Valdemar Widerberg Posted January 26, 2012 Report Share Posted January 26, 2012 Som titlen säger, kan AK5C ta Pmag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsleo Posted January 26, 2012 Report Share Posted January 26, 2012 Funkar ypperligt.. kör med Pmags imellanåt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 26, 2012 Report Share Posted January 26, 2012 (edited) Jag har använt PMAG, GMAG samt Tango Down's ARC magasin samt magasinen till "Colt Canada"/Diemaco utan bekymmer. Tillägg, även använt U.S G.I magasin av olika fabrikat med gott resultat. Edited January 27, 2012 by 2Sharp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valdemar Widerberg Posted January 26, 2012 Author Report Share Posted January 26, 2012 Jag tackar mjukast för de snabba svaren! Är det någon som skulle kunna göra en jämförelse mellan de Plastmagasin vi får ut i dagsläget till AK5C och Pmag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted January 27, 2012 Report Share Posted January 27, 2012 Bajs/grädde (du får själv gissa vilka som är de tilldelade)? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 27, 2012 Report Share Posted January 27, 2012 Jag tackar mjukast för de snabba svaren! Är det någon som skulle kunna göra en jÄmförelse mellan de Plastmagasin vi får ut i dagslÄget till AK5C och Pmag? Ak5C magasinen är ganska bräckliga tyvärr, dessutom matar dem segt. Min erfarenhet är att Ak5C verkar gå ganska hårt åt magasinen. Jag har sett några PMAG som gått sönder ganska snabbt samtidigt som vissa går utan anmärkning. Jag tror det kan vara individberoende, dvs vissa Ak5C sliter hårdare än andra. Bara att testa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jigsaw Posted January 27, 2012 Report Share Posted January 27, 2012 Mina var perfekt i min Ak5c. Enda minuset är att de kan spricka när man slänger sig hårt mot en sten eller nåt:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valdemar Widerberg Posted January 28, 2012 Author Report Share Posted January 28, 2012 Då ytterligare 2 frågor. Fungerar sista skott spärren med dessa samt finns det någon svensk återförsäljare av dessa? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 28, 2012 Report Share Posted January 28, 2012 Då ytterligare 2 frågor. Fungerar sista skott spärren med dessa samt finns det någon svensk återförsäljare av dessa? Ja, ja: http://www.gprifle.se/?category_id=&item_id=MAG211-BLK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 29, 2012 Report Share Posted January 29, 2012 Funkar de bra i Ksp 90? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 29, 2012 Report Share Posted January 29, 2012 Funkar de bra i Ksp 90? GMAG funkar men dem tar ganska mycket stryk. Rekommenderar plåtmag till ksp90 alla dagar. Jag körde mina i ksp just för att testa hur bra de håll, det funkade men som sagt. Patronföraren tog ganska mycket däng. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 29, 2012 Report Share Posted January 29, 2012 Funkar de bra i Ksp 90? GMAG funkar men dem tar ganska mycket stryk. Rekommenderar plåtmag till ksp90 alla dagar. Jag körde mina i ksp just för att testa hur bra de håll, det funkade men som sagt. Patronföraren tog ganska mycket däng. Ok, att plåtmag är bäst (eller minst dåliga) misstänkte jag, men det är åtminstone bättre än plastmaggen till Ak5C i så fall. Någon erfarenhet av plåtmag med patronförare av plast (t ex HK:s till HK416) i Ksp 90? Anledningen till att jag frågar är att jag anser att man bör ha kompatibla magasin till alla 5,56-vapen så att man i värsta fall kan ta mag från en Ak-skytt. Helst bör det vara hållbart över tiden, men ifall det inte går så kan man ju stå ut med kortare livslängd så länge det åtminstone fungerar. Det är en av sakerna jag verkligen ogillar med plastmaggen till Ak5C/D, de funkar ju bara något enstaka skott i Ksp 90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 30, 2012 Report Share Posted January 30, 2012 Det har jag tyvärr ingen erfarenhet av. Jag håller med dig men vet samtidigt inte om det är utslagsgivande, eller snarare har det inte varit det för mig i den verksamheten jag har bedrivit. Om jag hade gjort den bedömningen idag hade jag kört på vanliga plåtmagasin till samtliga för enkelhet. I framtiden skall jag exprimentera med att modifiera patronföraren på plåtmagasinen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beaver_sthlm Posted January 30, 2012 Report Share Posted January 30, 2012 Är mkt nöjd med G-mag. Använder dom hellre än tilldelade plast, mkt mer pålitliga, funkar i fler fickor och spricker inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 30, 2012 Report Share Posted January 30, 2012 Om jag hade gjort den bedömningen idag hade jag kört på vanliga plåtmagasin till samtliga för enkelhet. Vilket också var min lösning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted February 5, 2012 Report Share Posted February 5, 2012 För säkerhets skull kan man ju använda sig av EMAG istället för PMAG, då EMAG är designat för att funka i fler vapensystem (PMAG är endast avsett för M16 och Minimi men funkar trots det i en del andra). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted February 5, 2012 Report Share Posted February 5, 2012 Jag har mycket dåliga erfarenheter av PMAG i AK5C. 3 av fyra gick sönder första timmen på skjutbanan. Jag skulle aldrig använda den kombinationen i skarpt läge. EMAG har jag inte provat, får väl göra det i framtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts