Jump to content

Hjälp? Strigruppchef?

Recommended Posts

En strigruppchef är vagnschef över bataljonsstabsvagnen. Han har ansvar för att vagnen tar sig dit den skall, att den framrycker på ett säkert sätt samt har koll på vagnens mtrl.

Han kan även vara vagnschef över ev brigadsstabsvagnar men dessa förekommer knappt under GU.

Då batstaben är mycket viktigt för bataljonen läggs väldigt mycket tid på att lära sig dra sig ur eldöverfall o dyl. ´

Strigrpch får även lära sig en del om andra kompaniers stridsteknik. Detta pga att vagnen inte skall vara ivägen under framryckning men även för att batstaben skall ges bästa förutsättningar att överblicka striden.

Som du kanske förstår så framrycker batstabsvagnen alldeles bakom "fronten". Tjänsten innebär sålunda en hel del "action"!

Hör av dig om du har mer frågor

EDIT: Det har nu kommit fram att vi inte pratade om samma tjänst. Tyvärr var detta något helt annat!

Edited by Vc_90

Om du avser strigruppchef i internationell tjänst är finns de även på kompaninivå som vagnchef på kompaniets stripbv3021C (1-2st/kompani).

Eftersom dessa främst används vid operationer tjänstgör strigruppen annars som förare åt kompanichefen och stf kompch.

Om vi nu förutsätter att du hamnar på Lifkompaniet och att Vc_90 har rätt i det han säger:

Lifkompaniet har de facto har stripbv90 så kommer du att hamna på en av brigadledningens vagnar. Detta för att det är brigadledningsår. 1. Ledningspluton är det som gäller.

Jag vill minnas att de vagnschefer på Stripbv 90 som ryckte in förra året var "Stridsvagnsbefäl", hur underligt det än låter. Och det kan finnas fler befattningar som kan kallas strigrpch.

Guest Emil G

jag ryckte in 20 januari 2003, och tillhör nu kåkinds kompani och ligger i kvarn. Men jag kommer till skövde vecka 25 och då kommer jag att tillhöra skånings kompani.