k9unit Posted February 22, 2012 Report Share Posted February 22, 2012 Hej! Vad är det med denna färg som levererats på de nya fordonen till FMV? Skall fordonen lackas om eller behålls den grå? Verkar ju dumt att bygga 88 lastbilar för att sedan lacka om dem efter påbyggnad...??? Att ha "volvodekaler" på maskinen om de skall lackas om osv??? Vilken färg är det? http://www.joab.se/News.aspx?PageID=352210 http://resources1.mynewsdesk.com/files/6f69f6b2616c10afc242ef9931f6b32e/resources/ResourceImage/large/fmv_rekordorder_swecon.jpg http://www.trailer.se/bildview.php?bild=bildarkiv/24/s_4bd7ddbfb3fa9.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
32LvTropp Posted February 22, 2012 Report Share Posted February 22, 2012 Ser nästan ut som grundfärg. De skall säkert lackas gröna eller mönstermålas, gråa skall de i alla fall inte vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sillmackan Posted February 22, 2012 Report Share Posted February 22, 2012 Ser nästan ut som grundfärg. De skall säkert lackas gröna eller mönstermålas, gråa skall de i alla fall inte vara. Har sett en del militärreggade lastbilar liknande de i första länken, och de var dock metallic-lackade, fast de ska kanske lackas över för det, vad vet jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
k9unit Posted February 22, 2012 Author Report Share Posted February 22, 2012 En bekant tog denna bild; http://www.maskinisten.net/userpix/848_p1210304ps_large_1.jpg Verkar ju konstigt att man monterar en massa utrustning på ett chassie, som i bilden från JOAB, om man sen skall lacka om dem..... Extraljus mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaver_sthlm Posted February 22, 2012 Report Share Posted February 22, 2012 Den där gråa färgen är kanske en del i att mycket annan materiell blir grå. Sv08 är grå, de nya t-shirtarna som ersätter de gamla i grönt och beige får en grå färg osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NoPinky Posted February 22, 2012 Report Share Posted February 22, 2012 Ser nästan ut som grundfärg. De skall säkert lackas gröna eller mönstermålas, gråa skall de i alla fall inte vara. Fel Truckarna (på hjullastarchassin) är "flygvapengrå" då de är flygvapnet som är husse till dem. Lastbilarna är renodlade landsvägsbilar och är avsedda för FMLOG och lastbilsutbildning. De saknar all den vanliga millitära tilläggsutrustningen. Förmodligen är dom grålackerad för att skiljas från FMs "väpnade" del... I vilket fall är det ingen grundfärg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
k9unit Posted February 22, 2012 Author Report Share Posted February 22, 2012 Toppen, det var svaret jag behövde! Pratade med JOAB idag, då jag har påbyggnad på min civ lastbil från dem..., dessa lastbilar var lackerade! ringde FMV å väntar på färgkod! Tack för hjälpen med vad de används till! Passar perfekt till mitt kommande modellbygge! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 22, 2012 Report Share Posted February 22, 2012 En bekant tog denna bild; http://www.maskinist...4ps_large_1.jpg Det gröna utförandet ser faktiskt helt ok ut i verkligheten. Det förefaller vara en civil färg, men den är inte så avvikande som på vissa räddningsfordon vilket gör att bilarna ändå ser militära ut. Det där "flygvapengrå" påhittet begriper jag inte riktigt, men det är säkert någon med fler stjärnor än mig som kommit på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted February 22, 2012 Report Share Posted February 22, 2012 Är det här nytt? Kände inte till att det fanns fordon med den färgen. Ifall det är så att FMLOG ska ha den färgen på sina fordon tycker jag det är bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
k9unit Posted February 23, 2012 Author Report Share Posted February 23, 2012 Någon som har RS bilder av lastbilarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slaktmasken Posted February 23, 2012 Report Share Posted February 23, 2012 Bilden tagen i augusti 2008, så gråa fordon är inget nytt direkt. // Slaktmask Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
k9unit Posted February 23, 2012 Author Report Share Posted February 23, 2012 Nej det kan jag tänka mig efter att ha sökt runt, men någon som har bilder på de nylevererade? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted February 23, 2012 Report Share Posted February 23, 2012 @ Slaktmask - Var är bilden tagen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mantas Posted February 23, 2012 Report Share Posted February 23, 2012 De grå lastbilarna är för FM log för att frigöra de P124or, i vissa fall minskyddade, som de använt hittills så att dessa frigörs för insatsförbanden. De grå finns i utförande lastväxlare, kranflak och körskolbil med dubbelkommando. Dock är de inte att förväxla med FVs grå lastbilar. FV har börjat med olika färger(grå - logistik, gul-banrep-underhåll, röd-räddniing) på de nya fordonen som köps in beroende vilken roll de har i organisationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
k9unit Posted February 23, 2012 Author Report Share Posted February 23, 2012 Tackar för infon! Skall få fler bilder av JOAB i morgon eller på måndag, på de bilar som stod hos dem. Återkommer med dem. Färg: RAL 7001 /Scania Special Fordon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted February 24, 2012 Report Share Posted February 24, 2012 De grå lastbilarna är för FM log för att frigöra de P124or, i vissa fall minskyddade, som de använt hittills så att dessa frigörs för insatsförbanden. De grå finns i utförande lastväxlare, kranflak och körskolbil med dubbelkommando. Det var bra att någon kom på det! Dock är de inte att förväxla med FVs grå lastbilar. FV har börjat med olika färger(grå - logistik, gul-banrep-underhåll, röd-räddniing) på de nya fordonen som köps in beroende vilken roll de har i organisationen. Intressant att veta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted February 24, 2012 Report Share Posted February 24, 2012 @ Slaktmask - Var är bilden tagen? Eftersom bilden med all sannolikhet är taget vid ett skyddsobjekt så behöver vi nog inte veta det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted February 25, 2012 Report Share Posted February 25, 2012 Varför camomåla saker när allt ändå bara ska användas i "fredsbevarande uppdrag"? Mina personliga åsikter om försvarets inriktning åt sidan, så är det ju så att gråa fordon syns mindre från luften när de kör på asfalt/betong. Således fyller den gråa färgen en viss camouflagefunktion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted February 26, 2012 Report Share Posted February 26, 2012 Varför camomåla saker när allt ändå bara ska användas i "fredsbevarande uppdrag"? Av samma anledning man har camonät när de är ett fredsbevarande uppdrag. För att minimera potentiell FIs insyn i verksamheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted February 26, 2012 Report Share Posted February 26, 2012 Errr.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted March 15, 2012 Report Share Posted March 15, 2012 Men den är ju camouflerad! Bara det att den är vintermaskerad eftersom bilden är tagen i december. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts