falconF18 Posted January 25, 2012 Report Share Posted January 25, 2012 Hej Jag undrar när man ska göra honnör till någon, har hört flera olika saker tex att man endast ska göra det utomhus osv. Hur ligger det till egentligen? Ska jag göra honnör först eller ska ett befäl göra det först, och gäller det bara för högre befäl(Major, Överste, General osv) Har läst i FM brochyren 90 dagar( www.forsvarsmakten.se/upload/.../fm_nittiodagar_web_01.pdf ) att regementschefen delar ut ett kamratpris, någon som vet hur det går till och vad det är, delas det ut till flera eller bara en, och ska man göra honnör om man får det då? Kanske en konstig fråga men vill gärna veta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sillmackan Posted January 25, 2012 Report Share Posted January 25, 2012 Är det GMU du ska göra? I så fall kommer du få lära dig allt sådant där. Du kommer få lära dig allt från grunden. /sillmackan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cykelskytt Posted January 25, 2012 Report Share Posted January 25, 2012 Hej Jag undrar när man ska göra honnör till någon, har hört flera olika saker tex att man endast ska göra det utomhus osv. Hur ligger det till egentligen? Ska jag göra honnör först eller ska ett befäl göra det först, och gäller det bara för högre befäl(Major, Överste, General osv) Du kan ta det lugnt, den svenska modellen är att om någon gör fel så leder det inte till att man bestraffar honom utan att man utbildar honom, liksom att om man försöker göra sitt bästa så förstår folk att man försöker göra sitt bästa. Beträffande honnör så är grundregeln den att honnör gör man bara med huvudbonad på dvs utomhus. Du behöver inte göra honnör varje gång du ser någon med högre grad, men en regel är att om någon hälsar på dig med honnör så hälsar du tillbaka med honnör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted January 26, 2012 Report Share Posted January 26, 2012 När jag var nere i Halmstad så var det inte mycket till honnör någon gång. Var det nästan inte under värnplikten i Norrtälje heller för den delen, var mest några av oss som varit med i "fbu" el motsvarande som gjorde det. De flesta officerare svarade inte. Regeln säger att du gör det med höger hand när du har mössa på dig, mössa har du endast utomhus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted January 26, 2012 Report Share Posted January 26, 2012 När jag var på övning (med Hv) på LedR och var ute själv och promenerade så var det en officer som hälsade på mig. Gjorde självfallet honnör tillbaka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted January 27, 2012 Report Share Posted January 27, 2012 Det kan nog skilja från ställe till ställe. Vi fick lära oss att man minsann hälsar på de med högre grad, företrädelsevis anställda iofs, men ändå. Den lektionen var inte bar gemytlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted January 27, 2012 Report Share Posted January 27, 2012 Det är inte så svårt egentligen. Man hälsar där reglementet så påbjuder samt vid alla andra tillfällen då det kan anses som normal hövlighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
01/B3 Posted January 27, 2012 Report Share Posted January 27, 2012 Under GU i Flottan försökte vi PB-värnpliktiga (2 st) få övriga värnpliktiga (4 st) att hälsa ordentligt på oss med honnör men med mycket begränsad framgång. 01/B3 -> <- 03 - 06/B3 En bra tumregel (som jag tror mig ha lärt mig under Sjövärnskårens ungdomsubildning) , och som även fungerar civil (om än inte i form av honnör) är att hälsa på de befäl du möter på morgonen fram till första uppställningen (fast civilt fram till förmiddagsfikat). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jigsaw Posted January 27, 2012 Report Share Posted January 27, 2012 Du kommer säkert få lämna av din tropp eller pluton till högre befäl någon gång på utbildningen och då kommer du att göra hönnör till dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinGustav Posted January 28, 2012 Report Share Posted January 28, 2012 Förmodligen inte tropp/Plut under GMU, däremot sin grp. Det där med honnör är ju förmodligen inte det som hela verksamheten står och faller på, men det blir ju trevligare när man hälsar med respekt på befälen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adam7 Posted February 1, 2012 Report Share Posted February 1, 2012 Här är en hänvisning till reglementets innehåll http://forum.soldf.com/index.php?/topic/48388-honnoer/page__view__findpost__p__782783 (och för jämförelsens skull, även innehållet i det nogrannare finska reglementet http://forum.soldf.com/index.php?/topic/48388-honnoer/page__view__findpost__p__782783 Som ni ser håller man i Finland mera på traditionellt militärt beteende) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts