Jump to content

Tänker skaffa en ryggsäck som egen födelsedagspresent.

hvsjv

Recommended Posts

Hej! alla på forumet.

Nu är de så om två månader ungefär så fyller man år, o till egen födelsedagspresent hade ja tänk mig köpa en ny ryggsäck som kan vara både me i hv och civilt. den få max ha 120 liter o minst 80 liter.

efter ha kollat i ryggsäck jungeln så är de lite svårt att bestämma sig.

valet står mellan tre märken i alla fall:

Berghaus: vulcan, crussader.

Tacgear: calw

Higlander: PLCE BERGEN

även ett märke for upp

Lowe Alpine saracan.

vill ha lite hjälp.

Jag skulle rekommendera den här ryggsäcken.

som är en kopia på Berghaus Vulcan, har använt både originalet och den här kopian då jag köpte en för 5-6 år sedan, har använt den massor, mycket ryggsäck för pengarna om man jämnför med vad originalet kostar!

Försökte lägga in en länk till en företagsannons på blocket men de ville inte soldf, VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/jonkoping/RYGGSACK_100_L_typ_BERGHAUS_VULCAN__6035824.htm?ca=18&w=3

Sök på berghaus vulcan på blocket om du är intresserad så får du upp annonsen.

Edited by ExMarine

Köpte en beg. Vulcan och har haft den i ur och skur. Stekande hetta till -27 grader. Verkligen nöjd. När/om du flyger kan du dela väskan och bara ta en eller bägge sidofickorna, runt axeln, som handbagage vilket gör den till en perfekt resväska modell enkel.

Köpte själv en Karrimor SF Sabre 60-100 l där jag även har sidofickor från arktis typ PLCE på ca 20 l. Har dock inte hunnit använda den ordentligt annat än på en kurs, men den funkade helt okej och sitter riktigt skönt på ryggen... Men som sagt inte hunnit bära långt med den ännu.

Behöver du verkligen 120L ryggsäck till Hv?? Vad tar du med på övningar egentligen?

Vad sägs om packlista till stridssäck, trossäck och persedelpåse: smockfulla! Plus stridsutrustning. Alla gör ju inte övningar i medelhavsklimat, direkt. Bär ju ex. för f*n omkring på kläder mätt i kubikmeter =)

Ni gör ju som ni vill, men ser ingen anledning att ha med allting med sig hela tiden. Därför man har delat upp stridspackning och trossen.

Nästan, men inte säkert, det finns ju trots allt ett syfte med uppdelningen.

Givetvis styrs detta på ett "hårdare" alt. "mildare" sätt av olika chefer, beroende på truppens och chefens erfarenheter.

Några exempel som jag ser på varför man bör ha packningen uppdelad och inte sampackad är:

- Du förväntas kunna bara angiven utrustning över tiden, att släpa på en halv tross extra sänker tempot på dig, din grupp o.s.v.

- Packningen förväntas få plats i ditt fordon på angiven plats, utan att vara trafikfarlig eller behöva separat lastsäkring/utrymme.

- Om du beordras medföra t.ex. stridspackningen, förväntas du ha viss utrustning med dig. D.v.s. det finns en miniminivå på förmåga och hur länge du förväntas klara dig med angiven utrustning.

- Du ska kunna förses med mer vikt i form av am., mtrl. G, eller annat jox, utan att krokna.

---

EDIT:

För övrig semi-grön och helt ogrön verksamhet skulle jag också rekomendera en Vulcan.

Köpte en till tjejen för ett par år sedan och lånar den varje gång jag kan när jag inte fyller ut min egen FJS-säck, som jag förövrigt också har varit väldigt nöjd med.

(Dock saknar jag just funktionen med löstagbara sidofickor på FJS-säcken.)

Edited by whamou

Stalltipset är som alltid att ta dig till en fysisk affär och prova säcken. När vi börjar tala sådana här volymer är det kritiskt att modellen passar just din rygg och speciellt din axel/höft-längd. Bättre än att snöa in på vad olika materialverk runt om i världen valt att köpa vill jag hävda att civila säckar inte bara är skönare att bära utan också de facto jävligt mycket modernare och bättre än militära diton. Talar vi 100l+ är det dock sparsmakat med civila säckar av den enkla anledningen att det är jävligt sällan (aldrig?) man nyttjar mer än 100l+ om du inte ska spendera veckovis borta från civilisationen alternativt packar med dig allt du äger. Jag har genomfört 8 dagar vandring utan refill med 75l och så är jag ändå inte killen som kör ultralight (jag försöker).

Så, innan du slår till:

• Tänk efter exakt vad det är du ska fylla säcken med.
  • Prova säcken innan du köper.
  • Försvarsmakter köper ofta billig skit/teknologi som var hot shit för 15 år sedan. Oftast är det INTE det bästa som finns för pengarna.

Köpte en Berghaus Vulcan billigt under en vistelse i ett Balkanland för några år sedan.

Hemskt nöjd! Men har dock aldrig använt hela volymen under vandring.

Dock klockrent att ha vid längre tågresa och sedan vandring med dagsetapper och hotellboende. Fick plats med de där extra sakerna man behöver när man bor på hotell istället för tält/stuga.

Frun hade lite mindre (55 l ) rygga och så hade jag lite mer gemensamma prylar i min packning än frugan.

Upplever att säcken var lätt att komprimera när man inte hade full packning.

Perfekt med sidofickorna som ryggsäck när man lämnade stora säcken på rummet och bara var ute någon timme. Funderar på att sy in liten nätficka i dem för småsaker.

Stalltipset är som alltid att ta dig till en fysisk affär och prova säcken. När vi börjar tala sådana här volymer är det kritiskt att modellen passar just din rygg och speciellt din axel/höft-längd. Bättre än att snöa in på vad olika materialverk runt om i världen valt att köpa vill jag hävda att civila säckar inte bara är skönare att bära utan också de facto jävligt mycket modernare och bättre än militära diton. Talar vi 100l+ är det dock sparsmakat med civila säckar av den enkla anledningen att det är jävligt sällan (aldrig?) man nyttjar mer än 100l+ om du inte ska spendera veckovis borta från civilisationen alternativt packar med dig allt du äger. Jag har genomfört 8 dagar vandring utan refill med 75l och så är jag ändå inte killen som kör ultralight (jag försöker).

Så, innan du slår till:

• Tänk efter exakt vad det är du ska fylla säcken med.
  • Prova säcken innan du köper.
  • Försvarsmakter köper ofta billig skit/teknologi som var hot shit för 15 år sedan. Oftast är det INTE det bästa som finns för pengarna.

grannen i byn där jag bor har en vulkan som jag tästade både med utan o med packning, så jag blev som småkär i ryggan o eftersom jag åker buss o även tåg o är borta långt in i skogen o fjäll på sommare o även på vintern så är de nog moddellen vulkan för mig. de blir nog först i mars jag riktig bestämmer mig vad för rygga de blir.

Lätt OT.

Dock är ju inte stor volym och hög vikt liktydigt, personligen gillar jag stor volym av det enkla skälet att jag avskyr att stå och komprimera sovsäckar osv. till max.

Samt att jag aldrig behöver ha något annat än liggunderlaget på utsidan av säcken.

Halvtaskigt komprimerade sovsäckar, vindskydd, vattenskinn, lägergrytor och övriga grejor säger bara *schwupp* ner i ryggan, så är man klar att knalla vidare.

Problematiken ligger nog snarare i att se vad man behöver och inte, så man inte bygger upp onödig vikt (utan att för den sakens börja jaga gram).

• Like 1

Lätt OT.

Dock är ju inte stor volym och hög vikt liktydigt, personligen gillar jag stor volym av det enkla skälet att jag avskyr att stå och komprimera sovsäckar osv. till max.

Samt att jag aldrig behöver ha något annat än liggunderlaget på utsidan av säcken.

Halvtaskigt komprimerade sovsäckar, vindskydd, vattenskinn, lägergrytor och övriga grejor säger bara *schwupp* ner i ryggan, så är man klar att knalla vidare.

Problematiken ligger nog snarare i att se vad man behöver och inte, så man inte bygger upp onödig vikt (utan att för den sakens börja jaga gram).

Efter att en tid gått o haft lite pryllar utanpå ryggan så vill jag nog ha allt inne i ryggan förutom liggunderlaget.

Passar på att kapa den här tråden lite..

Har även jag funderingar på rygga inför ev. fjällvandring i sommar, däremot helst en civil variant. Jag har kikat lite på Fjällrävens Kajka 75L, vilket är hyfsat inom min kravspec: god komfort, bra omdömen, lite åt det robustare hållet och 70+. Har ni annars andra tips? Prismässigt så behöver de inte vandra mycket längre än över 3.500kr...