öppnade bra möjligheter till en civil karriär. En fjärdedel av fältflygarna landade efter den militära karriären i civilflyget.

Edited by JohanGrön
Link to comment
Share on other sites

Alf Ingesson-Thoor har en artikel på flygvapenbloggen om fredagens fältflygarträff i Ljungbyhed :

 

http://blogg.forsvar...doden%e2%80%9d/

 

 

saabdefilering.jpgPs. Det var aldrig någon Hunter med i defileringen utan det var en ren Saab-uppställning.

 

[EDIT: Hittade följande klipp på HD.se]

http://hd.se/klippan...ndes-aventyr-i/

http://hd.se/24hd/#c...&startTime=0m0s

Edited by JohanGrön
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Varför inte formellt överföra även Lansen & till Swedish Air Force Historic Flight och civil registrera dem? Redan idag är det samma människor som bedriver verksamheten hos flygvapnets veterandivision & SwaHH. Nu när Transportstyrelsen godkänt AJ 37 Viggen som civilt flygplan bör det inte vara enorma problem för även Draken/Lansen att bli civilt reggade. Lansen har dessutom redan på 1980-talet funnits på civilt svenskt register. Om Lansen/Draken överförs dit öppnas också upp möjligheten för dessa två flygplan att medverka på de större internationella flygdagarna utomlands. Enligt en intervju SVT gjort med Alf Ingesson Thor finns en stor efterfrågan på att se Lansen/Draken på större internationella flygdagar. De får dock inte delta utomlands idag eftersom de är militärt reggade. Då försvinner även problemet med 62 åriga Alf ålder, han har sedan 7 år passerat flygvapnets åldersgräns för att flyga militära jetflygplan. Han har en unik ålders dispans nu. Transportstyrelsen har inga ålderskrav, endast medicinska. Därför kan Alfs kompis, 65 åriga Stellan Andersson flyga uppvisning med bla AJ 37 Viggen, J29 Tunnan & J34 Hawker Hunter både i SWE och utomlands.

 

Link to comment
Share on other sites

Så här ser det preliminära programmet ut för lördagen.... (VIP-Dagen)

 

Tidpunkt Programpunkt Nation

09.30- 11.00 SK 11 Tiger Moth Sverige

Saab B 17 Sverige

Bleriot XI Sverige

Start Historisk SAAB 6-grupp Sverige

Hkp 10 Sverige

Historisk 6-grupp (60/29/32/35/37/39) Sverige

Hkp 2 Alouette Norge

Låghöjdsfällning från Tp84 Sverige

Hkp 206 x 3 / Hkp 212 x 1 Sverige

Pitts S2A Konstflyg Sverige

PAUS

13.00- 14.40 Invigning

Hkp 14/16 förevisning Sverige

Pilatus segelflyg Sverige

Helikopter Bo105 Sverige

Mustang / Spitfire Norge

SK 60 9/6-grupp Sverige

J 29 Tunnan Sverige

J 32 Lansen + J 34 Hawker Hunter Sverige

3 x JAS 39 Gripen Sydafrika

Taktisk förevisning Sverige

PAUS

Ca 15.15- 17.15 SK 50 Safir grupp Sverige

SK 16 NA AT 16 x 2 Sverige

4-grupp Hkp 10/14/15/16 Sverige

SU-26 Konstflyg Litauen

Tummelisa Sverige

Breitling Wing-walkers

4-grupp JAS 39 Gripen Sverige

TP 84 Hercules Sverige

J 35 Draken Sverige

AJ 37 Viggen Sverige

JAS 39 Gripen Sverige

Baltic Bees Lettland

Link to comment
Share on other sites

Mja, det kommer hända en del saker med det där schemat, det har trillat in lite sena deltagare och andra kommer därmed tvingas bort. Borde komma officiellt snart, om det nu inte blir bakåt på det.

Link to comment
Share on other sites

Några bilder från söndagens(20/5) flygdag Västerås. På det hela taget kändes det som en ganska fattig flygdag. Med det sagt så gjorde de som medverkade i uppvisningen en strålande insats! Kan det vara den stora avsaknaden av spetsiga maskiner som gjorde att flygdagen kändes fattig? Förmodligen. De senaste åren har man ju blivit kraftigt bortskämd med Tunnan, Lansen och Gripen. Man tar ju nästan för givet att de är med! Viggen var den främsta anledningen till att jag besökte denna flygdag. Viggenuppvisningen var lite mesig. Piloten flög mest på grundmotorn. Men att äntligen få se en Viggen, efter 7 års torka ha luft under vingarna var en fröjd. Vädret var bra, om än lite disigt. Linköping nästa! :banana

 

VR-01-1.jpg

 

http://img.photobuck...ban75/VR-01.jpg

Pitts

http://img.photobuck...Vstersnr-01.jpg

Mustang

http://img.photobuck...ban75/VR-03.jpg

2x Safir

http://img.photobuck...ban75/VR-04.jpg

Boeing Stearman

http://img.photobuck...ban75/VR-05.jpg

Texan

http://img.photobuck...ban75/VR-06.jpg

Vampire

http://img.photobuck...ban75/VR-07.jpg

Safir

http://img.photobuck...viggennr-01.jpg

Viggen

http://img.photobuck...ban75/VR-09.jpg

Sk16

http://img.photobuck...ban75/VR-10.jpg

Viggen

http://img.photobuck...ban75/VR-11.jpg

Pitts Python

http://img.photobuck...viggennr-02.jpg

Viggen

http://img.photobuck...5/VR-13-1nr.jpg

Viggen

Link to comment
Share on other sites

Är inte märkningen på Viggen lite konstig? Flottiljbeteckningen vid luftintaget, där det brukar stå "Fara <"?

Eller är mitt minne så dåligt?

