Jump to content

Är det tillåtet att handla på Systemet i uniform?

Recommended Posts

http://svt.se/2.3391...ar_av_forsvaret

Kan någon hitta någon paragraf som säger att man inte FÅR gå på Systemet och inhandla alkohol iförd uniform?

1 det handlar inte om att dricka i tjänst

2 huruvida han smitit från KFÖ eller hade permission sägs inte, så utgå från att han hade permission

Edited by 709

Om MP skulle stå i anslutning till systembolaget så brukar de ha vissa åsikter om militär i uniform som handlar på systemet, speciellt på större övningar när de anser sig ha en uppgift att hålla ordning på soldater.

Så länge man inte är i tjänst så är det OK. Man får bära uniform till och från arbetet utanför tjänstetid och där ingår att göra vissa ärenden såsom systemet.

Är man på en övning så är man i tjänst, därmed kan MP/Chefen ha berättigade synpunkter.

Edited by JTS

Det är så många grejer som är roligt med den här historian. Hemvärnsmän, sprit, övre norrland...man blir fan nästan tårögd av (ärlig) glädje. Tro fan att Stefan/Krister inte behöver jobba hårt för att skriva sina lustspel.

Ska vi dock vara allvarliga är det ju som herrarna ovan skriver. Ge fan i att göra det på tjänstetid, tänk över en extra gång om du ska göra det över huvud taget. Själv känner jag mig utstirrad nog när plutonen sätter sig på BK efter övning, hur det skulle vara att gå på das bolag i grönstället vill jag knappt tänka på.

Det är så många grejer som är roligt med den här historian. Hemvärnsmän, sprit, övre norrland...man blir fan nästan tårögd av (ärlig) glädje. Tro fan att Stefan/Krister inte behöver jobba hårt för att skriva sina lustspel.

Ska vi dock vara allvarliga är det ju som herrarna ovan skriver. Ge fan i att göra det på tjänstetid, tänk över en extra gång om du ska göra det över huvud taget. Själv känner jag mig utstirrad nog när plutonen sätter sig på BK efter övning, hur det skulle vara att gå på das bolag i grönstället vill jag knappt tänka på.

Haha, utstirrad är bara förnamnet.

Min personliga åsikt är att man ska få handla sprit i uniform om man är på G hem efter en övning eller liknande. Annars är det väl en lättöl om man ska kolla på en film på log m.m. Eller får man ens ha sprit på kasern? :eeh:

Så länge man inte är i tjänst så är det OK. Man får bära uniform till och från arbetet utanför tjänstetid och där ingår att göra vissa ärenden såsom systemet.

Är man på en övning så är man i tjänst, därmed kan MP/Chefen ha berättigade synpunkter.

Är man tillsvidareanställd må man bära uniform när man vill (med undantag vid politisk agitation, har jag för mig att Svensk Soldat stipulerar). Hemvärnsmän är iofs en helt annan femma.

//Ormtunga

Där här verkar vara en evigt återkommande fråga...

Enligt UniBest 2009, pkt 1.3.1: "Tillsvidareanställd militär personal får inom riket, efter eget val bära uniform eller civil klädsel utom tjänsten"

Utom tjänsten, om man är tillsvidareanställd = OK. Det innebär att man får handla både mjölk på ICA och vodka på Systemet i uniform. Det innebär vidare att det är helt ok att smita in på Systemet på lunchen (eftersom jag inte är i tjänst då). Sen kan man alltid diskutera vilken bild som ska visas upp av FM, man är reklampelare osv, men det är en annan sak. Det är fullt tillåtet och det tillämpar jag ofta när jag t ex åker och handlar direkt efter jobbet utan att byta om till civil klädsel. Som någon sade, jämför med en snickare, uniformen är min arbetsklädsel och det torde inte vara mer konstigt att handla i uniform som det är att handla i snickarbyxor.

För den person som fullgör tjänstgöring enligt Hemvärnsavtal torde läget vara sådant att han/hon under övning är att betrakta som "i tjänst" hela tiden och således är Systembolagsbesöket mer tveksamt, har du rätt att genomföra privata ärenden på tjänstetid?? Har din chef gett tillåtelse till att du uträttar privata ärenden på tjänstetid? Om nej, då är ju frågan om uniform eller inte oväsentlig - ärendet genomförs olovandes och du bryter alltså din tjänstgöring för privata ärenden. Det är inte tillåtet, om du har uniform eller inte spelar kanske inte lika stor roll som att du smet från tjänsten.

Likaså under större förbandsövningar, för all personal inblandad gäller ju faktiskt att man är i tjänst hela tiden och då ska man inte uträtta privata ärenden. Över huvud taget. Sen är jag, efter 14 år i FM, fullt medveten om att det bryts mot det här titt som tätt, men då är det enligt mitt sätt att se det inte så mycket att tjafsa om när MP påpekar att man gör fel. Eller om chefen påpekar det för den delen. Och, som sagt, uniforms bärande i det fallet ser jag som sekundärt eftersom huvudfrågan är att du faktiskt inte har rätt att genomföra privat verksamhet på tjänstetid, åtminstone inte med mindre än att din chef har gett dig tillstånd till det.

Hmm, undrar om jag över huvud taget rörde vid ämnet i tråden nu... :)

/MiniHD

Är man tillsvidareanställd må man bära uniform när man vill (med undantag vid politisk agitation, har jag för mig att Svensk Soldat stipulerar). Hemvärnsmän är iofs en helt annan femma.

//Ormtunga

För att förtydliga när man inte får bära sin uniform, punkten 1.1.7, UniBest 2009:

"Den som deltar i en politisk demonstration, är frihetsberövad eller är avstängd från arbetet får inte bära uniform. Uniform får inte bäras i samband med marknadsföring utanför FM utan tillstånd av chef för organisationsenhet. I tveksamma fall skall juridiska avdelningen vid HKV kontaktas för råd."

För hemvärnsmannen/kvinnan torde följande vara tillämpbart, UniBest 2009, punkt 1.5.1:

"Personal som tillhör frivillig försvarsorganisation får bära uniform som tilldelats dem av Försvarsmakten vid avtalsenlig tjänstgöring inom FM och som föreningsdräkt vid verksamhet inom respektive organisation."

Ber om ursäkt för paragrafrytteriet, men det efterfrågades annat än åsikter och uniformsbestämmelserna reglerar faktiskt en hel del av det som efterfrågas. Man kan iofs göra en del tolkningar av texten. Den avtalsenliga tjänstgöringen, när Hemvärnet övar en helg och tjänsten är slut på kvällen, får soldaterna då ta sig ner på byn och gå på lokal, äta mat osv i uniform? Är de "i tjänst" då? Har dom då "ledigt", innebär det då att de måste byta om till civilt (inte tillsvidareanställda) innan de går och uträttar ärenden?

/MiniHD

Edited by MiniHD

Erich Honecker skulle varit mycket nöjd med det Sverige vi har nu om han hade levat och fått se det. Alla avväpnade och håglösa, kameror överallt, dna och fingeravtryck på alla medborgare i register. Lagring och kontroll av all personlig datorkommunikation såsom allas email och deras surfvanor och deras samtal via snabbmeddelanden. Givetvis lagring av alla telefonsamtal man gör och till vem. Total kontroll och lagring av alla bilrörelser i Stockholm. Och en enorm folkanda avseende att rapportera allt avvikande och misstänkt man ser hos sina grannar och medmänniskor till närmsta statliga myndighet. Medalj till denna vakna och uppmärksamma arbetare på statens organ för kontroll av medborgarnas inköp av alkoholhaltiga drycker.

Eller?

Vore bra om JO kan dömma dåren till nåt, men tror nog alla lagar på området personlig integritet är avskaffade vid det här laget så hyser inget större hopp.

Är det något formellt fel med det?

Tja, det är väl det JO ska avgöra :) På vilket mandat rapporter SB:s personal till Försvarsmakten rörande inköp av uniformerad personal?

