Larsson Posted May 2, 2003 Report Share Posted May 2, 2003 IR-fotografering Enligt det senaste nummret av Illustrerad Vetenskap så dök de först IR-fotografierna upp redan 1904. När började de användas militärt? Aktiv IR Aktiv IR användes redan under VkII (Tyskarna spanade mot Gibraltar från Spanien och på prov till stridsvagnar och eldhandvapen.) Men hur var det med andra länder? Passiv IR När började man använda passiv IR? Jag vill minnas att man använde passiv IR på prov på svenska J30 Mosquito under 50-talet. Jänkarna höll på med sin värmesökande bomb VB-6 "Felix" under VkII med hygglig framgång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted May 2, 2003 Report Share Posted May 2, 2003 Hur ungår man upptäckt av IR? är det bara att bli väldigt kall, typ död. eller gömma sig bakom stenar och annat tjockt ? Finns det några bra sätt ? Solly om det ser ut som jag stjäl tråden för dig Larsson ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1MPJ Posted May 2, 2003 Report Share Posted May 2, 2003 Är man nergrävd i värn funkar det bra eller o-plats med cammonät som absorberar värmen, sådana hade iallfall vi. Det funkar rätt ok, man skall undvika hjälmen då den ser ut som en "värmesvamp" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 2, 2003 Report Share Posted May 2, 2003 Innan de IR-maskerande kamouflagenäten fick man använda liggunderlag och liknande, ibland i kombination med knäppetält och vanliga kamouflagenät och granriset skall vi förstås inte glömma. Passiv IR Sidewinder (AIM-9) är ju passiv IR, den provskjöts första gången 1953. Falcon (AIM-4) fanns också som IR-robot (Rb28 hos oss). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted May 2, 2003 Report Share Posted May 2, 2003 Liggunderlaget dämpar rätt hyfsat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted May 2, 2003 Report Share Posted May 2, 2003 Är man nergrävd i värn funkar det bra eller o-plats med cammonät som absorberar värmen, sådana hade iallfall vi. Det funkar rätt ok, man skall undvika hjälmen då den ser ut som en "värmesvamp" Vadå? skall man har av sig hjälmen eller ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1MPJ Posted May 2, 2003 Report Share Posted May 2, 2003 japp under spaning kan hjälmen av men aldrig annars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted May 2, 2003 Report Share Posted May 2, 2003 japp under spaning kan hjälmen av men aldrig annars Nä det var väl det jag tänkte.. *tänker tillbaka på soldf vilken sida det nu var om att ta av hjälmen vis spaning för att kunna lyssna bättre...* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted May 2, 2003 Report Share Posted May 2, 2003 Vill minnas att jag sett ett fotografi på Tysk alpjägare eller dylikt med någon form av goggles och IR-"lampa" på Stg44. Är jag vilsen och dum i huvudet då...? Bilden skulle varit från vintern 44/45, och jag tror att det var hos min halvtyske morbror (vk2 fanatiker) jag såg den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted May 2, 2003 Report Share Posted May 2, 2003 Vill minnas att jag sett ett fotografi på Tysk alpjägare eller dylikt med någon form av goggles och IR-"lampa" på Stg44. Är jag vilsen och dum i huvudet då...? Bilden skulle varit från vintern 44/45, och jag tror att det var hos min halvtyske morbror (vk2 fanatiker) jag såg den. Nja...om det skulle ha varit hos din mormor så kanske det kunde har varit så att du såg rätt ja...men nu med den här mobrorn...nä...det går inte *bara dummar mig lite* tyckte det lät så roligt när jag läste ditt inlägg Toll--> <--FF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
5526 Viktor Ludvig Posted May 2, 2003 Report Share Posted May 2, 2003 Tyskarna använde både passiv- och aktiv-IR på sina natttjaktplan under v2k. Den passiva kände värmestrålningen från avgasrören på de allierade flygplanen, men kunde inte ge avstånd till målet. Den aktiva sände ut IR strlning som reflekterades mot målet och man kunde få avståndsdata. /5526 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 2, 2003 Report Share Posted May 2, 2003 japp under spaning kan hjälmen av men aldrig annars Även stridsbälte/stridsväst, vapenrem och allt annat som är i vägen, låter eller på annat gör det lättare att bli upptäckt. Hjälmen åker även av vid längre marsch då läget bedöms vara lugnt. Finns det något färdigt hjälmdok av IR-maskeringsnät? Nu använder jag vanligt maskeringsnät. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted May 2, 2003 Report Share Posted May 2, 2003 Vill minnas att jag sett ett fotografi på Tysk alpjägare eller dylikt med någon form av goggles och IR-"lampa" på Stg44. Är jag vilsen och dum i huvudet då...? Bilden skulle varit från vintern 44/45, och jag tror att det var hos min halvtyske morbror (vk2 fanatiker) jag såg den. Jag tror att jag har den bilden på datorn. Om det fanns någon plats jag kunde lägga upp den på så skulle det vara bra. Alternativet är att jag mailar den till dig. /Johan ES Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
softfeel Posted May 2, 2003 Report Share Posted May 2, 2003 Vill minnas att jag sett ett fotografi på Tysk alpjägare eller dylikt med någon form av goggles och IR-"lampa" på Stg44. Är jag vilsen och dum i huvudet då...? Bilden skulle varit från vintern 44/45, och jag tror att det var hos min halvtyske morbror (vk2 fanatiker) jag såg den. Jag tror att jag har den bilden på datorn. Om det fanns någon plats jag kunde lägga upp den på så skulle det vara bra. Alternativet är att jag mailar den till dig. /Johan ES maila den till: [email protected] så kan jag lägga upp den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted May 2, 2003 Report Share Posted May 2, 2003 Vill minnas att jag sett ett fotografi på Tysk alpjägare eller dylikt med någon form av goggles och IR-"lampa" på Stg44. Är jag vilsen och dum i huvudet då...? Bilden skulle varit från vintern 44/45, och jag tror att det var hos min halvtyske morbror (vk2 fanatiker) jag såg den. Jag tror att jag har den bilden på datorn. Om det fanns någon plats jag kunde lägga upp den på så skulle det vara bra. Alternativet är att jag mailar den till dig. /Johan ES maila den till: [email protected] så kan jag lägga upp den. softfeel: Du har mail! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted May 3, 2003 Author Report Share Posted May 3, 2003 Vill minnas att jag sett ett fotografi på Tysk alpjägare eller dylikt med någon form av goggles och IR-"lampa" på Stg44. Är jag vilsen och dum i huvudet då...? Bilden skulle varit från vintern 44/45, och jag tror att det var hos min halvtyske morbror (vk2 fanatiker) jag såg den. Bilderna finns på den här länken: http://members.rogers.com/georgeparada/articles/ir.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ezaey Posted May 3, 2003 Report Share Posted May 3, 2003 http://www.barracuda.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted May 3, 2003 Report Share Posted May 3, 2003 Vad vägde inte en sån där då! ? Vad väger grejerna idag ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted May 3, 2003 Report Share Posted May 3, 2003 Nu mera använder man aktiv IR väldigt lite då det finns en liten grunka som heter IR-detektor nu mera före drar man NV som gör världen gröööön och sååå sköööön Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts