Jump to content

K4 använder AK4B?

Maverick

Recommended Posts

En vecka i sthlm på jobb i Sthlm brukar innebära att man köper senaste numret av Airforces Monthly vilket innebar att Februari numret slank ner i jobbryggsäcken i mitten av januari

I alla fall så när man satt och läser igenom den fastnar man allt som oftast vid det som har med Sverige att göra och i detta fallet bland annat ett reportage från övningen Operation Nighthawk med en del läckra bilder (samma som i länken men de är KLART bättre på webben)

Det som fick mig att studsa var en person i svensk uniform sittande på skidan till en Fennec med en AK4B i handen.

DSC_0117.jpg

Första tanken var att ju att detta var ett vapen som de lånat av Danskar eller Norrmän men de senare har ju inte hylsfångare så vitt jag vet (ej heller AIMpoint men det är ju med rails ett mindre problem)??

Nästa tanke var att det var danskar men all utrustning är ju svensk som hjälm och "flagga".

Därtill ser man ju en till på andra skidan när man tittat lite noggrannare.

Så... Är detta något som är standard att man under vissa omständigheter använder AK4 fortf??

Kan den enkla förklaringen ligga i just hylsfångaren? MISSTÄNKER att flygande hylsor och Hkp rotor inte är kompatibelt?

Kan handla om en miss gällande förbandstillhörighet? K4 benämns ju numera som AJB. Känns inte helt orimligt att det snarare handlar om SOG ("Swedish special operations forces") då det är en övning med bl.a. Jaegarkorpset och att man råkat skriva ut K4 istället för K3.

Tror ditt argument är en god gissning då de andra operatörerna även ränner runt med hylsfångare på bössorna. Grabbarna/tjejerna tog väl vad som var funkis och låg och dammade i kasun istället för att köpa in nytt.

Och av egen erfarenhet så brukar det bli så att hylsfångaren blir på även utomlands för att reglementen slutar inte gälla när man korsar en gräns.

(och sedan -är- det faktiskt praktiskt med hylsfångare ibland, även om man bedriver skarp verksamhet)

Edited by dxl

Något säger mig att SF hade använt helt andra vapen än AK4B om dom vill skjuta 7.62..

Generellt så skjuter man AK4B från helikopter just eftersom hylsfångaren tar bort risken att hylsor hamnar uppe i rotorbladen så det behöver inte betyda mer än så.

Hyllsfångare känns som en rätt bra funktion vid SIB.

Jag hade i och för sig bara en eftermiddags SIB under hela min värnplikt, men det var otrevligt att få varma tomhylsor i nacken. Plus att de studsar runt och för oväsen ett bra tag efter att jag slutat skjuta.

Jag hade i och för sig bara en eftermiddags SIB under hela min värnplikt, men det var otrevligt att få varma tomhylsor i nacken. Plus att de studsar runt och för oväsen ett bra tag efter att jag slutat skjuta.

Vänj dig.

Hylsfångare är ett otyg som tvingar dig att hantera vapnet på ett allt annat är krigsmässigt sätt. Jag kan köpa det om det handlar om att undvika motorhaveri hos helikoptern du själv flyger med. Men där går fasen gränsen.

• Like 2

När de gäller SOG kan de ju finnas andra skäll till att de vill använda 7,62 och inte lämna tomhylsor kvar. De känns som en tomhylsa kan skvallra mer än enbart en avfyrad kula.

Om man har skäl att inte lämna tomhylsor på plats så kan man nyttja en cylinderrepeter.

En eftermiddag SIB är typ ingenting. Ja det är otrevligt med varma hylsor mot naken hud, jag vet då jag råkat ut för det många gånger. Dock är det ruskigt mycket otrevligare att stå mitt i en strid, med korta stridsavstånd, och ha eldavbrott på sitt enda vapen pga fredsmtrl.

Att tomhylsorna studsar runt ser jag som ett ickeproblem då ljudet från din automatkarbin redan har avslöjat för världen vad du pysslar med.

• Like 1

Spelar ingen roll om den skickar neråt med avledaren. Är ändå inte tillåtet att skjuta med KSP90 eller andra vapen som inte kastar ut just uppåt i vissa nationers helikoptrar. (Som fennecen på bilden)

Måste bara fråga vad exakt den här meningen innebär....

Du skriver att det ENDAST är tillåtet med vapen som skickar hylsor RKAT UPP vid skytt från HKP. Rakt ner som 58:an borde annars vara en bra lösning med tanke på att enheten för framdrivning sitter rakt uppåt.... Exakt vad gäller?

Plåtdelen av hylsfångaren, med bara den monterad så leds de utkastade tomhylsorna nedåt, utan någonting vid utkastet så flyger det het mässing hej vilt, bortåt 15 meterut från vapnet, snett framåt, rakt åt sidan eller snett bakåt...

• 4 weeks later...