Det är väl inte Systemets personal som JO ska granska utan bataljonchefen?

Min uppfattning är att Systemets personal inte har några juridiska begränsningar att lämna tips, men att det finns anledning att se om bataljonchefen överskridit sina befogenheter.

Har hittils lyckats med att inte blanda in mig...

Diskussionen är lite overklig. Kan sannolikt uppstå endast i "moralens stormakt"...

Börjar nån bråka om du handlar cigaretter, extra käk, handskar eller annat? Och svara inte att de är legitima varor, eftersom det mesta kan användas rätt eller fel.

Det blir ett problem först om man börjar förtära de flytande varorna i uniform, vilket inte är samma sak som att handla in dem.

Helt overkligt är det att systemets personal blandar in sig. Det att MP gör punktkontroller vid spritbutiken i samband med större fältövningar är inte okänt och hör till deras uppdrag.

Tja, det är väl det JO ska avgöra :) På vilket mandat rapporter SB:s personal till Försvarsmakten rörande inköp av uniformerad personal?

Min uppfattning är att Systemets personal inte har några juridiska begränsningar att lämna tips, men att det finns anledning att se om bataljonchefen överskridit sina befogenheter.

Har BatCh om bett SB att rapportera så skulle det väl absolut kunna tolkas som myndighetsutövning. Däremot vet jag inte om jag tycker att SB har någon rätt att lämna ut den typen av uppgifter till en myndighet.

När Polis vill ha ut uppgifter från SB så får man, så vitt jag förstår, begära ut detta via åklagare i samband med förundersökning. Men det kan ju vara SB:s egen policy som statligt bolag - men i så fall är det ju ett tydligt avsteg från sin egen policy om enskilda biträden gör det.

Har BatCh om bett SB att rapportera så skulle det väl absolut kunna tolkas som myndighetsutövning. Däremot vet jag inte om jag tycker att SB har någon rätt att lämna ut den typen av uppgifter till en myndighet.

När Polis vill ha ut uppgifter från SB så får man, så vitt jag förstår, begära ut detta via åklagare i samband med förundersökning. Men det kan ju vara SB:s egen policy som statligt bolag - men i så fall är det ju ett tydligt avsteg från sin egen policy om enskilda biträden gör det.

Redan under primärundersökning kan ju systembolaget genom enskilda individer lämna ut uppgifter enl RB 23:3:3 i förhörsform, dvs innan FU är inledd och åkl är inkopplad. Eller det kanske inte var den typen av uppgifter du avsåg?

Hur som, det som jag tycker är ganska intressant med SB är i övrigt är hur man kan som enskild anställd agera på misstanke, dvs vägra sälja till en individ på ren misstankebasis. Givetvis ett led i antilagningspolicy, men ändå.

Edited by beaver_sthlm

Det var ju nyligen ett fall uppe då en Systembolagsanställd riskerade åtal då denna hadde sålt alkohol till en person som var under tjugo men den anställde friades.

I fallet med Hv-mannen kan man anta (?) att denna hade åldern inne och därmed rätt att köpa och att Bataljonchef är i gråzonen till att ha gjort fel.

Jag kan tänka mig händelsen att Hv-mannen antingen haft permis eller passat på vid lämpligt tillfälle att hoppa in och köpa något gott att dricka med sin respektive till söndagsmiddagen EFTER KFÖ:n.

Att olämplig alkoholförtäring sker under tjänst får man hoppas att detta kan hållas koll på inom linjeorganisationen enligt gänsge rutiner...

På den gamla goda tiden när vi var några tusentals osnutna tjugoåringar som smög omkring i skogarna var det ju inte helt ovanligt att MP befanns i absolut närhet till gröna apoteket och höll koll på att de värnpliktiga inte utövade tagande av byggnad men det känns som om Bataljonchef i detta fallet försökt göra sig märkvärdigare än vad han är...

