Jump to content

Nya fordon till FMV fråga

k9unit

Recommended Posts

Hej!

Vad är det med denna färg som levererats på de nya fordonen till FMV?

Skall fordonen lackas om eller behålls den grå? Verkar ju dumt att bygga 88 lastbilar för att sedan lacka om dem efter påbyggnad...??? Att ha "volvodekaler" på maskinen om de skall lackas om osv???

Vilken färg är det?

http://www.joab.se/News.aspx?PageID=352210

http://resources1.mynewsdesk.com/files/6f69f6b2616c10afc242ef9931f6b32e/resources/ResourceImage/large/fmv_rekordorder_swecon.jpg

http://www.trailer.se/bildview.php?bild=bildarkiv/24/s_4bd7ddbfb3fa9.jpg

Ser nästan ut som grundfärg.

De skall säkert lackas gröna eller mönstermålas, gråa skall de i alla fall inte vara.

Har sett en del militärreggade lastbilar liknande de i första länken, och de var dock metallic-lackade, fast de ska kanske lackas över för det, vad vet jag.

Ser nästan ut som grundfärg.

De skall säkert lackas gröna eller mönstermålas, gråa skall de i alla fall inte vara.

Fel

Truckarna (på hjullastarchassin) är "flygvapengrå" då de är flygvapnet som är husse till dem.

Lastbilarna är renodlade landsvägsbilar och är avsedda för FMLOG och lastbilsutbildning.

De saknar all den vanliga millitära tilläggsutrustningen.

Förmodligen är dom grålackerad för att skiljas från FMs "väpnade" del...

I vilket fall är det ingen grundfärg.

Toppen, det var svaret jag behövde!

Pratade med JOAB idag, då jag har påbyggnad på min civ lastbil från dem..., dessa lastbilar var lackerade!

ringde FMV å väntar på färgkod!

Tack för hjälpen med vad de används till! Passar perfekt till mitt kommande modellbygge!

En bekant tog denna bild;

http://www.maskinist...4ps_large_1.jpg

Det gröna utförandet ser faktiskt helt ok ut i verkligheten. Det förefaller vara en civil färg, men den är inte så avvikande som på vissa räddningsfordon vilket gör att bilarna ändå ser militära ut.

Det där "flygvapengrå" påhittet begriper jag inte riktigt, men det är säkert någon med fler stjärnor än mig som kommit på.

De grå lastbilarna är för FM log för att frigöra de P124or, i vissa fall minskyddade, som de använt hittills så att dessa frigörs för insatsförbanden. De grå finns i utförande lastväxlare, kranflak och körskolbil med dubbelkommando.

Dock är de inte att förväxla med FVs grå lastbilar. FV har börjat med olika färger(grå - logistik, gul-banrep-underhåll, röd-räddniing) på de nya fordonen som köps in beroende vilken roll de har i organisationen.

De grå lastbilarna är för FM log för att frigöra de P124or, i vissa fall minskyddade, som de använt hittills så att dessa frigörs för insatsförbanden. De grå finns i utförande lastväxlare, kranflak och körskolbil med dubbelkommando.

Det var bra att någon kom på det!

Dock är de inte att förväxla med FVs grå lastbilar. FV har börjat med olika färger(grå - logistik, gul-banrep-underhåll, röd-räddniing) på de nya fordonen som köps in beroende vilken roll de har i organisationen.

Intressant att veta.

Varför camomåla saker när allt ändå bara ska användas i "fredsbevarande uppdrag"?

Mina personliga åsikter om försvarets inriktning åt sidan, så är det ju så att gråa fordon syns mindre från luften när de kör på asfalt/betong. Således fyller den gråa färgen en viss camouflagefunktion.

• 3 weeks later...