 

Det var så det såg ut då det begav sig (då de första plåtre..eh..aluminiumrena AJ37orna kom till F7).

Link to comment
Share on other sites

Så här ser Fairford/RIAT ut efter senaste updaten (25/5):

 

Belgian Air Component

Agusta A109BA (F)

Dassualt Falcon DA-20E (SP)

Lockheed C-130H Hercules (S)

Lockheed Martin F-16AM Fighting Falcon (F)

Lockheed Martin F-16AM Fighting Falcon (S)

 

Brazilian Air Force

Lockheed C-130H Hercules

 

Civilian

SOCATA TB-20 (S)

Airbus A400M (F)

Avro Anson (S)

Avro Vulcan XH558 (F)

BAE Systems 146-301 (S)

BAE Systems Avro RJ-100 (S)

Beechcraft King Air 350ER (S)

Beechcraft Model 18 (S)

Beechcraft T-6C Texan II (S)

Bell UH-1 Huey (S)

Boeing 757 (S)

Boeing 767 (F)

Boeing F/A-18EF Super Hornet (F)

De Haviland Dove (S)

De Haviland Dragon Rapide (S)

De Haviland Vampire T55 (S)

De Haviland Chipmunk T10 x2 (S)

Dornier Do-228NG (S)

EV-97 Eurostar x2 (S)

Extra E-400 (S)

Fouga Magister (F)

Gloster Meteor T7 (S)

Hawker Hunter T7 (S)

Hughes OH-6 (S)

North American OV-10B Bronco (S)

Percival Pembroke C1 (S)

Robinson R44 (SP)

Saab-2000 (S)

Yakovlev Yak-130 Mitten (F)

 

Columbian Air Force

LANCAIR CIAC T90 Calima (S)

Lockheed C-130H Hercuels (S)

 

Royal Danish Air Force

Bombardier CL-604 Challenger (S)

Lockheed C-130J Hercules (S)

Westland Super Lynx 90B (S)

 

French Air Force

Boeing CF-135R Stratotanker (S)

Dassualt Rafale C (F)

 

French Army Air Corps

TBM700 (S)

 

French Navy

Breguet Dassualt Atlantiqe (S)

Dassualt Falcon 10MER (S)

Dassualt Super Entendard Modernise x2 (F)

 

German Air Force

Airbus A310 (S)

Eurofighter EF2000 (S)

Panavia Tornado IDS (S)

Lockheed C-160D Transall (S)

 

German Navy

Dornier Do-228 (S)

Lockheed P-3C Orion (S)

Westland Sea King Mk41 (S)

 

Hungarian Air Force

Antonov An-26 (S)

Saab JAS39C Gripen (S)

 

 

Italian Air Force

Alenia C-27J Spartan (F) (Not On Offical Website)

Boeing KC-767 TT (S)

Piaggio Avanti (S)

 

Royal Jordanain Air Force

Lockheed Martin C-130 Hercules (S)

5x Extra 300L "The Royal Jordanain Falcons" (F)

 

NATO

Boeing E-3D Sentry (S)

 

Royal Netherlands Air Force

Eurocopter Cougar (S)

Lockheed Martin F-16MLU Fighting Falcon x2 (S)

Lockheed Martin F-16MLU Fighting Falcon (F)

 

Royal Norwiagen Air Force

Lockheed Martin C-130J Super Hercules (S)

 

Royal Air Force of Oman

Airbus A320 (S)

 

Polish Air Force

EADS CASA C295M (S)

Mikoyan Mig-29 Fulcrum (F)

 

Polish Navy

Antonov An-28 Bryza (S)

Mil-14 (S)

 

Saudi Air Force

6x BAE Systems Hawk Mk68 "The Saudi Hawks" (F)

 

Republic of Korea Air Force

8x T-50B Golden Eagle "The Black Eagles" (F)

 

Swedish Air Force

Saab JAS-39C Gripen (F) (SAAB TF)

Saab JAS-39 Gripen NG Demo (S)

 

Swiss Air Force

Eurocopter Super Puma (S)

6x Northrop F-5E Tiger "The Patrouille Suisse" (F)

 

UAE Air Force

Aeromachi MB-339 x7 "The Al Fursan" (F)

 

Army Air Corps

Agusta Westland AW159 Wildcat (S)

Westland WAH-64D Apache (F)

Westland Lynx AH7 (S)

Westland Lynx AH9 (S)

 

Royal Air Force

Airbus A330 Voyager (F)

Battle of Britain Memorial Flight (F)

BAE Systems Hawk T1 (F)

E II R Flypast (F) (27*Hawk)

BAE Systems HS125 (S)

Beechcraft King Air B200 (F)

Boeing C-17 Globemaster III (F)

RAF Falcons Parachute Display Team (F)

Eurofighter Typhoon FGR4 (F)

Grob Tutor T1 (F)

Lockheed C-130J Hercules (F)

Lockheed Tristar (F)

Panavia Tornado GR4 x2 (F)

Shorts Tucano T1 (F)

Eurocopter Squirrel HT1 (S)

Vickers Vc-10 (F)

Vickers Vc-10 (S)

 

Royal Navy

3x BAE Systems Hawk T1 (F) E II R

 

US Air Force Reserve Command

Boeing B-52H Stratofortress (S)

Boeing KC-135R Stratotanker (S)

 

US Air Forces Europe

Sikorsky HH-60 Blackhawk (S)

 

US Marine Corps

Boeing MV-22B Osprey (F)

Boeing MV-22B Osprey (S)

 

US Navy

Lockheed P-3C Orion (S)

Boeing E-6B Mercury (S)

 

 

 

Imponerande bredd, bättre än på många år, bara hoppas att så få som möjligt faller ifrån och att några av ryktena som nu florerar slår in.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...