Edited by LtLag

(---)

Hur som, det som jag tycker är ganska intressant med SB är i övrigt är hur man kan som enskild anställd agera på misstanke, dvs vägra sälja till en individ på ren misstankebasis. Givetvis ett led i antilagningspolicy, men ändå.

Alltså, SB (genom sina anställda) har ju att förhålla sig till alkohollagen. Där regleras bland annat till vem man får eller inte får sälja alkohol. Ytterst faller ju denna prövning tillbaka på den enskilde expeditens bedömning av situationen. Så, utifrån vad som stipuleras i lagen, så är det okej att på ren och skär misstanke neka försäljning.

Så, rent teoretiskt, torde man kunna hävda att SB ägnar sig åt myndighetsutövning när man säljer alkohol och därigenom torde, teoretiskt, JO kunna granska SB agerande. Nu är ju SB ingen myndighet men det är inte heller Radiotjänst eller Svensk bilprovning och de två sistnämnda anses ägna sig åt myndighetsutövning när de kräver in tv-avgiften respektive bedömer bilars trafikvärdighet, eftersom såväl avgift som bilars skick regleras i lag.

Det jag är mest intresserad av är faktiskt bataljonchefens agerande. I artikeln står det att hemvärnssoldaten fick

en tillsägelse av sin bataljonschef
.

Vad bestod tillsägelsen egentligen av? Var det så att chefen tog soldaten åt sidan och helt enkelt påtalade att det kanske inte var helt lämpligt att handla sprit när denne var iförd uniform? Eller var det så att soldaten fick en rejäl bassning? Eller fick soldaten någon form av skriftlig reprimand?

Min personliga åsikt är att man ska få handla sprit i uniform om man är på G hem efter en övning eller liknande. Annars är det väl en lättöl om man ska kolla på en film på log m.m. Eller får man ens ha sprit på kasern? :eeh:

Det varierar mellan de olika förbanden. På LSS var det förbjudet att ens bära på alkohol på området medans det är tillåtet att bära och förvara alkohol på LG men får bara konsumeras på avsedda platser.

Det varierar mellan de olika förbanden. På LSS var det förbjudet att ens bära på alkohol på området medans det är tillåtet att bära och förvara alkohol på LG men får bara konsumeras på avsedda platser.

jag kan lägga till att på P4 (Skövde Garn) är det reglerat i garnisonsbestämmelserna att alkohol inte får förekomma på området. Hur det går ihop med att logement hyrs som bostäder vet jag inte riktigt, men det hör väl hemma i en annan tråd.

Personlig åsikt: Jag tycker att det inte är något problem med att köpa alkohol i uniform och ser inga problem med det.

Alkohol i dagens sverige är ju en mycket normal företeelse och allmänt accepterat. Folk förstår ju att militärer också är vanliga människor som dricker alkohol som vilken svensk medborgare som helst.

I andra länder serveras det ju tom. alkohol på regementen under tjänstetid (detta tycker jag inte är okay/föredömligt), så att debatten att svenska militärer inte ens får köpa alkohol efter tjänstetid käns i denna "internationella" kontext mycket naiv enligt min mening.

Nu kan det finnas speciella omständigheter och hela historien känns ruskigt bajsnödig.

Men jag hänger upp mig på denna fras

olaglig mydighetsutövning

.

Har soldaten försökt att kaxa till sig lite sprit efter att ha blivit nekad?

Det var soldaten som anmälde systempersonalen för olaga myndighetsutövning, inte tvärt om...

När jag gjorde lumpen på I19 köpte befälen regelbundet rusdrycker iförd uniform på systemet, såg även högre befäl, och det var inget konstigt med det.

Frågeställningen kom upp på Tidningen Hemvärnets Facebooksida.

Soldaten ifråga gjorde sin KFÖ. Om han sen hade permission eller smet undan på tjänstetid framgår inte.

Gissar att personalen kände Bataljonchef eller tvärtom och han bett dem rapportera. Eller så har de gjort det på eget bevåg.

Grundfrågan om uniform och Systemetsbesök anser jag är enkel. Ja, det är ok.

• 3 years later...